کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد جن‌گیری

1 تير 1401 ساعت 12:14


گروه فرهنگی: وقتی درست انجام شوند، فیلم های جن گیری (exorcism) می توانند ترس های روانشناختی نادیده ها و اتفاقات بدون توضیح را با خوشایندی جامپ اسکرها و تصویرسازی بسیار تکان دهنده و خشن ترکیب کنند.مشکل اینجاست که فیلم های جن گیری اغلب در مسیری مخالف این توصیف قدم بر می دارند و بیش از حد بر کلیشه های تکراری تکیه دارند که باعث می شود روایت و داستانشان بسیار قابل پیش بینی و یکنواخت باشد. ژانر وحشت بدون شک مملو از ترس های کلیشه ای و تصاویری تنها برای فروش بیشتر است اما هستند فیلم هایی که به ما این نکته را یادآوری می کنند که چرا فیلم های جن گیری در ژانر وحشت بسیار پرطرفدار است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ فیلم ترسناک تاریخ سینما آشنا کنیم که بهترین فیلم های این ژانر در زمینه جن گیری هستند.

۱۰- The Rite (۲۰۱۱)
همانند The Devil Inside، فیلم The Rite نیز فیلم خیلی باکیفیتی نیست اما هنوز هم لحظات به شدت ترسناکی برای طرفداران تسخیر توسط شیطان و فیلم های جن گیری دارد. همچنین این فیلم آنتونی هاپکینز را در نقش پدر لوکاس دارد که تماشای بازی اش همواره خوشایند بوده است. او نوعی از حکمت و دانایی آرام و بی سروصدا را به نمایش می گذارد در شرایطی که یک جن گیری بسیار مهم و فوری بنای داستان فیلم را به خوبی می سازد. این فیلم که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده، در مورد شخصیت مایکل با بازی کالین او دونو است، کشیشی مردد که قرار است آموزش دیده و جن گیر شود.  همانند The Devil Inside، این فیلم نیز داستان بیش از یک مورد جن گیری روی چندین فرا را به نمایش می گذارد و پیچشی داستانی در فیلم هست که بهتر است اسپویل نشود اما بدون شک با فیلمی مواجه خواهید شد که فضای خوبی به هاپکینز برای درخشیدن قرار می دهد.

۹- The Witch (۲۰۱۵)
فیلم The Witch که گاهی با عنوان The VVitch نیز شناخته می شود اولین تجربه کارگردانی رابرت ایگرز در ژانر وحشت است. داستان این فیلم تاکید ویژه ای روی دقت تاریخی دارد و داستان تاریک و تکان دهنده مهاجران انگلیسی در قرن نوزدهم در دوران مشهور شکار جادوگران است. با بهره بردن از منبع روایی که به طور مستقیم داستان های آن دوره از تاریخ را روایت می کند، تماشای فیلم کمی سخت است، به ویژه در ابتدا و از لحاظ فهم زبان فیلم اما در نهایت پایانی تکان دهنده دارد. پایان فیلم به شکل Blair Witch رخ می دهد و هرگز نمی دانید که پشت قابل دوربین چه چیزی نهفته است.

۸- Constantine (۲۰۰۵)
فیلم Constantine ساخته سال ۲۰۰۵ تا حدودی بر اساس سری کتاب های کمیک Hellblazer ساخته شده و کیانور ریوز در آن نقش جان کنستانتین را بازی می کند، مردی متفکر و مشکوک فرشته ها و شیاطین را روی زمین دیده و توانایی جن گیری را نیز دارد. او همچنین می داند که به لطف تجربه نزدیک به مرگی که در دوران نوجوانی داشته، محکوم به زندگی ابدی در جهنم است و بدین ترتیب جان بیچاره زندگی چندان خوشایندی ندارد. اما Constantine نوع متفاوتی از فیلم های جن گیری است و به جای تکیه بر انسان هایی که به تسخیر شیاطین درآمده اند، بیشتر بر فرم واقعی شیاطین و فرشتگان تمرکز دارد. علاوه بر این، در اینجا بیشتر با یک فیلم اکشن مواجه هستیم تا یک فیلم ترسناک واقعی. اما برداشت منحصربفرد فیلم از ژانر فرعی جن گیزی و بازی های خیره کننده از ریوز و تیلدا سوینتون در نقش فرشته ای به نام گابریل، یکی از چیزهایی است که تماشای این فیلم را جذاب می سازد. این فیلم که با بودجه ای زیاد ساخته شد، در گیشه آمریکای شمالی شکست خورد اما به لطف موفقیت در گیشه بین المللی، توانست سودآور نیز باشد و در ادامه شبکه NBC نسخه ای سریالی از آن را با همین نام ساخت.

۷- Deliver Us From Evil (۲۰۱۴)
به عنوان فیلم دیگری که مدعی است بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده، Deliver Us From Evil دارای شجره نامه خوبی است که آن را مدیون کارگردان خود اسکات دریکسون است. او همان کسی است که فیلم ترسناک محبوب Sinister را ساخته است و قبلاً با فیلم The Exorcism of Emily Rose نیز توانسته بود طرفداران فیلم های ترسناک جن گیری را با فیلمی ترسناک و باکیفیت غافلگیر کند. البته دریکسون بیشتر به خاطر فعالیت هایش در دنیای سینمایی مارول و فیلم های Doctor Strange شناخته می شود. فیلم Deliver Us From Evil با دیگر فیلم های ژانر فرعی جن گیری تفاوت های فاحشی دارد از آن جهت که بیشتر شکل یک درام پلیسی به خود می گیرد که عناصر ترسناکی عمداً در آن گنجانده شده است. پلیسی به نام رالف سارشی با بازی اریک بانا ماموریت دارد یک سری اتفاقات عجیب را مورد بررسی قرار دهد اما پس از آشنایی اش با یک کشیش جن گیر جوان و شلخته به نام مندوزا (ادگار رامیرز) همه چیز پیچیده تر می شود. در کل، در این فیلم شاهد جامپ اسکرهای واقعی و ترسناک، درام خانوادگی پرتنش، ترسناک بودن فضا و یک ماجرای ترسناک جن گیری خواهید بود.

۶- The Priests (۲۰۱۵)
فیلم ترسناک The Priests ساخته سال ۲۰۱۵ بازگشت به جن گیری مسیحی استاندارد است اما این فیلم کره ای برداشتی تازه نسبت به این ژانر دارد. این فیلم همراهی یک کشیش کاتولیک جن گیر و یک شمن سنتی کره ای با تخصص در زمینه جن گیری را به تصویر می کشد و اهمیت تاریخی نیز نقش کلیدی در داستان دارد. همانطور که همیشه اتفاق می افتد، در اینجا هم یک دختر نوجوان توسط روحی شیطانی تسخیر شده اما در نتیجه ماجرا به کما می رود. اما در نیمه اول داستان، مخاطبان با تحقیقات و آماده سازی های فراوان از کشیش جن گیر مسن تر و دستیار جوان تر و متفکرش مواجه می شوند که هیچ ارتباطی با دختر تسخیر شده ندارد. با این وجود، لحظات ترسناک بسیار و سکانس هولناک جن گیری در فیلم وجود دارد که باعث می شود طرفداران ژانر فرعی جن گیری از تماشای آن لذت ببرند.

۵- The Exorcist III: Legion (۱۹۹۰)
بعد از فیلم The Exorcist، دنباله ای از آن به نام The Exorcist II: The Heretic ساخته شد که در آن شاهد بازگشت لیندا بلر در نقش ریگان و مک فون سیدو در نقش پدر مارین، چهار سال پس از اتفاقات فیلم اول بودیم اما نتیجه کار به معنای واقعی کلمه یک فیلم پر از بی نظمی و تهی از کیفیت در هر حوزه ای بود. خوشبختانه ۱۶ سال بعد شاهد بازگشت قسمت سوم به نام The Exorcist III: Legion بودیم که تنها یکی از بازیگران فیلم اورجینال را در خود داشت اما نویسنده رمان اورجینال، ویلیام پیتر بلیتی را نیز داشت. این فیلم بر اساس داستانی از بلیتی ساخته شده که سناریونویس و کارگردان فیلم نیز بود. این فیلم به هیچ عنوان فیلم بی نقصی نیست و نمی توان آن را با فیلم اورجینال مقایسه کرد اما هنوز هم یک فیلم ترسناک با کیفیت با ترس های بسیار واقعی است. داستان فیلم پیچیده نیست اما شیطانی که در دهه ۷۰ از بدن ریگان بیرون کشیده شد چنان از پدر کاراس (جیسون میلر) عصبانی است که روح یک قاتل سریالی را در بدن او می گذارد و از این روح برای قتل افراد در شب استفاده می شود.

۴- The Conjuring (۲۰۱۳)
جیمز وان کارگردان استرالیایی در اواسط دهه ۲۰۰۰ با فیلم بسیار خشن و خونین Saw توانست ژانر وحشت را به تسخیر خود در بیاورد. اما تازه ترین اثر او در این عرصه با نام The Conjuring توانسته در زمینه محبوبیت بر فیلم های اول او در این ژانر سایه بیفکند. فیلم که در مورد خانواده ساده ای است که توسط روح یک ساحره شکنجه می شوند، داستان بزرگنمایی شده دو محقق واقعی عرصه اتفاقات ماوراءالطبیعه یعنی اد و لورین وارن را روایت می کند. در حالی که Saw سعی داشت انتظارات مخاطبان را دور زده و آن ها را بارها و بارها غافلگیر کند، The Conjuring بر اساس قواعد و اصول همیشگی ژانر جن گیری پیش رفته و در این کار بسیار موفق می شود، جایی که یک تجربه وحشت تکان دهنده و هیجان انگیز شکل می گیرد.

۳- Rosemary’s Baby (۱۹۶۸)
فیلم Rosemary’s Baby که بر اساس رمانی نوشته سال ۱۹۶۷ به همین نام ساخته شده، در کنار The Exorcist، بیشترین نقش را در شکل گیری کلیشه های این روزهای ژانر جن گیری داشته اند. این فیلم با استفاده از یک پیمان مرموز و مخفی و البته توطئه ای برای تولد فرزند شیطان، بنای ساخت فیلم های بعدی این ژانر از The Conjuring گرفته تا American Horror Story را ترسیم می کند. برخلاف The Exorcist، فیلم Rosemary’s Baby i بیشتر یک تریلر روانشناختی است که دائماً مخاطب را آزار داده و بزرگ ترین افشاگری اش را برای پایان داستان نگه می دارد. اگر چه شاید این فیلم به اندازه دیگر فیلم های ژانر جن گیری ترس های شدید ندارد اما اعتبار و شهرت این فیلم بی دلیل نیست.

۲- The Exorcism Of Emily Rose (۲۰۰۵)
تقریباً در ابتدای فیلم به ضوح گفته می شود که شخصیت امیلی رُز (جنیفر کارپنتر) بعد از انجام مراسم جن گیری توسط یک کشیش کاتولیک به نام پدر مور (کالین ویلکینسون) می میرد و فیلم در ادامه و در حین داداگه پدر مور که به جرم قتل غیرعمد در حال محاکمه است به گذشته شخصیت امیلی پرداخته و اتفاقاتی که قبل از مرگ وی در مزرعه شان افتاده را روایت می کند. این اتفاقات به شدت ترسناک هستند؛ امیلی از توهماتی ترسناک رنج می برد، حشره می خورد، خود را پیچ و تاب می دهد، به تختخوابش دوخته شده و توسط دستی نامرئی خفه می شود. The Exorcism of Emily Rose به عنوان اقتباسی از یک داستان واقعی اکران شد، در کنار دو فیلم دیگری که بر اساس مرگ یک دختر نوجوان آلمانی به نام آنالیس میشل در سال ۱۹۷۶ ساخته شده اند. به خاطر رفتارهای عجیب این نوجوان، کلیسای کاتولیک به شکلی بی سابقه مجوز انجام عمل جن گیری روی او را تایید می کند. اما تنها یک مورد جن گیری نبوده و طی یک سال ۶۷ مورد جن گیری روی او انجام می شود. در نهایت این دختر چنان دچار سوء تغذیه و کمبود آب بدن می شود که می میرد و در ادامه والدین و دو کشیش جن گیر به خاطر قتل غیرعمد به دادگاه کشانده می شوند.

۱- The Exorcist (۱۹۷۳)
اقتباس سال ۱۹۷۳ از رمان The Exorcist نوشته ویلیام پیتر بلتی به سادگی بهترین فیلم ترسناک ژانر جن گیری است، فیلمی که بنیانی محکم و پایدار برای دیگر فیلم های این ژانر در آینده ایجاد کرد. در اکثر موارد، دیگر فیلم های جن گیزی تنها کپی هایی از وحشت دراماتیک و جلوه های بصری ترسناک فیلم اورجینال هستند. به همین دلیل جای تعجب ندارد که The Exorcist همواره در فهرست بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما گنجانده می شوند. این فیلم نیز بر اساس داستانی واقعی ساخته شده و در جریان ساخت آن اتفاقات عجیب و غریب و ترسناکی برای بازیگران و سازندگان آن رخ داد. اما چیزی که روی صفحه نمایش می بینیم آن چیزی است که فیلم را به بهترین فیلم ژانر جن گیری تبدیل می کند. The Exorcist یک کابوس روانشناختی از مادری است که نمی داند با رفتارهای عجیب دختر نوجوانش و اتفاقات ترسناکی که برایش رخ می دهند چه کند.
از دیگر فیلم هایی در ژانر فرعی جن گیری که در فهرست بهترین های این ژانر قرار می گیرند می توان به فیلم های The Devil Inside (2012)، The Possession (2012)، The Exorcism Of God (2021)، Keeper Of Darkness (2015) و The Last Exorcism (2010) اشاره کرد.


کد مطلب: 343187

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/343187/۱۰-فیلم-برتر-تاریخ-سینما-مورد-جن-گیری

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir