کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ساخت اولین لیزر اتمی که همیشه فعال می‌ماند

30 خرداد 1401 ساعت 12:32


گروه علمی:گروهی از مهندسان هلندی برای اولین بار نوعی لیزر اتمی ابداع کرده‌اند که بدون محدودیت فعال می‌ماند و کاربردهای گسترده‌ای در علوم مختلف خواهد داشت.مکانیک کوانتومی حکم می کند که ذراتی مانند اتم ها باید به عنوان امواج در نظر گرفته شوند و از نظر فنی ساخت «لیزرهای اتمی» حاوی امواج منسجم ماده ممکن است. مشکل در ماندگاری این امواج ماده است تا بتوان از آنها به صورت عملی استفاده کرد.
 

برای اولین بار، گروهی از فیزیک دانان در آمستردام نشان داده‌اند که ساخت لیزر اتمی پایدار برای استفاده ابدی ممکن است. در آزمایش‌های قبلی، خنک‌سازی تدریجی اتم‌ها بدین منظور در یک مکان انجام می‌شد اما این بار مراحل خنک‌سازی در فضایی گسترده و پخش شده صورت گرفت. بنابراین اتم‌ها در حالی که مراحل متوالی خنک‌سازی را پشت سر می گذارند حرکت می‌کنند.

در پایان، از اتم های فوق سرد برای تشکیل امواج ماده منسجم استفاده می شود و این روند به طور متوالی ادامه می یابد تا لیزر اتمی پایدار برای ابد در دسترس باشد.این دستاورد مهم انقلابی در دنیای کوانتوم و فیزیک اتمی ایجاد می کند. قبلا یک بار در سال 2012 برای تحقق این هدف با استفاده از نور خنک کننده لیزر تلاش شده بود، ولی استفاده از این روش موفق نبود.


کد مطلب: 342913

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/342913/ساخت-اولین-لیزر-اتمی-همیشه-فعال-می-ماند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir