به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۲ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۳۴۳۲۸۵
بهای نان و غلات دو برابر و موادغذایی ۸۵ درصد گران شد

رکورد تورم ماهانه پس از انقلاب شکسته شد

رکورد تورم ماهانه پس از انقلاب شکسته شد
گروه اقتصادی: بر اساس آمارهای موجود، تورم ماهانه در خرداد ماه امسال بالاترین تورم ماهانه پس از انقلاب به حساب می‌آید.
تورم ماهانه در خرداد امسال به ۱۲.۲ درصد رسید. تورم ماهانه در خرداد امسال به ۱۲.۲ درصد رسید که نسبت به اردیبهشت، ۸.۷ درصد جهش پیدا کرده است.بر اساس آمارهای موجود، تورم ماهانه در خرداد ماه امسال بالاترین تورم ماهانه پس از انقلاب به حساب می‌آید.پیش از این اردیبشهت ۱۳۷۴ با ثبت تورم ماهانه ۷.۲۴ درصدی رکورددار بود.
نرخ تورم نقطه‌ای در اقتصاد ایران با جهش کم سابقه ۳۳ درصدی رکورد ۵۲.۱ درصدی اردیبهشت ۱۳۹۸ را شکست.
مرکز آمار ایران  اعلام کرد، نرخ تورم نقطه‌ای در خرداد ماه ۱۴۰۱ به ۵۲.۵ درصد رسید؛ یعنی خانوارهای ایرانی به طور متوسط ۵۲.۵ درصد بیش از خرداد سال گذشته برای خرید یک مجموعه یکسان از کالاها و خدمات هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۱، یک ماه پیش ۳۹.۳ درصد اعلام شده بود که ۱۳.۲ واحد درصد کمتر بود.
بر پایه گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۱ نیز به ۳۹.۴ درصد رسید که ۰.۷ درصد بالاتر از نرخ اعلام شده برای اردیبهشت گذشته بود. بدین ترتیب، نرخ تورم سالانه در ایران برای نوزدهمین ماه متوالی بالای ۳۰ درصد باقی ماند.تورم ماهانه نیز ۱۲.۲ درصد گزارش شده که نرخی کم سابقه در اقتصاد ایران به شمار می‌رود.
این گزارش حاکیست، قیمت مواد خوراکی در خرداد ۱۴۰۱ نسبت به خرداد سال گذشته که با پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصادف بود، ۸۵.۵ درصد افزایش یافته است. این نرخ در مقایسه با یک ماه پیش و آغاز حذف ارز ترجیحی از سوی دولت  رئیسی نیز ۲۶.۹ درصد بالاتر رفته است.
در میان اقلام خوراکی مورد استفاده خانوارهای ایرانی، بهای روغن در مقایسه با خرداد سال پیش ۲۸۵.۴ درصد جهش کرده و پس از آن بیشترین صعود قیمت با ۹۳.۸ درصد به انواع نان و غلات تعلق دارد. افزایش یکساله نرخ نان و غلات برای خانوارهای شهری ۹۸.۲ درصد اعلام شده که به معنای دو برابر شدن قیمت آن است.
ایران در حال حاضر از نظر سطح بالای نرخ تورم جزء ۱۰ کشور صدرنشین جهان است و پس از ونزوئلا، سودان، لبنان، سوریه، زیمباوه، ترکیه، سورینام و آرژانتین در رده نهم قرار دارد.

 
برچسب ها: تورم
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها