به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۳۴۳۰۹۸

اطلاعاتی درباره تسمه سفت کن خودرو

گروه کسب و کار: یکی از مهم ترین قطعات خودرو که در مورد آن زیاد شنیده اید، تسمه تقویت کننده خودرو است. تسمه تقویتی در خودرو مانند تمامی قطعات نقش مهمی در عملکرد و سیستم خودرو دارد. اگر مشکلی در عملکرد داشته باشد، سایر اجزا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
اطلاعاتی درباره تسمه سفت کن خودرو
سیستم و تمامی قسمت‌های خودرو هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند که باعث حرکت خودرو می‌شود. اگر بخواهیم در مورد یکی از قطعات صحبت کنیم، عملکرد قطعه مورد نظر با سایر قطعات معنا پیدا می‌کند. هر اتاق به طور همزمان به چندین اتاق دیگر متصل است.
در ادامه به توضیح بیشتر تسمه تقویتی در خودرو و کاربرد آن می‌پردازیم.
ابتدا در مورد تسمه‌ها و انواع آنها صحبت خواهیم کرد.

کمربندها و انواع آنها حلقه حرکتی مهم
بند موجود در خودرو مانند یک حلقه کاملا منعطف و از پلاستیک مقاوم ساخته شده است. این تسمه برای انتقال انرژی (نیروی محرکه) به سایر قطعات و اجزا برای برقراری ارتباط مکانیکی بین قطعات خودرو طراحی شده است. شبیه کیفی است که با بند بسته می‌شود.
انتقال نیرو در تسمه به شکل یک انتقال چرخشی انجام می‌شود. تا زمانی که تسمه سالم باشد، اتصال و انتقال نیرو برقرار است. هنگامی که تسمه مشکل دارد، نیروی محرکه نیز قطع می‌شود.
در موتورهای احتراق داخلی، تسمه نقش مهمی دارد. انتقال نیروی دورانی موتور به سایر قسمت‌ها فنر تسمه است.

کمربندها به دو نوع تقسیم می‌شوند:
تسمه تایم (تسمه تایم)
تسمه دینام
تسمه تایم (تسمه تایم): تسمه تایم حرکت چرخشی میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ منتقل می‌کند و نیروی مورد نیاز برای حرکت میل بادامک و میل سوپاپ را تامین می‌کند. شکل ظاهری قسمت بالایی و داخلی دستبند ساعتی متفاوت است. قسمت داخلی تسمه شیاردار است که به همراه میل بادامک و میل سوپاپ فیکس می‌شود و حرکت نمی کند. بهترین روش خرید لوازم یدکی لیفان در شهرستان‌ها سفارش اینترنتی لوازم در بازار تهران می‌باشد.
تسمه تایم ماشین را مشتعل می‌کند و در نتیجه ماشین را به حرکت در می‌آورد. دودی که از احتراق خودرو ایجاد می‌شود از اگزوز خارج می‌شود و دوباره هوا وارد محفظه می‌شود و احتراق دوباره انجام می‌شود. تسمه در تماس مستقیم با سوپاپ بوده و به طور منظم و متوالی در زمان مشخصی باز و بسته می‌شود.

تسمه تایم یک اتصال مکانیکی بین میل بادامک و میل لنگ برقرار می‌کند. میل بادامک به سوپاپ متصل می‌شود و در نهایت تسمه تایم نیروی گشتاوری بین میل بادامک و میل لنگ ایجاد می‌کند. هنگامی که میل لنگ حرکت می‌کند، پیستون در سیلندر نیز حرکت می‌کند. حرکت چرخشی در میل لنگ نیز به چرخ فلایویل منتقل می‌شود.
نیروی محرکه (حرکت) نیز به گیربکس (گیربکس)، دیفرانسیل و چرخ‌ها می‌رسد و باعث حرکت چرخ‌ها می‌شود. بنابراین، اگر تسمه تایم وجود نداشته باشد، میل لنگ نمی تواند نیروی چرخشی خود را از میل بادامک دریافت کند. پس در یک جمله می‌توان گفت که خودرو دچار مشکل می‌شود.
ابعاد و اندازه تسمه تایم در مدل‌های مختلف برای تمامی خودروها طراحی و تولید می‌شود.
تسمه دینام: تسمه مارپیچ و تسمه توربین نیز نامیده می‌شود. وظیفه تسمه دینام انتقال نیروی گشتاور از موتور به قسمت‌های دیگر ( دینام، پمپ آب و سیستم تهویه) است. به میل لنگ خودرو یک قرقره متصل است که تسمه توربین به دور آن پیچیده شده و با روشن شدن موتور، میل لنگ نیز حرکت می‌کند و نیرو را منتقل می‌کند.
اگر تسمه مشکل داشته باشد (شکستگی تسمه، شل شدن تسمه، پایان عمر تسمه)، می‌تواند کل خودرو را متوقف کند.

برخی از مدل‌های خودرو از یک تسمه دینام و برخی مدل‌ها از دو تسمه دینام استفاده می‌کنند.
تسمه دینام بین دینام و موتور خودرو ارتباط برقرار می‌کند و نیروی دورانی تولید شده توسط موتور را برای تامین نیرو به دینام منتقل می‌کند. دینام یک مولد جریان مستقیم است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. در نتیجه باتری ماشین برق می‌گیرد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تامین برق قسمت‌های مختلف خودرو به عملکرد صحیح تسمه دینام بستگی دارد.

نحوه کار تسمه دینام
در خودروهای قدیمی برای هر قطعه یک تسمه مخصوص تعبیه شده بود که به دلیل سختی تعمیر و نصب تسمه در قسمت‌های مختلف، تسمه دینام طراحی شد.
در برخی موارد به تسمه دینام تسمه خنک کننده نیز می‌گویند، زیرا چرخ خودرو را به حرکت در می‌آورد. تسمه دینام نقش مهمی در خنک سازی و تهویه خودرو دارد.
برخی خودروها از دو بند استفاده می‌کنند که هر کدام برای چرخاندن قطعات جداگانه طراحی شده اند. تسمه پمپ آب پمپ روغن و پروانه را می‌چرخاند. تسمه دیگر دینام را حرکت می‌دهد که به آن دینام یا تسمه پروانه می‌گویند.
تسمه دینام چندین قسمت خودرو را به هم متصل می‌کند و در نهایت نیروی مکانیکی را بین قطعات خودرو توزیع می‌کند. عملکرد کمربند به شرح زیر است:
توربین را می‌چرخاند.
در سیستم تهویه مطبوع و خنک کننده خودروها نقش دارد.
باتری ماشین از آن تغذیه می‌شود.
پمپ آب که بخشی از سیستم خنک کننده است توسط آن حرکت می‌کند.
علائم هشدار دهنده و خرابی در تسمه دینام:
اگر حلقه تسمه پاره شود، سایر قطعات کار نمی کنند و باید تعویض شوند.
اگر به راحتی نمی توانید فلایویل را کنترل کنید، تسمه دینام آسیب دیده است.
صدای غیر عادی از موتور خودرو شنیده می‌شود.
سیستم تهویه مطبوع خودرو به درستی کار نمی کند.
اگر چراغ باتری روشن شود، نشانه خرابی تسمه است.
اگر پمپ روغن خراب شود یا مدار روغن کاری به خوبی کار نکند و روغن به قسمت‌های دیگر از جمله تسمه رسیده باشد، تسمه آسیب می‌بیند.
اگر تسمه کشش شل و شل باشد، تسمه سفت کننده دینام نیز نمی تواند به کشش مشخص شده برسد، بنابراین باید تعویض شود.

در نهایت با توجه به قیمت پایین این قطعه (تسمه دینام) توصیه می‌شود هر 6 ماه یکبار (همزمان با تعویض روغن) تعویض شود. زیرا به سایر قسمت‌های خودرو آسیب نمی رساند. از قطعات یدکی و قطعات اصلی استفاده کنید. قطعات یدکی اورجینال کیفیت بالایی دارند و طول عمر بیشتری دارند.
بند را محکم کنید
سگک کمربند به طور رسمی در سال 1982 در انواع خودروها نصب شد. طراحی تسمه تقویت کننده برای کنترل کشش تسمه دینام طراحی شده است. این ولتاژ به دو صورت اعمال می‌شود:
توسط سیستم مفصلی
با مکانیزم فلزی
تسمه تایم و قرقره‌ها با هم کار می‌کنند و زمانی که تسمه دینام پاره می‌شود باید از سالم و سالم بودن تسمه تایم خودرو مطمئن شوید.
 محل قرارگیری تسمه تقویت کننده در قسمت بیرونی تسمه توربین است که با اعمال فشار به نقطه ای از دینام باعث کشیده شدن و تنظیم تسمه می‌شود. این نیرو دائما به کمربند اعمال می‌شود.

تسمه‌های سینچ در سه نوع طراحی می‌شوند:
تمام اتوماتیک
نیمه خود کار
مکانیکی
 تسمه تقویتی تمام اتوماتیک با استفاده از قطعه ای به نام فنر کشش یکنواختی را در سراسر تسمه دینام ایجاد می‌کند.
کشش تسمه اگر به صورت دستی تنظیم شود، فقط می‌تواند کشش خاصی را به تسمه اعمال کند.
در نوع اتوماتیک، تسمه کششی تا حد معینی نگه داشته می‌شود و میزان نیروی وارد بر تسمه را همزمان با ضربه به تسمه کنترل می‌کند و در نتیجه میزان ضربه و لرزش تسمه را از آلترناتور کاهش می‌دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها