به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۳۴۳۲۱۹

رئیسی برای برجسته کردن دیگران، پرستاران را تحقیر می‌کند

رئیسی برای برجسته کردن دیگران، پرستاران را تحقیر می‌کند
گروه جامعه: دو روز پیش فایل سخنان اخیر ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور کشور منتشر شد که نشان از قدرناشناسی و عدم توجه وی به زحمات کادر درمان کشور به‌ویژه پرستاران داشت. او در این سخنان به نقل‌قولی از رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان پرداخته و گفته «به رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان زنگ زدم، تلفنی خسته نباشید بگویم، به من گفت فلانی! اتفاقی افتاده، از خود موضوع کرونا مهم‌تر چهره‌های بسیجی و جهادی و انقلابی (در ایام کرونا) به بیمارستان‌ها رفته‌اند و به پزشکان و پرستاران یاد می‌دهند چگونه باید برای مردم کار کرد. من خودم وقتی رفتم کنار خانواده‌های داغدار دیدم طلبه‌های ما هستند و تنها دل خانواده‌ها را حضور آن‌ها آرام می‌کند.»

کار تخصصی مراقبت از بیمار تنها از عهده پرستاران برمی‌آید
سخنان رئیسی بازتاب گسترده‌ای در میان کادر بهداشت و درمان کشور و دیگر طیف‌های جامعه داشت؛ به نحوی که همگان از رئیسی خواستند که از کادر درمان و به‌ویژه پرستاران عذرخواهی کند. محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار در این‌باره  می‌گوید: وقتی کرونا به عنوان یک بیماری نوظهور اپیدمی یافت و وارد کشور شد، ابتدا دیدگاه‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه این بیماری طی ۳ ماه از بین می‌رود، بنابراین برنامه‌ریزی‌های انجام شده به صورت کوتاه‌مدت بود، اما کرونا چنان که دیدیم درمان نداشت.

وی ادامه می‌دهد: کرونا نیاز به مراقبت و رسیدگی به بیماران داشت که فعل مراقبت تنها برعهده پرستاران بود. ما با کمبود‌های بسیار شدیدی مواجه بودیم؛ به نحوی که در پیک اول کرونا، حتی ماسک و دستکش به اندازه کافی وجود نداشت؛ در واقع سیستم بهداشت و درمان کشور آمادگی لازم را نداشت. پرستاران با کمترین امکانات و تجهیزات و با کمترین تعداد کار مراقبت از بیماران را انجام می‌دادند.

آمار جان‌باختگان پرستاری ایران جزو بالاترین آمار در جهان بود
به گفته دبیرکل خانه پرستار، تعداد پرستاران نصف حداقل استاندارد‌های جهانی است، با این حال پرستاران با چنین کمبود‌هایی به کار خود ادامه دادند و جان برکف دست گذاشتند تا از بیماران با کمترین امکانات و با وجود خطرات بالقوه برای خودشان مراقبت کنند تا جایی که در کشور ما با توجه به تعداد جمعیت، آمار جان‌باختگان پرستاری جزو بالاترین آمار در جهان بود موضوعی که نشان‌دهنده کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز و کم بودن تعداد نیروی انسانی نسبت به حجم کار بود.

مسئولان کمترین حمایت را از پرستاران داشتند
او توضیح می‌دهد: وقتی تعداد نیروی انسانی کم باشد، پرستار نمی‌تواند به میزان کافی از خود مراقبت کند و در نتیجه آسیب می‌بیند، به نحوی که تمام پرستاران حداقل یک بار مبتلا به کرونا شده‌اند، اکثریت دوبار و عده‌ای هم تا ۳ و ۴ بار مبتلا به کرونا شدند. این موارد و بالا بودن تعداد جان‌باختگان پرستاری نشان می‌دهد پرستاران گروهی بودند که بیشترین بار خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت از بیماران را در دوران کرونا بر عهده داشتند. مردم شاهد اصلی این موضوع هستند حتی اگر مسئولان قدرناشناس باشند.دبیرکل خانه پرستار تاکید می‌کند که در کشور‌های پیشرفته که در شرایطی عادی هم نیروهایشان چند برابر نیروهای پرستاری در کشور ماست جذابیت‌هایی ایجاد کردند و به این شیوه توانستند بر تعداد نیرو‌های پرستاری خود اضافه کنند.

به جای استخدام پرستار از استخدام پرستاران ۸۹ روزه استفاده کردند
شریفی‌مقدم می‌گوید: این روز‌ها که کرونا کنترل شده است، دستاوردسازی می‌کنند و این خدمات را به نام بقیه گروه‌ها تمام می‌کنند، این درحالی است که مسئولان کمترین حمایت را از پرستاران داشتند به این معنا که اولا باید نیرو به تعداد کافی در اختیار مراکز درمانی می‌گذاشتند و پرستار بیکار در کشور وجود داشت، اما اقدامی در این راستا انجام ندادند. به جای استخدام پرستار از استخدام پرستاران ۸۹ روزه استفاده کردند، این اوج بهره‌کشی بود که پرستاری که جانش را کف دست می‌گذارد و می‌داند که ممکن است جانش را از دست بدهد باز هم وارد میدان می‌شود، اما به جای حمایت‌های مادی و معنوی از سوی مسئولان مورد چنین رفتاری قرار بگیرد.

جامعه پرستاری بیشترین هزینه‌ها را در دوران کرونا داد و این نباید به نام دیگران تمام شود
وی اضافه می‌کند: بدون شک جامعه پزشکی و به‌ویژه جامعه پرستاران در صف اول مبارزه بودند و نه هیچ فرد یا گروه دیگری که اتفاقا مسئولان در حمایت از آن‌ها کوتاهی کردند. آثار روحی و روانی ناشی از استرس‌هایی که پرستاران در این دوران متحمل شدند غیرقابل توصیف بود. برخی از پرستاران به صورت کامل از خانواده دور شدند، مبادا آن‌ها را مبتلا کنند. ما پرستاری داشتیم که باردار بود و در نهایت هم جانش را از دست داد. همه این موارد دلایل مستندی است که نشان می‌دهد جامعه پرستاری بیشترین هزینه‌ها را در دوران کرونا داده است و این نباید به نام دیگری تمام شود.

رئیسی برای قدردانی از دیگران، پرستاران را تحقیر می‌کند
دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: حالا که کرونا فروکش کرده تمام این هزینه‌ها را به حساب دولت‌های مختلف و گروه‌های مختلف می‌گذارند، درحالیکه نقش هیچ گروهی قابل مقایسه با نقش جامعه بهداشت و درمان و خصوصا پرستاران نیست.

وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور اظهار می‌کند: آقای رئیسی برای اینکه از عده‌ای قدردانی و آنها را برجسته کند، گروه دیگری را تخریب و تحقیر کردند و خدمات و زحمات آنان را زیرسوال بردند که این رفتار شوکی بود به جامعه پزشکی و به‌ویژه پرستاری کشور و بازتاب منفی گسترده‌ای را در جامعه پرستاری کشور داشته است، آنهم در شرایطی که دولت دین خود را در خصوص حداقل‌ها هم برای پرستاران ادا نکرد. این رفتار نشان از بی‌تدبیری ایشان و عدم اشراف نسبت به مسائل بهداشت و درمان دارد. به این شکل صحبت کردن نهایت قدرنشناسی ایشان است به علاوه اینکه وقتی می‌خواهند صحبتی کنند باید از صاحب‌نظران و کارشناسان مطلع کمک بگیرد و به این شکل انگیزه را از کادر بهداشت و درمان نگیرد.شریفی مقدم خاطرنشان می‌کند: در روز‌های کرونا مهاجرت پرستاران ما از کشور افزایش یافت، زیرا حقوق پرستار ما ۲۰۰ دلار در ماه است. در کشور‌های دیگر دستمزدشان ۳ تا ۵ هزار دلار است، به علاوه آنکه شأن حرفه‌ای دارند. سال ۲۰۲۰ سازمان جهانی بهداشت با توجه به نقش مهم پرستاران در مبارزه با کرونا آن سال را به نام پرستاری نام‌گذاری کرد.

رئیس جمهور از کادر بهداشت و درمان عذرخواهی کند
وی اظهار امیدواری می‌کند که رئیسی از کادر بهداشت و درمان کشور دلجویی و عذرخواهی کند. جامعه پرستاری قطعا به خاطر مردم کار کرده است و اگر قرار بود برای مسئولان کشور کار کنند، قاعدتا نباید فعالیتی می‌کردند و جانشان را به خطر می‌انداختند. حداقل اگر کاری برای جامعه پرستاری نمی‌کنند نمک بر زخم‌شان نپاشند، پرستاران هنوز متاثر از آثار روحی و روانی ۲ سال و ۳ ماه فعالیت در خط اول مقابله با کرونا هستند.آنطور که شریفی مقدم می‌گوید تنها برخورد رئیسی با پرستاران مربوط به بازدید‌های گاه و بیگاه از بیمارستان‌ها بوده است و هیچگونه دیدار جمعی با پرستاران کشور نداشته است. اما به صورت کلی این سخن رئیس‌جمهور یک برداشت بسیار سطحی از مشکلات مردم در حوزه سلامت کشور است.
مرجع : رویداد24

هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ۱۶:۲۹
با سلام
اساسا نظر سنجی در سایت شما برای چیست؟ وقتی اصلا نظری را در خبرهایتان درج نمی کنید (389556)
۱۴۰۱/۰۴/۰۲ ۲۰:۱۱
حتما بقیه نظرها حاوی فحش و افترا و...است (389587)
۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ۲۳:۰۱
اصولا ايشان مردم را قبول ندارد و از مردم فقط تعدادي ... (389562)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها