به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب : ۳۴۳۲۵۱

درخواست نابودی سلاح‌های هسته‌ای در جهان

درخواست نابودی سلاح‌های هسته‌ای در جهان
گروه بین الملل:  دبیرکل سازمان ملل متحد  در آغاز نشست سه روزه کشورهای عضو پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای در وین از طریق پیامی ویدیویی نسبت به خطر جنگ‌افزارهای هسته‌ای برای جهان هشدار داد.
آنتونیو گوترش بر این تاکید کرد که باید قبل از اینکه این سلاح‌ها مردم را نابود کنند، آنها را از بین برد.
وی به مناسبت اولین نشست ۸۰ کشور که پیمان منع سلاح هسته‌ای را امضا یا تصویب کرده‌اند، گفت جنگ‌افزارهای هسته‌ای به صاحبان خود "توهم امنیت" می‌دهند، اما در واقع آنها تهدیدی ویرانگر برای تمام بشریت به شمار می‌روند. گوترش افزود: «زرادخانه‌ای با حدود ۱۳ هزار کلاهک هسته‌ای، در جهانی پرآشوب، پر بحران و پر از بی‌اعتمادی، نسخه‌ای برای نابودی احتمالی کره زمین است».آلکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش نیز بر خطر جنگ‌افزارهای هسته‌ای و ضرورت نابودی سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرد. اتریش از مبتکران پیمان منع سلاح هسته‌ای است. پیتر ماورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در همین رابطه نسبت به پیامدهای انسانی هولناک استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هشدار داد و گفت که هیچ دولتی و هیچ سازمان امدادی قادر به مقابله با پیامدهای یک انفجار هسته‌ای نیست.
تاکنون ۸۶ کشور پیمان منع سلاح‌ هسته‌ای را امضا و ۶۵ کشور آنرا تصویب کرده‌اند. این پیمان به عنوان مکمل معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) به شمار می‌رود.
 در این نشست قرار است ۶۵ کشور تصویب کننده پیمان تهدیدهای روسیه برای استفاده از این سلاح‌ها در رابطه با جنگ اوکراین را محکوم کنند. علاوه بر این، دولت‌های عضو این پیمان می‌خواهند برای الحاق ۹ کشور دارای کلاهک هسته‌ای تلاش کنند. کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای (Ican) همچنین می‌خواهد ضرب‌الاجل‌هایی را برای انهدام سلاح‌های موجود تعیین کند.
با این حال کشورهای دارای سلاح هسته‌ای یعنی روسیه، آمریکا، چین، فرانسه، بریتانیا، هند، پاکستان، اسرائیل و کره شمالی نه تنها در این نشست شرکت نکرده‌اند، بلکه این پیمان را رد می‌کنند. علاوه بر کشورهای عضو پیمان منع سلا‌ح‌های هسته‌ای، آلمان، نروژ، فنلاند و سوئد نیز اعلام کرده‌اند که به عنوان ناظر از طریق وزرات خارجه خود در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. آلمان مانند سایر کشورهای ناتو عضو این معاهده نیست. بسیاری از کشورهای جهان از جمله قدرت‌های هسته‌ای، پیمان آتلانتیک شمالی ناتو و آلمان با این پیمان موافقت نکرده‌اند، زیرا بازدارندگی هسته‌ای بخشی از استراتژی ناتو شمرده می‌شود. عدم حضور قدرت‌های اتمی در این معاهده جدید این پیمان را بیشتر به یک توافقنامه نمادین تبدیل کرده است.
پیمان یاد شده استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و همچنین توسعه، ساخت، تملک، انتقال، انباشت و استقرار آنها را غیرقانونی می‌داند. علاوه بر این، تهدید به استفاده از این سلاح‌ها نیز ممنوع است. در سال ۲۰۱۷ میلادی  ۱۲۲ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد در نیویورک به پیمان منع سلاح‌های غیرهسته‌ای رای دادند. این پیمان در ژانویه سال ۲۰۲۱ اجرایی شد.


 
برچسب ها: آنتونیو گوترش
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها