به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۳۴۳۲۴۹

روزهای ناآرام سیاسی در اسرائیل

روزهای ناآرام سیاسی در اسرائیل
گروه بین الملل: دولت اسرائیل در نظر دارد با انحلال پارلمان راه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه اکتبر هموار کند. نتانیاهو بر پایه نتایج نظرسنجی‌ها به انتخاب دوباره امیدوار است.
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل  در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد: «من به همراه دوستم، وزیر امور خارجه، یائیر لاپید، مشترکا تصمیم گرفتیم پارلمان را منحل کرده و تاریخی برای انتخابات جدید تعیین کنیم.»اکنون با انحلال پارلمان (کنست) راه برای برگزاری انتخابات زودهنگام -احتمالا در ماه اکتبر آینده- هموار می‌شود.
نفتالی بنت، نخست‌وزیر و رهبر حزب "یامینا" و یائیر لاپید، وزیر خارجه و رهبر حزب "یش عاتید" در نشستی مطبوعاتی از توافق بر سر این موضوع خبر دادند و گفته شد، قرار است تا تشکیل دولت جدید، لاپید مقام نخست‌وزیری را به طور موقت بر عهده بگیرد.این تحول سیاسی در اسرائیل در حالی رخ می‌دهد که هفته‌ها در محافل سیاسی گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال فروپاشی دولت ائتلافی کنونی در جریان بود.کابینه نفتالی بنت از ماه مه که اکثریت پارلمانی خود را کمتر از یک سال پس از روی کار آمدن به دلیل کاهش شمار نمایندگان حامی خود از دست داد، در معرض سقوط قرار داشت.
یکی از مهمترین موانع، نداشتن اکثریت برای تمدید قانونی بود که حقوق شهرک‌نشینان اسرائیلی را در مناطق تحت تصرف در کرانه باختری تضمین می‌کند.قانون شهرک‌های کرانه باختری در پایان ماه ژوئن منقضی می‌شود. این مسئله فرصتی است برای اپوزیسیون برای فشار بر دولت ائتلافی.
بنت  تأکید کرد که در هفته‌های گذشته هر آنچه در توان داشته‌اند برای حفظ دولت در جهت منافع ملی به کار بسته‌اند. او ادامه داد: «جمعه گذشته با نمایندگان دستگاه‌های امنیتی و قضایی یک سری بحث و گفت‌وگو داشتم و در نهایت پی بردم که ۱۰ روز دیگر با انقضای "قانون یهودا و سامره"، اسرائیل متحمل خسارات شدید امنیتی خواهد شد.»نفتالی بنت تأکید کرد که نمی‌توانست اجازه بدهد که این اتفاق رخ دهد.با انحلال پارلمان، قانون شهرک‌‌های کرانه باختری به طور خودکار تمدید می‌شود.
لاپید هم گفت، اسرائیل نیاز فوری به ثبات سیاسی دارد. وزیر خارجه کنونی تأکید می‌کند: «ما باید هزینه‌های بالای زندگی را پایین بیاوریم، مبارزه با حزب‌الله، ایران و حماس را رهبری کنیم و در برابر نیروهایی که تهدید می‌کنند اسرائیل را به کشوری غیردموکراتیک بدل کنند، مقابله کنیم.»
دولت ائتلافی کنونی اسرائیل متشکل از هشت حزب از طیف‌های سیاسی مختلف، متنوع‌ترین دولت ائتلافی این کشور است؛ ائتلافی که تقریبا یک سال دوام آورد. هدف مشترک این دولت ائتلافی بیش از همه جلوگیری از به قدرت رسیدن نتانیاهو بود.بنیامین نتانیاهو پس از ۱۵ سال حضور در قدرت، از سال ۲۰۱۹ به اتهام فساد در حال محاکمه است.امکان بازگشت نتانیاهو به حیات سیاسی وجود دارد. نتایج نظرسنجی‌ها برای او مثبت‌اند و می‌تواند به انتخاب مجدد امیدوار باشد.نتایاهو با آگاهی از بختی که به او رو کرده است گفت: «یک سال پس از مبارزه مصمم اپوزیسیون در پارلمان و رنج بسیاری که مردم اسرائیل متحمل شدند، اکنون برای همه روشن است، دولتی که ناکام‌ترین دولت تاریخ اسرائیل بوده، اکنون به پایان راه خود رسیده است.»
با اعلام قصد انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات مجدد، این پنجمین انتخابات ظرف سه و سال و نیم گذشته در اسرائیل خواهد بود. پس از یک سال ثبات نسبی در این کشور، اسرائیل از نظر سیاسی، روزهای ناآرامی در پیش رو دارد.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها