کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ویژگی های یک بسته باغبانی کودک مناسب چیست؟

1 تير 1401 ساعت 13:04

گروه کسب و کار: به گزارش وب سایت کانادایی Floristkid، امروزه بسیاری از خانواده‌ها علاقه‌مند هستند که کودکانشان به فعالیت های باغبانی در محیط منزل و یا محیط بیرونی بپردازند.


 یک ی از دلایل این امر فواید بی شمار فعالیت های باغبانی برای کودکان است.  متأسفانه شرایط زندگی آپارتمانی و مدرن به نحوی است باغبانی کودکان در محیط بیرون سخت شده است و کودکان مجبور هستند که در داخل منزل به باغبانی بپردازند. در چنین شرایطی داشتن وسایل باغبانی کودک مناسب در داخل منزل امری ضروری است. امروزه استفاده از بسته باغبانی کودک یک راه‌حل ساده و کاربردی برای حل این موضوع است.

بسته باغبانی کودک چیست؟
بسته باغبانی کودک (kids gardening kits) در واقع مجموعه‌ای از وسایل و ابزارهای لازم برای انجام فعالیت باغبانی به ویژه در محیط داخل منزل است. این ابزارها و وسایل باغبانی کودک می‌تواند شامل : گلدان، بذر، بیلچه، آبپاش، خاک بهداشتی، راهنمای کاشت، لوازم تزئینی ، برچسب نام‌گذاری گیاه و یا درپوش پلاستیکی باشد. امروزه کیت ها باغبانی کودک مختلفی در ایران و جهان تولید و به بازار عرضه ‌شده‌اند اما آیا تمامی این کیت های باغبانی کودک برای فرزندان ما مناسب هستند؟ ویژگی‌های یک کیت باغبانی کودک خوب چیست؟  ما در این مقاله به بررسی ویژگی‌های یک بسته باغبانی کودک مناسب می‌پردازیم و در انتها یکی از بهترین کیت های باغبانی کودک موجود در بازار ایران را معرفی می‌کنیم.

ویژگی های کیت های باغبانی کودک ایده‌آل
بذر سالم
اولین و مهمترین نکته در انتخاب یک بسته باغبانی کودک، نوع بذرهای به کار رفته در آن کیت است. بذرهای مورد استفاده باید همگی سالم و ارگانیک بوده و کهنه نباشند. چرا که اگر بذرهای کهنه درون این بسته ها قرار داده شده باشد، قوه نامیه آن‌ها کاهش می‌یابد و درصد جوانه‌زنی آن‌ها کم می‌شود. در چنین شرایطی کودکان به هنگام کاشت بذرهایشان به نتیجه دلخواهشان نمی‌رسند و در نتیجه ، اعتماد به نفس خود را از دست داده و از فعالیت باغبانی زده می‌شوند.
نکته دوم در مورد بذرها، نوع گیاه انتخابی است. بذر گیاه انتخابی باید برای کودکان مناسب باشد. این بدین معنی است که گیاه موردنظر باید سرعت رشد و جوانه‌زنی بالایی داشته باشد، در شرایط محیط داخل منزل رشد کند و ترجیحاً به محصول یا گل برسد. برخی از بذرهای مناسب کودکان عبارت‌اند از : شاهی، ریحان، خردل، تربچه، گل همیشه بهار، گل جعفری، گل آهار، گل آفتابگردان، گوجه‌فرنگی، پنبه و یا چای ترش.
در صورتی که به موضوع بذرهای مناسب کودکان علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله انگلیسی زبان «Best Seeds For Kids » را  مطالعه نمایید.

خاک بهداشتی
هنگامی که بحث باغبانی خانگی مطرح است، خاک مورد استفاده اهمیت بالایی پیدا می‌کند. این قضیه هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که باغبانی کودکان مد نظر باشد. خاک جزو یکی از اساسی ترین وسایل باغبانی کودکان است که برای انجام فعالیت کاشت، داشت و برداشت توسط کودکان مورد نیاز است.
هنگامی که انجام فعالیت های باغبانی کودکان در محیط منزل مدنظر است، باید از خاک‌های بهداشتی و استریل استفاده نمود. چرا که ورود خاک آلوده به محیط منزل می‌تواند باعث آلودگی محیط منزل و همچنین ایجاد آفت بر روی گیاهان آپارتمانی شود. با توجه به مواردی که ذکر شد می‌توان گفت که بهترین گزینه‌ها برای خاک مصرفی در کیت های باغبانی کوکوپیت و یا مخلوط پیت ماس و پرلیت است. در این میان ترکیب پیت ماس و پرلیت بهتر از کوکوپیت است چرا که مواد مغذی بیشتری دارد و گیاهان رشد بهتری خواهند داشت.

گلدان مناسب
در تولید یک بسته باغبانی کودک چندین نوع گلدان می‌تواند استفاده شود. سه نوع گلدان مرسوم در این کیت ها عبارت‌اند از : گلدان پلاستیکی، گلدان سفالی و یا گلدان‌های زیست تخریب پذیر مانند جیفی. این که کدام گلدان در کیت باغبانی انتخابی ما باشد به اهداف ما از باغبانی کودک بستگی دارد. هر کدام از این گلدان‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

گلدان پلاستیکی
گلدان‌های پلاستیکی سبک هستند و به همین جهت کار کردن با آن‌ها برای کودکان آسان‌تر است. از طرفی این گلدان‌ها  معمولاً قیمت پایین‌تری نسبت به سایر گلدان‌ها دارند در نتیجه یک کیت باغبانی کودک که شامل این گلدان‌ها باشد می‌تواند ارزانتر و به صرفه‌تر باشند. از طرفی این گلدان‌ها نسبت به گلدان سفالی برای کودکان ایمن‌تر هستند.

گلدانی سفالی
گلدان‌های سفالی از جنس خاک رس هستند. در نتیجه دوستدار محیط‌زیست هستند. یکی دیگر از مزیت‌های گلدان سفالی آن است که کودکان می‌توانند سطح بدنه آن‌ها را رنگ‌آمیزی کرده و گلدان‌های اختصاصی خود را بسازند اما این گلدان‌ها نیز عیب های خاص خود را دارند. نسبت به گلدان‌های پلاستیکی گران‌تر و از طرفی شکننده هستند. در نتیجه  اگر این گلدان‌ها از دست کودکان بیافتند  و بشکنند، ممکن است به آن‌ها آسیب برسانند. در نتیجه همواره توصیه می‌شود که والدین از کیت های  باغبانی حاوی گلدان سفالی برای کودکان کوچک زیر 5 سال استفاده نکنند.
قرص جیفی
قرص جیفی
گلدان یا قرص جیفی
این گلدان‌ها دوستدار محیط زیست هستند. قرص‌های جیفی از جنس پیت ماس هستند. استفاده از آن‌ها برای کودکان بسیار جذاب است و مثل یک بازی می‌ماند. چرا که برای آماده‌سازی آن‌ها کودکان باید قرص جیفی را درون آب بگذارند و منتظر بزرگ شدن آن بمانند. این قرص‌ها پس از قرارگیری در آب مثل یک گلدان جادویی بزرگ‌شده و تبدیل به یک گلدان ارگانیک حاوی خاک می‌شوند.
از دیگر مزیت‌های قرص جیفی آن است که کودک برای کاشت دیگر به خاک نیاز ندارد و  خود گلدانی جیفی حاوی خاک استریل است. مزیت ویژه این گلدان‌ها آن است که گیاهان پس از رشد هنگامی که به مرحله نشاء برسند، می‌توان به راحتی آنها را درون یک گلدان بزرگتر قرار داد و در نتیجه انتقال نشاء برای کودکان بسیار آسان خواهد بود. بدنه قرص های جیفی در خاک به مرور زمان تجزیه می‌شود و ریشه‌ها وارد خاک گلدان جدید می‌شود.
گلدان‌های جیفی برای آموزش حفظ محیط‌زیست به کودکان عالی هستند و مصرف پلاستیک را به شدت کاهش می‌دهند. تنها عیب آن‌ها ِیک‌بار مصرف بودن آن‌ها است که باعث می‌شود هزینه تمام شده استفاده از آن‌ها بیشتر از سایر گلدان‌ها باشد.

بیلچه و آبپاش مناسب
بیلچه و آبپاش مناسب جزو آن دسته از وسایل باغبانی کودک هستند که نقشی مهم در انتخاب بسته باغبانی کودک بازی دارند. کودکان علاقه خاصی به آبیاری و استفاده از آبپاش دارند، در نتیجه خیلی مهم است که بیلچه و به ویژه آبپاش مناسب برای آن‌ها تهیه شود. برای باغبانی کودکان در محیط منزل بهتر است از بیلچه و آبپاش پلاستیکی استفاده کنید. چرا که نوع پلاستیکی آن‌ها سبک‌تر و ایمن‌تر است. اگر بیلچه و آبپاش مورد استفاده فلزی باشد، به دلیل داشتن نوک تیز، احتمال آسیب رسیدن به کودکان بیشتر می‌شود.
 این قضیه برای باغبانی بیرون از خانه کمی متفاوت‌تر است. در باغبانی خارج از خانه همچنان می‌توان از آبپاش پلاستیکی استفاده نمود اما بهتر است از بیلچه فلزی استفاده شود. چرا که خاک ‌های باغچه سفت تر است و در نتیجه بیلچه پلاستیکی جوابگو نیست. البته در چنین شرایطی نیز برای کودکان زیر 7 سال بهتر است از همان بیلچه پلاستیکی استفاده شود.

راهنمای کاشت
راهنمای کاشت کامل و جامع نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. با توجه به آنکه کودکان تجربه کمی در باغبانی دارند، لازم است که راهنمای موجود در کیت باغبانی کودک جامع و کامل باشد تا کودکان و والدین بتوانند به راحتی آن را مطالعه کرده و به نتیجه دلخواهشان در فرایند باغبانی برسند.

بسته باغبانی کودک میشا
بسته باغبانی کودک میشا یک کیت باغبانی کامل و ایده آل
گروه باغبانی مریان یکی از معدود گروه‌هایی است که به طور تخصصی در زمینه باغبانی کودکان فعال است.  با توجه به آنکه در ایران توجه کمی به باغبانی خانگی و به‌ویژه آموزش باغبانی به کودکان می‌شود، در راستای اشاعه این فرهنگ، گروه مریان تصمیم به طراحی و تولید یک محصول حرفه‌ای ویژه آموزش باغبانی کودکان گرفت. 
با توجه به تمامی پارامترهایی که در این مقاله ذکر شد، گروه مریان طی سال های گذشته، یک کیت باغبانی کاربردی، جذاب و منحصر به فرد تحت عنوان بسته باغبانی کودک میشا طراحی و تولید نموده است. این بسته باغبانی حاوی: خاک استریل خارجی، شش بذر سالم ویژه کودکان، شش گلدان رنگی پلاستیکی به همراه زیرگلدانی، آبپاش و بیلچه پلاستیکی، راهنمای کاشت جامع یو یک سفره یکبار مصرف است.
به جرات می‌توان گفت که این محصول یکی از با کیفیت ترین کیت های باغبانی کودک موجود در بازار ایران و بهترین گزینه برای تشویق کودکان به انجام فعالیت باغبانی است. اگر به دنبال یک هدیه خاص برای کودکان هستید، این بسته باغبانی کودک میشا بهترین گزینه خواهد بود.
در پایان، اگر به موضع باغبانی کودکان علاقه‌مند هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم از وب‌سایت‌های تخصصی در این زمینه نظیر Floristkid.com و یا Kidsgardening.org  بازدید نمایید.
منبع: Floristkid.com


کد مطلب: 343195

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/343195/ویژگی-های-یک-بسته-باغبانی-کودک-مناسب-چیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir