کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بورس تابستان داغی در پیش دارد

1 تير 1401 ساعت 13:52


گروه اقتصادی: معاملات بورس تهران در نخستین روز تابستان ۱۴۰۱ کم‌رمق به پایان رسید و تابلوها نیز به رنگ قرمز کم‌رنگ درآمدند. با توجه به آنچه در محافل بورسی می‌گذرد به نظر می‌رسد سهامداران نسبت به وضعیتی که بورس تهران در ابتدای تیر تجربه کرد خوشبین نیستند.بورس تهران امروز چهارشنبه یکم تیر ۱۴۰۱ با افت ۶هزار واحدی معاملات را به پایان برد. شاخص کل کاهشی ۰.۴درصدی را تجربه کرد و در محدوده یک میلیون و ۵۳۳هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌ هم وزن هم یکهزار و ۱۶۲ واحد افت کرد و در محدوده ۴۲۲ هزار واحدی به کار خود در آخرین هفته خرداد ماه ۱۴۰۱ پایان بخشید.ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با کاهشی چشمگیر به سه هزار و ۸۲۰میلیارد تومان رسید که در مقایسه با روزهای گذشته رقمی ناامیدکننده محسوب می‌شود.

چشم‌انداز بورس
بازار سرمایه در حال حاضر تحت تاثیر مولفه‌هایی قرار گرفته که احتمالا هیچ بورسی در جهان با آنها مواجه نیست. از قطعی برق صنایع گرفته تا ریسک تداوم و یا تشدید تحریم‌ها همگی وضعیت کنونی بازار را رقم زده‌اند.به باور بسیاری از تحلیلگران این ریسک‌ها همزمان با آغاز تابستان بیش از پیش بازار سهام را تحت تاثیر قرار خواهند داد. چراکه به دلیل گرمای طاقت‌فرسای هوا، طبیعتا مصرف برق نیز افزایش خواهد یافت و احتمالا خاموشی‌های گسترده، گریبان صنعت را می‌گیرد. این اتفاق در طول تابستان ۱۴۰۰ نیز تکرار شد و آثار مخربی بر روند بازار سرمایه گذاشت. حال انتظار می‌رود در صورت تداوم خاموشی‌ها بار دیگر شاهد اثرپذیری بازار سهام از این امر باشیم.

 
از سوی دیگر ریسک تحریم‌ها و به بن‌بست خوردن مذاکرات در مسیر احیای برجام نیز بازار را تهدید می‌کند. این موضوع باعث شده بسیاری از سهم‌های بورسی اعم از بانکی، بیمه‌ای و صنایع صادرات‌محور دچار بحران شوند. روند تحولات سیاسی و دیپلماتیک بین ایران و کشورهای غربی نیز به گونه‌ای است که کارشناسان احتمال احیای برجام را بسیار اندک می‌دانند. از همین‌رو گفته می‌شود ریسک تحریم‌ها در تابستان بیش از پیش گریبان بورس را می‌فشرد و روند معاملات را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

خوشبین‌ها چه می‌گویند؟
اما عده‌ای از اهالی بازار اعتقاد دارند با توجه به روندی که نرخ ارز در پیش گرفته، احتمال تغییر الگوی معاملاتی بازار سهام وجود دارد. از سوی دیگر این دسته از فعالان بازار سرمایه، نرخ تورم را به عنوان عامل محرک دیگری برای بورس تهران می‌دانند. این گروه از سهامداران معتقدند بسیاری از سهم‌هایی که در حال حاضر زیانده هستند از ارزندگی بالایی برخوردارند ولی دست‌های پنهانی وجود دارد که جلوی رشد آنها را گرفته است.
 
به طور کلی این دسته از فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند نهاد ناظر و دولت دخالت در روند بورس را باید متوقف کنند. دخالتی که منجر به خارج شدن بازار از ریل معمول شده و سهامداران را دچار سردرگمی و نگرانی کرده است. اغلب کارشناسان بازار سرمایه نیز بر این باورند که دولت از طریق تحریک برخی از حقوقی‌ها و همچنین تقویت بخش‌های تاثیرگذار بر بازار، اقدام به شاخص‌سازی ‌می‌کنند.


کد مطلب: 343216

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/343216/بورس-تابستان-داغی-پیش

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir