به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۳۴۳۱۴۸

وقتی اکبر عبدی، یک‌تنه جوکر را نجات داد /فیلم

وقتی اکبر عبدی، یک‌تنه جوکر را نجات داد /فیلم
گروه فیلم: وقت ورود مهمان جوکر است، هر کسی حدسی می‌زند، یکی می‌گوید مهراب قاسم‌خانی! چون پیمان مهمان قسمت قبلی بوده و پس مهراب گزینه محتمل است. ژوله انگار می‌داند مهمان برنامه کیست، میمیک صورتش که این را می‌گوید. لحظاتی بعد مهمان وارد می‌شود؛ جناب آقای اکبر عبدی... همه مبهوت و هیجان‌زده به سمتش می‌روند، می‌دانم خیلی از اَکت‌های این مدل برنامه‌ها کارگردانی شده است، اما به طور واضح حضور عبدی، همه را تحت تاثیر خودش قرار داده. برخی شانه‌اش را می‌بوسند، علی استادی تلاش می‌کند دستش را ببوسد که مطابق انتظار عبدی همراهی نمی‌کند.دلیل صورت متورمش، نفس نفس زدن‌هایش را در همان جملات اول با صراحت توضیح می‌دهد: «زیر دستگاه اکسیژن بودم، بین بیمارستان و خانه در رفت و آمدم»

لابه‌لای جملاتش میان نقش‌هایش غوطه می‌خورم؛ دزد عروسک‌ها، مرد آفتابی، آدم برفی، اجاره‌نشین‌ها و حتی مثلا روز فرشته! اصلا چرا آدم‌ها باید پیر شوند؟قبل از این که خیلی ناامیدی غلبه کند، این جنس حضور عبدی‌ست که هم جوکر را و هم بیننده‌هایش را نجات می‌دهد: «قرار بود با شریفی‌نیا بیایم، گفته بود که کتفم درد می‌کند!» عبدی این جملات را به مثابه یک کلاس درس بازیگری اجرا می‌کند، او درد کتف شریفی‌نیا را باور نکرده و این ناباوری را به همه منتقل می‌کند و پیامش را هم را غیرمستقیم می‌رساند که شریفی‌نیا او را پیچانده!

او نبض جمع را دست گرفته و زبان طعنه و کنایه‌اش راه افتاده، قدرت بداهه‌گویی‌اش را به رُخ می‌کشد: «شریفی‌نیا خیلی الگویی خوبی‌ست، هر کاری که کرده، من انجام ندادم و موفق شدم» جوکری‌ها در آستانه انفجارند و عبدی جمله تکمیلی‌اش را هم می‌گوید: «آقای شریفی‌نیا، دارم ازت تعریف می‌کنم، بعدا گِلِه نکنی!»در این میان البته او حواسش هست که حرف اصلی را هم بزند: «با این همه محدودیت که نمی‌شود جوکر ساخت! به احسان(علیخانی) هم گفتم»

اکبر عبدی شاید آن عبدیِ در اوج دهه هفتاد نیست، اما آن‌قدر جَنَم بازیگری دارد که جوکرِ بعضا به بن‌بست را یک‌تنه نجات می‌دهد، نکته تلخ اما اینجاست که آن روزی که نسل امثال او تمام شوند، آیا جایگزینی داریم؟می‌توان انکار کرد که عبدی نقش مهمی در سینمای بعد از انقلاب دارد. او رد پای خودش را در تاریخ بازیگری ایران ثبت کرده است. کاراکترهای ماندگار، متفاوت و بازی حرفه‌ای‌اش گواه این مدعاست.
برچسب ها: اکبر عبدی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها