کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چگونه به صورت حرفه ای یک پیشنهاد شغلی را رد کنیم؟

31 خرداد 1401 ساعت 8:45

گروه کسب و کار: در مسیر شغلی خود و در هنگام کاریابی، ممکن است یک پیشنهاد شغلی دریافت کنید. در برخی از مواقع ممکن است نتوانید با یک پیشنهاد شغلی موافقت کنید. تصور کنید که شغل موردنظر با مهارت‌ها و توانایی‌های شما سازگار نباشد یا حقوق و مزایای خوبی به شما پیشنهاد نشده است. همچنین ممکن است به‌طور هم‌زمان چند پیشنهاد شغلی دریافت کرده‌ باشید.


در چنین شرایطی شما به‌عنوان یک کارجو باید پیشنهادهای شغلی نامناسب را رد کنید. اگر تمایل دارید روابط حرفه ‌ای خود را حفظ کنید، احتمالا به این سوال فکر کرده‌اید که: «چگونه به صورت حرفه ای یک پیشنهاد شغلی را رد کنیم؟». در این مقاله به نکاتی اشاره می‌کنیم که به شما در این رابطه کمک فراوانی خواهند کرد.

راه‌کارهایی برای رد کردن مؤدبانه یک پیشنهاد شغلی
ممکن است این‌طور تصور شود که در بازار کار، فقط کارجویان هستند که پیشنهاد استخدامی خود را به کارفرمایان ارائه می‌دهند. چنانچه برای آگهی‌های استخدامی ۱۴۰۱ رزومه ارسال کرده باشید، ممکن است شما به‌طور هم‌ز‌مان 2 یا چند پیشنهاد شغلی از طرف کارفرمایان دریافت کنید. همچنین ممکن است از طریق شبکه ارتباطی و روابط حرفه ای که در بازار کار دارید، پیشنهادهای شغلی مختلفی را دریافت کنید.
فرصت‌های شغلی معمولا بعد از مصاحبه استخدامی با مسئول منابع انسانی به کارجویان پیشنهاد می‌شوند. این در حالی است که در صورت دریافت بیش از یک پیشنهاد، شما تنها می‌توانید با یکی از پیشنهادهای شغلی موافقت کنید.
اولین اقدامی که لازم است در این رابطه انجام دهید این است که مطمئن شوید شما قصد رد کردن پیشنهاد شغلی موردنظر را دارید. تغییر شغل یکی از مهم‌ترین تغییرات در زندگی است. به همین دلیل تصمیم‌گیری در این رابطه همواره موضوع ساده‌ای نخواهد بود. درنتیجه بهتر است برای رد پیشنهاد شغلی، حتما قبل از بیان تصمیم خود به‌خوبی فکر کنید. تمام جوانب کار را در نظر بگیرید. بهتر است برای اتخاذ یک تصمیم منطقی، به این سوالات پاسخ دهید که:

-    آیا با قبول پیشنهاد شغلی موردنظر به حقوق یا مزایای شما اضافه خواهد شد؟
-    قبول یا رد پیشنهاد شغلی تا چه اندازه بر سلامت فکری و جسمی شما تأثیر خواهد گذاشت؟
-    شرایط کاری موردعلاقه شما مانند انعطاف‌پذیری در ساعات کاری یا دورکاری، تحت تأثیر قرار خواهند گرفت؟
-    آیا در سازمان موردنظر امکان ارتقای شغلی را خواهید داشت؟
-    تا چه اندازه فرهنگ سازمانی می‌تواند روی کارایی و کیفیت کار شما تأثیرگذار باشد؟
برای قبول یا رد کردن یک پیشنهاد شغلی، همواره بهتر است تمام مزایا و معایب پیشنهاد شغلی، شرایط کاری و زندگی شخصی خود را به‌دقت موردبررسی قرار دهید. برای این منظور می‌توانید نتایج ارزیابی‌های خود را روی کاغذ بیان کنید.
با انجام ارزیابی‌های دقیق می‌توانید با اعتمادبه‌نفس کامل و به شکلی کاملا مطمئن، درباره قبول یا رد پیشنهاد شغلی تصمیم‌گیری کنید. در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که به شما در رد کردن مؤدبانه یک پیشنهاد شغلی کمک خواهند کرد.

تشکر و قدردانی کنید
فرآیند کاریابی فرآیندی طولانی است. شرکت‌ها باید آگهی استخدام خود را برای فرصت شغلی موردنظر منتشر کند. همچنین برگزاری آزمون و مصاحبه‌های استخدامی بخش دیگری از فرآیند کاریابی خواهند بود. مصاحبه شغلی کاری طاقت‌فرسا و زمان‌بر است. این موضوع را به خاطر داشته باشید که ممکن است افراد زیادی برای برگزاری مصاحبه شغلی شما، زمان و انرژی صرف کرده باشند.
مطالعه رزومه، برقراری تماس تلفنی و بررسی شرایط و ویژگی‌های افراد کارجو، همگی نیازمند صرف زمان و کوشش قابل‌توجهی هستند. همچنین شرکت پیشنهاد دهنده برای استخدام شما مشتاق بوده و در انتظار پیوستن شما به تیم کاری خود است.
درنتیجه بهتر است در متنی که برای رد پیشنهاد شغلی آماده می‌کنید، به تشکر و قدردانی خود اشاره نمایید. از مسئول منابع انسانی و فرد مصاحبه‌کننده برای صرف زمان و دعوتی که از شما داشته‌اند، تشکر و قدردانی کنید. همچنین می‌توانید در متن ارسالی خود برای رد پیشنهاد شغلی، به موارد جدیدی که در طول فرآیند استخدام و مصاحبه استخدامی آموخته‌اید اشاره کنید.
با ابراز تشکر و قدردانی، شما جدیت خود را برای استخدام در شرکت موردنظر نشان می‌دهید. این رفتار حرفه ای می‌تواند تصویر مثبتی از کارجو در ذهن مسئول منابع انسانی و کارفرما برجای بگذارد. درنتیجه امکان حفظ روابط حرفه ای با مدیریت یا مسئول منابع انسانی شرکت وجود خواهد داشت. در بخش بعدی درباره این موضوع توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم کرد.

روابط حرفه ای خود در بازار کار را حفظ نمایید
همواره به خاطر داشته باشید که شما از مسیر شغلی خود در آینده هیچ اطلاعات دقیقی در اختیار ندارید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم روابط حرفه ای خود را با شرکت‌ها حفظ کنید. برای این منظور می‌توانید پیشنهاد دهید که از طریق پروفایل لینکدین در ارتباط خواهید بود. این رفتار حرفه ای شما می‌تواند به حفظ روابط کاری در مسیر شغلی کمک فراوانی ‌نماید.
حتی در صورت تمایل می‌توانید این جمله را بیان کنید که: «منتظر پیشنهادهای شغلی شما در آینده خواهم بود». صرف‌نظر از شرایط، فرصت شغلی و شرکت ارائه‌دهنده پیشنهاد، همواره به دنبال فرصتی برای حفظ روابط حرفه ای خود در بازار کار باشید.

توضیحاتی درباره تصمیم خود ارائه دهید
یکی دیگر از روش‌هایی که به حفظ روابط حرفه ای شما در بازار کار کمک می‌کند، این است که درباره تصمیمی که گرفته‌اید توضیحاتی را به شرکت ارائه دهید. تنها بیان این عبارت که: «من این پیشنهاد شغلی را رد می‌کنم»، کافی نخواهد بود.
ارائه توضیحاتی برای رد پیشنهاد شغلی زمانی بیشتر اهمیت دارد که شما برای کار در شرکت موردنظر تمایل دارید، اما فرصت شغلی پیشنهادی برای شما مناسب نیست. در این حالت و با ارائه توضیحاتی درباره تصمیم خود، می‌توانید امکان استفاده از فرصت‌های استخدامی آینده در شرکت موردنظر را برای خود ایجاد نمایید.
هرچند در توضیحاتی که ارائه می‌دهید می‌توانید به شکل شفاف و واضح به دلایل رد پیشنهاد شغلی اشاره کنید، اما ضرورتی برای ارائه تمام جزئیات وجود ندارد. به‌عنوان‌مثال اگر دو پیشنهاد شغلی دریافت کرده‌اید که یکی از آن‌ها دارای انعطاف‌پذیری در ساعات کاری، حقوق و مزایای بیشتر است، می‌توانید این موارد را به‌عنوان دلایلی برای پذیرش یکی از پیشنهادها ذکر کنید.
این در حالی است که اگر به دلیل مسائل خانوادگی در زندگی شخصی خود ناچار هستید که یک پیشنهاد شغلی را رد کنید، توضیح مسائل خانوادگی به یک کارفرما ضرورتی نخواهد داشت. درنهایت همواره بهتر است در توضیحات خود به دلایل منطقی برای رد پیشنهاد شغلی اشاره کنید. ذکر این دلایل که پیشنهاد شغلی دیگری را پذیرفته‌اید یا شرایط این پیشنهاد شغلی مناسب شما نیست، می‌تواند برای رد کردن پیشنهاد کافی باشد.

تصمیم خود را به تأخیر نیندازید
هنگامی‌که تصمیم گرفتید یک پیشنهاد شغلی را رد کنید، تصمیم خود را به تأخیر نیندازید. به تعویق انداختن و طولانی کردن زمان برای رد کردن پیشنهاد شغلی، کاری غیرحرفه‌ای است. بهتر است هرچه سریع‌تر کارفرما را از تصمیم خود مطلع سازید تا شرکت بتواند در اولین فرصت، برای فرصت شغلی موردنظر خود نیروی کار مناسبی را استخدام کند.

صادق باشید
بهتر است در پیامی که برای کارفرما ارسال می‌کنید صادق باشید. بیش‌ازاندازه از شرکت، کارمندان و مدیریت تعریف نکنید و تعارف‌های رایج را کنار بگذارید. فراموش نکنید که شما در حال نوشتن متنی برای رد کردن پیشنهاد شغلی هستید. موضوعات موردنظر خود را با احترام بیان کنید و از احساساتی شدن پرهیز کنید.
ضرورتی برای بیان توضیحات طولانی در متنی که برای رد کردن پیشنهاد شغلی ارسال می‌کنید وجود ندارد. شما مجبور نیستید برای تصمیم خود به دلایل متعدد و طولانی اشاره کنید. بهتر است پیام خود را به شکل خلاصه و کوتاه بیان کنید.

تماس بگیرید
اگر فرهنگ سازمانی شرکت موردنظر برای شما جذاب بوده است یا رفتار فرد مصاحبه‌کننده یا مسئول منابع انسانی شرکت در هنگام مصاحبه شغلی موردتوجه شما قرار گرفته است، می‌توانید یک تماس تلفنی با شرکت برقرار کنید. این در حالی است که معمولا ارسال پیام از طریق ایمیل، برای رد کردن پیشنهاد شغلی کافی است.
برقراری تماس تلفنی می‌تواند میزان تشکر و قدردانی شما را از کارمند مصاحبه‌کننده، مدیریت یا مسئول منابع انسانی نشان دهد. شما می‌توانید بعد از ارسال یک ایمیل، با شرکت تماس بگیرید و شخصا از پیشنهاد شغلی و رفتار حرفه ای کارمندان شرکت تشکر و قدردانی کنید.

جمع‌بندی
صرف‌نظر از شرایطی که در مسیر شغلی خود دارید، نمایش رفتاری حرفه ای و مؤدبانه‌ می‌تواند به حفظ روابط کاری و محترمانه کمک فراوانی نماید. یکی از شرایطی که در مسیر شغلی ممکن است با آن مواجه شویم، دریافت پیشنهاد شغلی و تصمیم‌گیری برای رد پیشنهاد است.
در این مقاله با طرح این سوال که: «چگونه به صورت حرفه‌ای یک پیشنهاد شغلی را رد کنیم؟»، راه‌کارهایی را برای رد کردن پیشنهاد شغلی به شکلی کاملا مؤدبانه و حرفه‌ای ارائه کردیم.
 


کد مطلب: 343019

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/343019/چگونه-صورت-حرفه-یک-پیشنهاد-شغلی-رد-کنیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir