به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۳۴۳۱۳۱

با خوردن تن ماهی چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟

با خوردن تن ماهی چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟
گروه علمی: تن ماهی یکی از غذاهای دارای ماندگاری بالا و نسبتا ارزان‌قیمت است که هم ارزش تغذیه‌ای خوبی دارد و هم می‌تواند در تهیه وعده‌های غذایی مختلف کاربرد داشته باشد، از سالاد تا ساندویچ. با این‌که نمی‌توان مزیت‌های تغذیه‌ای تن ماهی را نادیده گرفت، اما به‌هیچ‌وجه نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد زیرا چنین کاری می‌تواند به مسمومیت با جیوه منتهی شود.استفاده صحیح و مناسب از تن ماهی در رژیم غذایی می‌تواند مزیت‌های مختلفی هم داشته باشد. در ادامه این مطلب با جنبه‌های مثبت و منفی استفاده از تن ماهی آشنا خواهیم شد.  

۱. پروتئین دریافتی‌تان را افزایش می‌دهید 
افزودن پروتئین به رژیم غذایی می‌تواند ترفند ارزشمندی باشد زیرا احساس سیری طولانی‌تری به‌وجود می‌آورد و درنهایت کالری‌های دریافتی را کاهش می‌دهد. یک کنسرو تن ماهی معمولا بین ۳۰ تا ۴۵ گرم پروتئین دارد درحالی که این مقدار تقریبا می‌تواند کل نیاز روزانه بدن به پروتئین را تامین کند. بنابراین، مصرف تن ماهی می‌تواند راهکار مناسبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن باشد. 

۲. سلامت مغز و چشم را تقویت می‌کنید 
تن ماهی، به‌خاطر داشتن اسیدهای چرب امگا-۳، یکی از غذاهایی است که عملکرد مغز و چشم را تقویت می‌کند.  DHA که یکی از انواع امگا-۳ است و در تن ماهی یافت می‌شود، خواص خوبی برای تقویت حافظه دارد. علاوه بر این، ترکیبات امگا-۳ موجود در تن ماهی می‌توانند التهاب را کاهش دهند و علائم خشکی چشم را رفع کنند. پس اگر واقعا طبق یک الگوی صحیح از تن ماهی استفاده کنید، از این مزیت خاص هم بهره‌مند خواهید شد.  

۳. اگر روغن آن را مصرف کنید، دچار افزایش وزن می‌شوید 
تن ماهی بسته‌بندی‌شده درون روغن دارای مزیت‌هایی مانند ترکیبات پروتئینی و طعم بهتر نسبت به تن ماهی بسته‌بندی‌شده درون آب است اما واقعیت این است که تن ماهی روغنی نهایتا چربی‌ها و کالری‌های بیشتری دارد و می‌تواند باعث افزایش وزن شود.تن ماهی روغنی در هر ۳۰ گرم حدودا ۵۶ کیلوکالری و ۲ گرم چربی دارد درحالی که تن ماهی بسته‌بندی‌ شده با آب معمولا در هر ۳۰ گرم حدودا ۲۴ کیلوکالری و ۱ گرم چربی خواهد داشت. اگر به هر دلیلی (مانند طعم بهتر) از تن ماهی روغنی استفاده می‌کنید، ‌حداقل باید روغن تن ماهی را جدا کنید و دور بریزید تا میزان چربی و کالری دریافتی را کاهش دهید.  

۴. ممکن است دچار نفخ شوید 
یکی از ترکیبات موجود در همه انواع تن ماهی، سدیم است که دریافت مقادیر بالای آن می‌تواند به نفخ منجر شود. یک کنسرو تن ماهی، صرف‌نظر از این‌که درون روغن یا آب بسته‌بندی شده باشد، معمولا یک‌چهارم از نیاز روزانه بدن به سدیم را تامین می‌کند. اگرچه دریافت سدیم برای تنظیم مایعات بدن ضروری است اما زیاده‌روی در دریافت سدیم می‌تواند باعث نفخ شود. بنابراین، تن ماهی نمی‌تواند غذای مناسبی برای استفاده روزانه باشد.  

۵. زیاده‌روی در مصرف تن ماهی باعث مسمومیت با جیوه می‌شود 
تن ماهی نسبت به ماهی تن تازه دارای جیوه کمتری است، اما با این‌حال میزان جیوه در آن هنوز به اندازه‌ای نیست که بتوان به‌صورت روزانه از تن ماهی استفاده کرد. امروزه در بعضی از مناطق جهان، تن ماهی سبک هم به فروش می‌رسد که دارای جیوه کمتری نسبت به تن ماهی آلباکور است. بزرگسالان معمولا می‌توانند هر ۲ هفته از تن ماهی معمولی یا ۱ بار در هفته از تن ماهی سبک استفاده کنند. در صورت رعایت نکردن این اصل مهم، احتمال مسمومیت با جیوه افزایش خواهد یافت.  
برچسب ها: تن ماهی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها