به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۲ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۳۴۳۲۸۱

عربستان و تركیه در مسیری تازه

عربستان و تركیه در مسیری تازه
گروه بین الملل: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان  در پایان تور منطقه‌ای خود که با سفر به مصر آغاز شده بود، وارد آنکارا پایتخت ترکیه شد.
این اولین سفر رسمی او به کشور اروپایی‌-آسیایی ترکیه پس از رسوایی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی است و انتظار می‌رود که دیدار او با اردوغان، عصر جدیدی را در روابط ترکیه و عربستان آغاز کند.
جمال خاشقجی در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی هنگام مراجعه به کنسولگری عربستان در شهر استانبول آنهم برای تهیه اسناد مورد نیاز برای ازدواج با نامزد ترک‌تبار خود، توسط نیروهای وابسته به حکومت عربستان کشته و تکه تکه شد. افشای خبر این حادثه و اینکه عملیات ترور به تایید محمد بن سلمان رسیده بود، شوک جامعه جهانی و همزمان انزوای ولیعهد عربستان را در پی داشت.
در آن زمان، رئیس جمهور ترکیه نیز «بالاترین سطوح حکومت سعودی» را متهم کرده بود که دستور انجام این قتل را داده است. عربستان نیز در واکنش، تحریم غیررسمی صادرات ترکیه را آغاز و تجارت دوجانبه را به حدود ۵ میلیارد دلار در سال محدود کرده بود. پادشاهی سعودی همچنین خرید و پخش سریال‌های پرطرفدار ترکی را به طور موقت ممنوع کرد.
با این وجود به نظر می‌رسد که در جریان این دیدار، تمام این ماجرای خونین به فراموشی سپرده شده بود؛ چراکه رجب طیب اردوغان شخصا در کاخ ریاست جمهوری به استقبال ولیعهد عربستان رفت و کاروان بن سلمان نیز در حالی که از سوی گارد افتخار ترکیه اسکورت می‌شد، وارد مجموعه کاخ ریاست جمهوری شد.
دو کشور محدودیت‌های تجاری، پروازها و نمایش سریال‌های تلویزیونی را لغو کرده‌اند و پوشش منفی دوجانبۀ رسانه‌ها نیز متوقف شده است. این دیدار در حالی انجام می‌شود که سال آینده انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برگزار خواهد شد و  اردوغان درصدد است از مسیر بهبود روابط با کشورهای قدرتمند منطقه، راه حلی برای اقتصاد بحران زده کشورش بیابد.اولین گام‌های روشن برای آشتی دو کشور در ماه آوریل برداشته شد؛ یعنی زمانی که اردوغان در جریان سفر دو روزۀ خود به عربستان با ولیعهد نیز دیدار و گفتگو کرد.
سه هفته قبل از آن، مقامات ترکیه تصمیم گرفته بودند که به دادگاه رسیدگی به ماجرای قتل جمال خاشقجی پایان دهند و به این ترتیب زمینه لازم را برای نزدیک شدن به ریاض فراهم کنند.
تلاش دولت اردوغان برای بهبود روابط و عقد توافقات اقتصادی و سرمایه گذاری‌های مشترک با عربستان در حالی انجام می شود که ترکیه همچنان با مشکلاتی همچون سقوط شدید ارزش لیر، افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم دست و پنجه نرم می‌کند و به این ترتیب آینده سیاسی حکومت اردوغان نیز در ابهام است.
برای بن سلمان نیز سفر به ترکیه اهمیت زیادی دارد و نشان دهنده خروج او از انزوای بین‌المللی است. او قرار است در اواسط ماه ژوئیه نیز میزبان جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده باشد.
از نظر گونول تول، تحلیلگر مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن، بن سلمان اهداف دیگری را نیز در این سفر دنبال می‌کند. او می‌گوید: «یکی از انگیزه‌های اصلی ولیعهد عربستان از این سفر، ایجاد یک جبهه سنی در کنار ترکیه برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه است».این احتمال وجود دارد که در کنار مذاکرات اقتصادی، دو کشور درباره همکاری‌های نظامی و دفاعی یا خرید تسلیحات نیز گفتگو کنند؛ بویژه آنکه سعودی‌ها قصد دارند به تامین کنندگان تجهیزات نظامی خود تنوع بیشتری ببخشند.

 
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها