کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صف آرایی دیپلماتیک در اتحادیه اروپا

2 تير 1401 ساعت 17:46


گروه بین الملل: شواهد و قرائن حاکی از تایید و رسمیت بخشیدن به نامزدی اوکراین و مولدوای در جلسه رهبران اتحادیه اروپا است.
اعلام رسمی این تصمیم در شرایط بحرانی کنونی اقدامی خارج از روال معمول پیوستن به اتحادیه اروپا است. هرچند مقامات اروپایی اطمینان داده‌اند تصمیم برای آغاز گام‌های بعدی در مسیر پیوستن این دو کشور به اتحادیه اروپا تنها پس از حصول اطمینان از به کارگیری، اجرا و لحاظ اصلاحات ساختاری پیشنهادی از سوی این نهاد صورت خواهد گرفت.انتظار می‌رود بخش نخست این پیشنهادات در طی سال جاری اجرایی شوند و گزارش آن تا آخر امسال به کمیسیون اروپا تحویل شود.
پیشنهاد نامزدی اوکراین و مولداوی هفته گذشته از سوی مقامات ارشد اروپایی اعلام شد. روندی سریع و غیر معمول برآمده از شرایط بحرانی که تنها یک هفته به رهبران اروپایی فرصت داد تا اسناد و مدارک تسلیم شده از سوی دو کشور را بررسی کنند. اسناد و مدارکی که آن هم خارج از روند معمول و با سرعت از سوی مقامات اوکراین و مولداوی تسلیم مقامات اتحادیه اروپا شد.روندی خارج از عرف معمول که شامل حال گرجستان نشد و این کشور تا حصول اطمینان از به کار بستن پیشنهادات کمیسیون اروپا و ایجاد اصلاحات لازم باید در صف انتظار بماند.تصمیمی که چندان برای سیاستمداران گرجستانی خوش آیند نبود و انتقادات مردم این کشور را به همراه داشت.شواهد حاکی از آن است که تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه در رابطه با اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین و مولداوی هم نظر هستند.روز دوشنبه شارل میشل رئیس شورای اروپا گفت: «از تمام رهبران اروپا دعوت می‌کنم که نامزدی اوکراین و مولداوی را در اجلاس آخر هفته تایید کنند.»
وی افزود ما به حمایت‌های بشردوستانه، اقتصادی و نظامی خود از اوکراین ادامه خواهیم داد.هرچند بسیاری از سیاست‌مداران اروپا معتقد‌ند این یک تصمیم سیاسی است و کار دشواری تا عملی شدن طرح پیوستن اوکراین پیش رو قرار دارد. اصلاحات و اقداماتی که در کنار نیاز به بازسازی تخریب‌های جنگی چندان آسان نخواهد بود.
همچنین انتظار می‌رود سران اروپا از پیوستن کشورهای غرب بالکان به تور یکپارچه حمایت کنند. پیشتر بلغارستان به دلیل اختلافاتی با ریشه‌های زبانی و فرهنگی مخالف پیوستن برخی از این کشورها به اتحادیه اروپا بود. اختلافی که حالا گمان می‌رود با در نظر گرفتن شرایط حساس ژئوپولتیک از آن چشم پوشی کرده است.
پارلمان اروپا نیز با اختصاص جلسه‌ای ویژه به موضوع نامزدی اوکراین در صحن علنی این پارلمان در بروکسل پرداخت و در راستای حمایت همه جانبه خود از نامزدی اوکراین و مولداوی با صدور قطعنامه‌ای همزمان با اعلام تصمیم شورای اروپا بر نامزدی این دو کشور صحه خواهد گذاشت.

 


کد مطلب: 343343

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/343343/صف-آرایی-دیپلماتیک-اتحادیه-اروپا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir