به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۳۴۳۰۹۹

برخورد پرتنش قایق‌های سپاه و کشتی آمریکایی

برخورد پرتنش قایق‌های سپاه و کشتی آمریکایی
گروه بین الملل: نیروی دریایی آمریکا می‌گوید با نیروهای سپاه پاسداران در تنگه هرمز «برخورد پرتنشی» داشته است. ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا  اعلام کرد که ۳ فروند قایق تندروی سپاه در اقدامی «ناامن و غیرحرفه‌ای» به دو کشتی «یواس‌اس سیراکو» و «یواس‌ان‌اس چاکتاو کانتی» در آب‌های خلیج فارس نزدیک شده‌اند.
طبق اعلام نیروی دریایی آمریکا ابتدا این ۳ سه قایق تندرو سپاه به کشتی گشت ساحلی سیراکو که در حال تردد در آب‌های بین المللی بوده، نزدیک می‌شوند که در نهایت با سیگنال هشدار صوتی کشتی آمریکایی همراه می‌شود. نیروی دریایی آمریکا ویدئوی کوتاهی از لحظات این رویارویی «خطرناک» را منتشر کرده است. یکی از قایق‌های سپاه تنها ۵۰ یارد با «سیراکو» فاصله داشته و کشتی آمریکایی مجبور به پرتاب منور هشدار می‌شود.در بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا آمده که این رویارویی حدود ۱ ساعت طول کشیده و پس از آن قایق‌های سپاه محل را ترک کرده‌اند. نیروی دریایی ایالات متحده این عمل سپاه پاسداران را «برخلاف استانداردهای بین‌المللی حرفه‌ای یا رفتار امن دریایی» توصیف کرده که می‌توانسته خطر «اشتباه محاسباتی» و برخورد را افزایش دهد. در این بیانیه تصریح شده که عملیات نیروهای آمریکایی با هوشیاری کامل و مطابق قوانین و مقررات بین‌المللی با هدف تامین امنیت دریایی منطقه ادامه می‌یابد.
ایران تاکنون به‌صورت رسمی در مورد «حادثه» در تنگه هرمز موضع‌گیری نکرده است. این درحالیست که با تداوم بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای و گزارش آژانس از تشدید غنی‌سازی اورانیوم  از سوی ایران تنش در روابط ایران و غرب افزایش یافته‌است. مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود احتمال بسته‌شدن تنگه هرمز از سوی ایران را مطرح کرده است.
این رویارویی در حالی گزارش می‌شود که سنتکام ۱۴ ژوئن از آغاز مانور دریایی ۱۰ روزه مشترک نیروی دریایی آمریکا و نیروهای امارات عربی متحده در این منطقه خبر داده بود.




 
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها