به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۳۴۳۲۵۶

بحران جهانی غذا به اوج نزدیک خواهد شد؟

بحران جهانی غذا به اوج نزدیک خواهد شد؟
گروه اقتصادی: کالاهای کشاورزی در حالی کاهش یافتند که معامله‌گران چشم‌انداز بهبود یافته برای عرضه جهانی موادغذایی را با نشانه‌هایی از رشد صادرات روغن پالم از اندونزی و محصول بزرگ گندم روسیه در این فصل ارزیابی می‌کردند.به گزارش ایسنا، روغن پالم با افزایش محموله‌ها در اندونزی، حدود ۹ درصد در روز دوشنبه (۲۰ ژوئن) و ۱.۸ درصد دیگر در روز سه‌شنبه افت کرد. این یک بازگشت از اواخر آوریل است، زمانی که قیمت‌ها به رکورد بالایی رسید زیرا این کشور به طور موقت صادرات روغن پالم را برای کاهش تورم موادغذایی داخلی ممنوع و جنگ در اوکراین تجارت روغن آفتابگردان را محدود کرد.
 
در شیکاگو، با از سرگیری معاملات پس از تعطیلات، قیمت گندم و ذرت حدود ۲ درصد کاهش یافت. چشم‌انداز ذخایر گندم در آمریکای شمالی در حال افزایش است، در حالی که تحلیلگران همچنان به افزایش برآوردهای خود برای محصول گندم روسیه ادامه می‌دهند که انتظار می‌رود پس از هوای مساعد در بهار، نزدیک یا در حد رکورد باشیم.
این کاهش برای مصرف‌کنندگانی در سراسر جهان که با افزایش سریع هزینه‌های زندگی و ناامنی غذایی فزاینده مواجه هستند، آرامش خاصی ایجاد می‌کند. شاخص قیمت موادغذایی سازمان ملل یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غلات و روغن نباتی، پس از حمله روسیه به صادرات اوکراین، از بالاترین میزان در ماه مارس کاهش یافت.

چوآ هاک بین، اقتصاددان گروه بانکی سرمایه‌گذاری مای بانک گفت: نشانه‌هایی وجود دارد که بحران جهانی غذا ممکن است به اوج خود نزدیک شود. وی افزود: رکود روغن پالم، فشار بر قیمت روغن خوراکی را کاهش خواهد داد.
اندونزی در حال سرعت‌بخشیدن به محموله‌های روغن پالم است تا ذخایر سرریز شده خود را خارج کند که محموله‌های رقیب مالزی را به چالش می‌کشد. داده‌ها نشان می‌دهد که صادرات مالزی در ۲۰ روز اول ژوئن نسبت به ماه قبل بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است این مقدار به هند و اروپا کاهش یافت اما به چین افزایش یافت.

بر اساس گزارش بلومبرگ و به گفته چن بین، تحلیلگر مستقر در شاندونگ، افزایش قیمت روغن‌های خوراکی در چین احتمالا با احیای عرضه روغن پالم پایان خواهد یافت. او گفت: با توجه به اینکه پالم پرمصرف‌ترین روغن خوراکی جهان و ماده خام کلیدی در صنعت فرآوری موادغذایی است، رکود قیمت تورم جهانی مواد غذایی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.
برچسب ها: بحران جهانی غذا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها