به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۳۴۳۰۵۶

امیدوارم پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت نرود

امیدوارم پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت نرود
گروه سیاسی: یک سال از انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم می‌گذرد و حدود 10ماه است که دولت فعالیت خود را آغاز کرده است. به این بهانه نگاهی بر عملکرد دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم تا اینجای کار خواهیم داشت.
دایورش قنبری، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع  گفت: «برخلاف آنچه در همین اسفند پارسال تصور می‌شد، امروز وضعیت مذاکرات قدری مبهم است و دورنمای مثبتی از آن به چشم نمی‌خورد. از سوی دیگر ما نتوانستیم پس از به وجود آمدن بحران اوکراین از فرصت به‌وجود آمده به درستی استفاده کنیم. در شرایطی که اروپایی‌ها نیاز به نفت داشتند و روابط‌شان با روسیه به مشکل برخورده بود، ما می‌توانستیم امتیازات خوبی از غربی‌ها بگیریم اما نشد».

او ادامه داد: «در ادامه با آژانس هم به مشکلاتی برخوردیم و گرچه گزارش اخیر آژانس هدفمند بود اما به هر روی اگر ما درصدد حل مشکل برنیاییم، باتوجه به قطعنامه اخیر شورای حکام می‌تواند در پیشبرد اقدامات احتمالی غربی‌ها مؤثر باشد. گفته می‌شود غربی‌ها نمی‌توانند بار دیگر پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند زیرا چین و روسیه وتو می‌کنند اما فراموش نکنیم که مکانیزم ماشه در برجام پیش‌بینی شده است و هر یک از امضاکنندگان برجام می‌توانند درخواست بازگشت شرایط به قبل از برجام را بدهند که در آن صورت حق وتو هم کارساز نخواهد بود و دوباره قطعنامه‌های شورای امنیت بازگردانده می‌شود؛ بنابراین دولت سیزدهم باید به شدت مراقب باشد که پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت نرود و ما هم امیدواریم که این اتفاق رخ ندهد زیرا در آن صورت تحریم‌های سازمان ملل علیه ما فعال می‌شود؛ حال آنکه اکنون تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا وجود دارد».

این فعال سیاسی درباره عملکرد منطقه دستگاه دیپلماسی دولت هم بیان کرد: «به نظرم سطح ارتباط با همسایگان نسبت به دولت قبل تفاوت چندانی نکرده است. می‌بینیم که هنوز مذاکره با عربستان به نتیجه نرسیده و روابط ایران و عراق هم به گرمی گذشته نیست. البته تلاش‌هایی صورت گرفته اما اینکه نتایجش چگونه است یا چگونه خواهد شد، بحث دیگری است».

او درخصوص ارتباطات ایران با کشورهای شرقی هم اظهار کرد: «نباید از این واقعیت عبور کرد که در دولت آقای رئیسی روابط ایران با دو کشور روسیه و چین تقویت شد. در دولت قبل نوعی بدبینی به ارتباط با این دو کشور وجود داشت که دولت کنونی این نگاه را تغییر داد. در حوزه آسیای مرکزی هم دولت توانست ارتباطات تازه‌ای بگیرد».

قنبری در پایان درباره عضویت ایران در پیمان شانگهای گفت: «برای عضویت ایران در پیمان شانگهای در دولت قبل هم اقداماتی رخ داده بود اما به هر حال نباید انکار کرد که دولت کنونی نقش برجسته‌ای در عضویت ما در شانگهای داشت اما مسئله این است که تا وقتی بحران‌هایمان را غربی‌ها حل نکنیم و تحریم‌ها برداشته نشودو البته تا زمانی که FATF را نپذیرفته‌ایم، نمی‌توانیم از بستر شانگهای هم استفاده کنیم زیرا در شانگهای می‌توان با کشورهای مختلف ارتباط گرفت اما تا وقتی این موانع رفع نشده، ارتباط اقتصادی سازنده‌ای برقرار نمی‌شود».
مرجع : نامه نیوز
برچسب ها: داریوش قنبری

۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ۰۱:۳۲
شواهد همه دال برنومیدی تونه (389542)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها