کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بر اساس این طرح، هر خانوار فقط به اندازه سهمیه‌ مشخص‌شده می‌تواند نان بخرد 

سهمیه‌بندی نان به استان تهران رسید

30 خرداد 1401 ساعت 14:34

گروه اقتصادی: پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی نان در برخی استان‌های ایران، اجرای این طرح در استان تهران نیز از روز دوشنبه، ۳۰ خرداد، آغاز شد.


بر اساس اعلام حشمت‌الله عسگری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران، در فرایند اجرای فاز اول طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در تهران، نانوایی‌ها به دستگاه کارت‌خوان مجهز می‌شوند. معاون استاندار تهران افزود: «اجرای این طرح در سطح کشور به کاهش هدررفت سالانه بیش از حدود چهار میلیون تن نان منجر می‌شود.» او همچنین ادعا کرد که با توجه به یارانه‌ای بودن آردی که نانوایی‌ها استفاده می‌کنند، از قاچاق آن در سطح گسترده جلوگیری می‌شود. مسئولان ادعا می‌کنند که سهمیه‌بندی نان با هدف مبارزه با قاچاق آرد انجام می‌شود و قیمت نان تغییر نمی‌کند؛ اما بر اساس این طرح، هر خانوار فقط به اندازه سهمیه‌ مشخص‌شده می‌تواند نان بخرد و برای تهیه مقدار بیشتر، باید مبلغ آن را به‌ قیمت آزاد پرداخت کند.
دولت سیزدهم برای اجرای طرح سهمیه‌بندی، «ستاد نان» را در وزارت اقتصاد راه‌اندازی کرد؛ میثم جعفری، دبیر اطلاع‌رسانی این ستاد، روز ۲۴ خرداد به ایلنا گفته بود: «با اجرای این طرح، مشخص می‌شود مردم چقدر نان خریده‌اند و به همان میزان، آرد به آ‌ن‌ها اختصاص می‌یابد و اضافه‌تر از آن، آردی به نانواها تخصیص پیدا نمی‌کند.» اجرای این طرح علاوه بر اینکه تنش میان نانوایان و مشتریان را بالا می‌برد، افزایش قیمت نان را در پی دارد؛ زیرا نانوایان مجبور می‌شوند برای تامین کسری آرد، آن را از بازار آزاد و به چند برابر قیمت، تهیه کنند. مسئولان دولتی افزایش قیمت نان را تکذیب کرده‌ و مدعی‌اند قیمت نان تغییر نمی‌کند؛ اما شواهد نشان می‌دهد آنچه تا پایان سال تغییر نمی‌کند، قیمت نان یارانه‌ای است و بهای نان آزاد بیشتر خواهد شد. دولت در حالی این طرح را در دستور کار قرار داد که نان غذای اصلی ایرانیان است و به دنبال افزایش بی‌رویه قیمت سایر کالاهای خوراکی و حذف آن‌ها از سفره مردم، مصرف نان افزایش یافته است.
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، اواخر اردیبهشت وعده داد که قیمت نان یک ریال هم تغییر نمی‌کند. او روز چهارشنبه، ۱۱ خرداد، در حاشیه نشست هیئت دولت عنوان کرد که نان و دارو جزو خط قرمزهای دولت‌اند و گران نمی‌شوند. با وجود این وعده‌ها، طرح سهمیه‌بندی نان در استان‌های ایران به‌سرعت در حال اجرا است و نگرانی از افزایش قیمت آن فشار روانی زیادی را به مردم وارد کرده است. هم‌اکنون بهای ۲۷۰ گرم نان تست در فروشگاه‌ها بیش از ۱۶ هزار تومان است و بهای ۵۰۰ گرم نان تست نیز از ۲۱ هزار تومان عبور می‌کند. نان‌های سنتی هم که با آرد یارانه‌ای درجه ۲ تهیه می‌شوند، وضعیت بهتری ندارند؛ هر دانه نان لواش که پرخریدارترین نان در ایران به شمار می‌رود، ۶۵۰ تومان و هر دانه نان بربری دو هزار و ۵۰۰ تومان است. بهای یک عدد نان سنگک هم سه هزار تومان است. با این حال، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با حذف یارانه آرد نانوایی‌ها، قیمت‌ها بازهم افزایش می‌یابد.
 


کد مطلب: 342964

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/342964/سهمیه-بندی-نان-استان-تهران-رسید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir