کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شناسایی ژن‌هایی برای کاشت برنج‌های مقاوم‌ در برابر گرما

30 خرداد 1401 ساعت 12:33


گروه علمی:دانشمندان چینی دو ژن در برنج پیدا کرده‌اند که می‌تواند با مقاوم‌تر کردن محصول در برابر حرارت، پرورش محصولات بسیار مقاوم در برابر حرارت را ممکن کند. محققان موسسه فیزیولوژی و بوم شناسی گیاهی شانگهای از زیرمجموعه های آکادمی علوم چین و دانشگاه جیائو تونگ شانگهای سازوکاری را ابداع کردند که به غشای سلولی برنج امکان می دهد قبل از برقراری ارتباط با کلروپلاست ها - اندامک هایی که در آنها فتوسنتز انجام می شود - علائم استرس گرمایی خارجی را حس کند.
 

گرمای بیش از حد می تواند به کلروپلاست های گیاه آسیب برساند. زمانی که دما از حد تحمل معمول یک محصول فراتر رود، کیفیت آن کاهش می یابد.دو ژنی که بدین منظور شناسایی شدند TT3.1 و TT3.2 نام دارند و توانایی مقاومت برنج را در برابر تنش گرمایی بالا می برند. محققان دریافتند TT3.2  انباشته شده باعث آسیب به کلروپلاست به علت تنش گرمایی می شود، اما در مقابل TT3.1 می تواند به عنوان یک ابزار درمان عمل کند.

بر اساس این مطالعه، در صورت وقوع تنش گرمایی، TT3.1 ، در قالب یک حسگر حرارتی بالقوه، غشای سلولی را از سلول جدا می‌کند تا پروتئین‌های بالغ TT3.2  را تجزیه کند.آزمایش میدانی نشان داده است که برنج با استفاده از ظرفیت این ژن ها تحمل گرمای بیشتری را تا 38 درجه سانتیگراد دارد. این رقم در مورد برنج عادی از 35 درجه فراتر نمی رود. به گفته محققان، ژن تازه یافت شده ممکن است در گیاهان دیگر از جمله گندم، ذرت، لوبیا و سبزیجات نیز برای کشت سویه های مقاوم در برابر گرما استفاده شود.


کد مطلب: 342914

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/342914/شناسایی-ژن-هایی-کاشت-برنج-های-مقاوم-برابر-گرما

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir