به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۹ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۳۴۲۷۷۷
گزارشی از تجمعات اعتراضی امروز در شهرهای مختلف کشور؛

اعتراضات بازنشستگان خوزستانی در گرمای بالای 50 درجه ادامه دارد

اعتراضات بازنشستگان خوزستانی در گرمای بالای 50 درجه ادامه دارد
گروه جامعه: تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف كشور امروز نیز ادامه یافت و بازنشستگان برای سیزدهمین روز متوالی در شهرهای مختلف  به خیابان آمدند و اعتراض خود را به افزایش حقوق‌ کمتر از میزان مصوبه شورای عالی کار اعلام کردند.
در کرمانشاه، معترضان با تشییع این سفره خالی بالای سرشان فریاد «لااله الاالله» سر دادند! استان خوزستان نیز که در روزهای اخیر هر روز شاهد اعتراضات بوده بار دیگر شاهد تجمع بازنشستگان تأمین اجتماعی در گرمای بالای 50  مقابل ادارات تامین اجتماعی در اهواز، شوش، شوشتر و... بود که سیزدهمین روز از تجمع‌شان را گذراندند  و شعار می‌دادند: «مدعی عدالت، خجالت خجالت»، «مدیر بی‌لیاقت، استعفا، استعفا».شهرهای رشت، اراک و .... نیز امروز یکشنبه شاهد راهپیمایی اعتراضی بازنشستگان بودند. صد‌ها نفر از بازنشستگان اراکی در این تجمع اعتراضی شعار می‌دادند: «رزمندگان دیروز، گرسنگان امروز»، «بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن». در رشت بازنشستگان معترض در مقابل ساختمان اداره تامین اجتماعی این شهر تجمع کردند و شعار «فریاد، فریاد، از این همه بیداد» سر دادند.
علاوه بر بازنشستگان گروه‌های مختلف دیگری نیز برای دستیابی به حقوق و خواسته‌هایشان تجمع اعتراضی برگزار کردند و به خیابان آمدند. در همین راستا آبداران استان کهگیلویه و بویراحمد برای رساندن صدای اعتراض‌شان مقابل ساختمان مجلس در تهران دست به تجمع اعتراضی زدند.تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار برقراری عدالت شغلی و امنیت پایدار کاری خود شدند. آبداران کهگیلویه و بویراحمد در محوطه بیرون مجلس به صورت نمادین اقدام به پهن کردن سفره خالی کردند.
جمعی از رانندگان نیز صبح یکشنبه در تجمعی اعتراضی مقابل اداره راهداری در خیابان دمشق دست به تجمع زدند. این سومین تجمع اعتراضی رانندگان خریدار کامیون‌های وارداتی در سال جدید است.این رانندگان در مورد علت اعتراض‌شان می‌گویند که کامیون‌های وارداتی بعد از ۳ سال هنوز از گمرک ترخیص نشده‌اند. در طی این مدت هزینه قیمت اسقاطی که رانندگان برای پلاک شدن آن‌ها به راهداری پرداخت کرده‌اند، از ۲۵۰ میلیون تومان به یک میلیارد تومان افزایش یافته است. به گفته معترضین واسطه‌ها و دلال‌های وابسته به وزارت راه و شهرسازی و گمرک جیب رانندگان را با این اعمال غیرقانونی خالی می‌کنند.رانندگان در این تجمع با شعار «ما اشتباه کردیم که واردات کردیم» اعتراض خود را به عملکرد وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند. 
مردم دوآب صمصامی در استانداری کوهرنگ در استان چهارمحال بختیاری نیز دست به تجمع اعتراضی زدند. مردم این شهر به داخل فرمانداری کوهرنگ رفته و بنرهای اعتراضی خود را در دست گرفتند. همچنین در شهرک صنعتی محمودآباد اصفهان وارد دومین روز از اعتصاب خود شد. کارگاه‌های سنگ‌بری این منطقه برای دومین روز متوالی اقدام به تعطیلی کارگاه‌هایشان کردند.
بازنشستگان در یک سال گذشته بارها در اعتراض به پایین بودن مستمری خود تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند،‌ اما جرقه اعتراض‌های اخیر که به طور مستمر تا امروز ادامه یافته، از روز ۱۵ خرداد  شروع شد. در این روز، دولت اعلام کرد که تنها ده درصد حقوق بازنشستگانِ غیرحداقل‌بگیر را افزایش خواهد داد. بر اساس قانون مجلس قرار بود در سال جاری حقوق‌ها در سایر سطوح درآمدی به‌جز حداقل‌بگیرها ۳۸ درصد به‌‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کند، اما دولت این قانون را اجرا نکرده است. مصوبه اخیر دولت حتی موجب اعتراض برخی از نمایندگان مجلس نیز شد، تا جایی که محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، روز ۲۵ خرداد در نامه‌ای به رئیس مجلس گفته بود که مصوبه اخیر دولت «مغایر با قانون و مقررات از جمله ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی کشور، قانون بودجه ۱۴۰۱ و نیز قوانین مرتبط با احکام برنامه ششم توسعه» است.
براساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان بر عهده سازمان تامین اجتماعی و تصویب آن بر عهده دولت است، اما در مصوبه اخیر، دولت بدون مشورت با سازمان تامین اجتماعی اقدام به تصویب قانون اخیر کرده است. افزایش حداقلی حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱ و عدم تناسب آن با نرخ تورم در جامعه موجب اعتراض اقشار دیگری نیز شده است. از جمله راهبران متروی تهران روز هفتم خرداد به نشانه اعتراض سرعت قطارهای خود را کاهش دادند، رانندگان اتوبوس و ‎کارگران خطوط بی‌آر‌تی در شرکت اتوبوسرانی ‎تهران هم در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت اعتصاب کردند. در همین حال در هفته‌های گذشته بارها معلمان در شهرهای مختلف به طور گسترده تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند. بازاریان نیز در هفته‌های گذشته به دلیل افزایش مالیات بخش خصوصی با تعطیل کردن مغازه‌های خود و تجمع در شهرهای مختلف اعتراض خود را به وضعیت نابسامان اقتصادی نشان داده‌اند.
برچسب ها: تجمعات اعتراضی

راهدار
Russian Federation
۱۴۰۱/۰۳/۲۹ ۱۹:۲۱
سلام،دولت به جای اجرای برجام وعادی کردن روابط با دیگر کشورها که مستقیما وغیر مستقیم باعث رونق اقتصادی می شود متاسفانه داردبه بیراهه می رود ،مالیات را زیاد می‌کند افزایش حقوق را ۱۰ درصد کرده وبا آزاد سازی قیمت ها ،دارد اخرین نفس های ملت را می برد. (389428)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها