کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با فواید و مضرات مصرف قهوه آشنا شوید

1 تير 1401 ساعت 12:05


گروه علمی:قهوه همواره نوشیدنی پرحاشیه‌ای است. برخی آن را پر خاصیت و مفید می‌دانند و برخی معتقدند مصرف روزانه آن به بدن آسیب می‌رساند. بعضی علت ناتوانی جنسی، جنون، مشکلات قلبی و… را به گردن قهوه می‎اندازند و برخی دیگر آنقدر طرفدار قهوه هستند که آن را هدیه‎ای از بهشت توصیف می‌کنند. اما واقعیت چیست؟ فواید قهوه بیشتر است یا مضرات آن؟

 

 تحقیقاتی که اخیر صورت گرفته بیانگر این است که قهوه نه آنقدر‌ها که برخی ادعا می‌کنند بد است و نه آنقدر که برخی‌ها معتقدند پر خاصیت. قهوه هم مانند بسیاری از نوشیدنی‌ها هم خواصی دارد و هم مضراتی اما در مجموع می‌توان قهوه را نوشیدنی سالمی دانست که مصرف معقول آن به بهبود کیفیت زندگی کمک خواهد کرد.
قهوه در بسیاری از کشور‌ها محبوبیت زیادی دارد و حتی بعد از آب پرمصرف‌ترین نوشیدنی است. میزان کافئینی که در قهوه وجود دارد علاوه بر اینکه به رفع احساس خستگی کمک می‌کند، احتمالا عملکرد مغز را نیز بهبود میبخشد. از سوی دیگر برخی تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه کاهش وزن را افزایش می‌دهد و بدن شما را در برابر بیماری‌هایی از جمله دیابت نوع ۲، آلزایمر و بیماری قلبی محافظت می‌کند. بسیاری از مردم از نوشیدن قهوه اول صبح لذت می‌برند.
یک فنجان قهوه معمولی حاوی:
ویتامین B۲ (ریبوفلاوین): ۱۱ درصد ارزش روزانه
ویتامین B۵: (پانتوتنیک اسید): ۶ درصد ارزش روزانه
ویتامین B۱ (تیامین): ۲ درصد ارزش روزانه
ویتامین B۳ (نیاسین): ۲ درصد ارزش روزانه
ویتامین B۹ (فولات): ۱ درصد ارزش روزانه
منگنز: ۳ درصد ارزش روزانه
پتاسیم: ۳ درصد ارزش روزانه
منیزیم: ۲ درصد ارزش روزانه
فسفر: ۱ درصد ارزش روزانه

چه زمانی برای قهوه خوردن بهتر است؟
برخی معتقدند که مصرف قهوه با معده خالی احتمالا برای سلامتی مفید نخواهد نبود. هورمونی به نام کورتیزول که در ساعات ابتدایی صبح که از خواب بیدار می‌شوید، بالاترین میزان را در بدن دارد. این هورمون، هورمون استروئیدی است که توسط غدد فوق کلیوی در کلیه تولید می‌شود.این هورمون طیف وسیعی از فرآیند‌ها را در سراسر بدن تنظیم می‌کند، از جمله کمک به کنترل سطح قند خون، حافظه، فشار خون و ...؛ همچنین این هورمون نقش مهمی در کمک به واکنش بدن به استرس دارد.سطح هورمون کورتیزول با سطح هوشیاری شما ارتباط مستقیم دارد، به همین دلیل محققان توصیه می‌کنند که قهوه صبحگاهی را زمانی بنوشید که سطح هورمون کورتیزول شروع به کاهش یافتن کرده باشد. در افرادی که از ۹ صبح تا ۵ عصر کار می‌کنند و به‌طور منظم می‌خوابند، سطح کورتیزول در ۸ تا ۹ صبح به اوج خود می‌رسد. اگر شب‌ها به اندازه کافی بخوابید، نباید صبح زود برای سرحال شدن به یک فنجان قهوه یا چای غلیظ نیاز داشته باشید.اما اگر قهوه خوردن برای شما مهم است، اولین فنجان قهوه خود را بین ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح بنوشید. در ساعات ابتدایی صبح سعی کنید اول آب بنوشید و نور خورشید را به بدن خود برسانید.

فواید مصرف قهوه
جالب است بدانید که بعد از نفت، بزرگترین صنعت جهان در اختیار قهوه است. اما فواید قهوه، این نوشیدنی از نوشیدنی‌های معتبر و پر مصرف جهان است که در طول زمان توانسته جایگاه خود را در میان مردم جهان پیدا کند.
اکثر مردم به خواص فوری قهوه تکیه می‌کنند و آن را نشاط آور، افزایش دهنده تمرکز و هوشیار می‌دانند، اما باید بدانید فواید قهوه بر سلامتی بدن در دراز مدت است.

پژوهش‌های علمی ثابت کرده است که مصرف قهوه علاوه بر اینکه باعث هوشیاری مغز و اعصاب می‌شود، خستگی شما را برطرف می‌کند، با کاهش اشتها، جلوی چاقی را می‌گیرد، به از بین رفتن یبوست کمک می‌کند، با شل کردن ماهیچه‌های شش باعث تنفس بهتر می‌شود، با رفع خستگی، باعث افزایش فعالیت شما می‌شود، مهارت و دقت در کار‌ها را بهبود عملکرد چشم، افزایش می‌دهد، با تحریک مغز، حافظه را افزایش می‌دهد، به انسان تیزهوشی همراه با آرامش می‌بخشد، و همچنین برای بعضی افراد، عامل تحریک قوای جنسی است.

مضرات مصرف قهوه
قهوه علاوه بر فوایدی که به آن اشاره کردیم، مضراتی نیز داد که در صورت عدم استفاده صحیح یا به موقع می‌تواند به سلامت شما آسیب برساند و خطرناک باشد. در ادامه شما را با برخی از مضرات قهوه آشنا خواهیم کرد:

اختلال در جذب کلسیم و آهن با مصرف قهوه
قهوه در جذب کلسیم و آهن اختلال ایجاد می‌کند، اما در صورتی که مصرف قهوه به حد تعادل باشد (سه تا چهار فنجان در روز)، می‌توانید مطمئن باشید که دچار این مشکل نخواهید شد.

احتمال تشدید مشکلات معده با مصرف قهوه
باید بدانید که مصرف قهوه برای معده شما مانند تیغ دو لبه است. اگر معده‌ای مستعد سوزش و رفلاکس داشته باشید، مصرف باعث تشدید آن می‌شود، اما اگر معده شما با مشکل هضم مواجه است، قهوه به رفع مشکل شما کمک می‌کند.

از دیگر مضرات معده قهوه می‌توا به موارد دیگری از جمله بالا بردن فشارخون اشاره کرد، آن‌هایی که فشارخونشان بالاست باید از نوشیدن قهوه اجتناب کنند. از وسی دیگر مصرف بی‌رویه قهوه باعث تحریک و ضعیف شدن قلب و بیماری قلبی می‌شود. تجربه نشان داده است که کسانی که در مصرف قهوه زیاده روی می‌کنند سه برابر بیشتر در خطر احتمال بیماری قلبی قرار دارند. قهوه همچنین افزایش کلسترول خون را نیز به دنبال دارد.زنان باردار نیز باید دقت داشته باشند که به هیچ وجه قهوه مصرف نکنند، زیرا احتمالا عوارض خطرناکی برای کودک دارد. از طرف دیگر خوردن قهوه در خانم‌ها احتمال ابتلا به کیست سینه را افزایش میدهد. ایجاد سردرد، بی‌خوابی، حرکات غیرارادی عضلانی، ناراحتی‌های روده‌ای و معده‌ای، لرزش و رعشه، سوءهاضمه و تضعیف قوای جنسی را می‌توان از دیگر مضرات قهوه دانست.


کد مطلب: 343181

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/343181/فواید-مضرات-مصرف-قهوه-آشنا-شوید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir