به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۳ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۳۴۳۴۰۲

قیمت خانه در خرداد ماه چقدر گران شد؟

قیمت خانه در خرداد  ماه چقدر گران شد؟
گروه اقتصادی: مرکز آمار اخیرا گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در اردیبهشت ١۴٠١ را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، در ماهی که گذشت، روند نرخ تورم ماهانه بخش مسکن، برای خانوارها در سطح کشور و مناطق شهری کاهشی و تورم نقطه‌ای و سالانه این بخش افزایشی بوده. برای برای خانوارهای روستایی هر سه مورد افزایشی است.

آمارها چه می‌گویند؟
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه بخش مسکن (درصد تغییر عدد شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به عدد شاخص ماه قبل آن)، در ماه خرداد ۱۴۰۱، کاهشی بوده است. این رقم در آخرین گزارش مرکز آمار، ۲،۳ درصد ثبت شده، در حالی که در اردیبهشت ۲،۵ درصد بوده است. مقایسه دو عدد، کاهش هشت درصدی را در تورم ماهانه، نشان می‌دهد.اما نرخ تورم نقطه‌ای (درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل)، در سومین ماه سال جاری، افزایشی و ۳۱،۹ درصد بوده است. این رقم در اردیبهشت ۳۰،۵ درصد اعلام شد. مقایسه دو عدد، افزایش ۴،۵۹ درصدی را در نرخ تورم نقطه‌ای بخش مسکن نشان می‌دهد.

همچنین، نرخ تورم سالانه نیز شاخص مهمی در بررسی تحولات بازار مسکن محسوب می‌شود. این رقم، گویای درصد تغییر در میانگین اعداد شاخص قیمت، در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است. نرخ تورم سالانه این بخش، در خرداد سال ۱۴۰۱ به ۲۷،۵ رسید.مرکز آمار، این رقم را در اردیبهشت سال جاری، ۲۷٫۲ درصد اعلام کرده بود. این به معنای افزایش ۱،۱۰ درصدی، در نرخ تورم سالانه بخش مسکن است.

تحولات بازار مسکن در خرداد ۱۴۰۱
شرایط در مناطق شهری و روستایی چگونه است؟
آماری که تا کنون به آن اشاره شد، در سطح کشور بود. اما شرایط برای خانوارهای ساکن در مناطق شهری و روستایی، به تفکیک چگونه است؟گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه در مناطق شهری به ترتیب به ۲،۳، ۳۱،۹ و ۲۷،۴ درصد رسیده است. این ارقام در اردیبهشت ۲،۵، ۳۰،۵ و ۲۷،۱ درصد بود. به عبارت دیگر گزارش‌ها گویای کاهش هشت درصدی نرخ تورم ماهانه و افزایش ۴،۵۹ و ۱،۱۱ درصدی در نرخ تورم نقطه‌ای و سالانه خانوارهای شهری، برای بخش مسکن است.

از سوی دیگر، گزارش مرکز آمار می‌گوید که نرخ تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه در مناطق روستایی به ترتیب به ۲،۴، ۳۱،۹ و ۲۹ درصد افزایش یافته است. این ارقام در اردیبهشت به ۲،۲، ۳۰،۷ و ۲۸،۶ درصد رسیده بود. در نتیجه گزارش‌ها افزایش ۹٫۰۹، ۳،۹۱ و ۱،۴۰ درصدی را در نرخ تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه خانوارهای روستای، برای بخش مسکن نشان می‌دهند.
برچسب ها: بازار مسکن
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها