به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۳ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۳۴۳۴۰۴

رکوردشکنی قیمت گوشت

رکوردشکنی قیمت گوشت
گروه اقتصادی: در هفته‌ای که گذشت قیمت گوشت به روند افزایشی خود با سرعت بیشتری ادامه داد. چنان‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد در این هفته هر کیلوگرم گوشت قرمز حداقل حدود ۲۰ هزار تومان رشد نرخ را تجربه کرد.
گرچه نرخ دام زنده مدت‌هاست روند ثابتی دارد، اما این امر هم منجر به توقف تورم و گرانی گوشت نشد. بدین ترتیب آن‌طور که فعالان صنفی می‌گویند بسیاری از دامداران در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند. این امر پیش از هر موضوعی ریشه در کمبود نهاده‌های دامی و البته افزایش نرخ آن دارد.

در همین زمینه مدیرعامل اتحادیه دام سبک اعلام کرد: قیمت غلات به‌عنوان خوراک اصلی دام روند افزایشی به خود گرفتند و بالاتر از نرخ تورم (نقطه به نقطه و سالانه) بودند. این در حالی است که افزایش قیمت دام سبک حتی به نرخ شاخص هم نرسید. از این رو بسیاری از دامداران سبک ورشکسته شدند و دام‌های مولد را روانه کشتارگاه‌ها کردند.افشین صدر دادرس با اشاره به افزایش هفتگی قیمت گوشت این را هم افزود که دولت تلاشی برای کنترل بازار گوشت انجام نمی‌دهد.

نهاده‌های وارداتی بازار گوشت را کنترل می‌کند؟
بعد از رکوردشکنی قیمت گوشت در هفته جاری، دیروز مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان از پهلوگیری چهار فروند کشتی حامل نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی (ره) خبر داد.بر اساس اعلام حمید بدوی، این کشتی‌ها حامل ۱۲۵ هزار تن ذرت و ۱۳۰ هزار تن کنجاله سویا در مجموع ۲۵۵ هزار تن نهاده هستند که از کشور‌های برزیل و آرژانتین وارد کشور شده‌اند.حال به نظر می‌رسد دولت با واردات این نهاده‌ها قصد دارد کنترل بازار گوشت را در دست بگیرد. اما پس از حذف ارز ترجیحی، به نظر می‌رسد این نهاده‌ها هم با منشأ ارز نیمایی وارد کشور شده‌اند.

بدین ترتیب بدیهی است که تولیدکنندگان برای خرید آن باید متناسب با قیمت ارز نیمایی هزینه کنند که تفاوت چشمگیری با نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز ترجیحی دارد. حتی اگر این نهاده‌ها بدون واسطه و دلال به دست تولیدکننده نهایی برسند، مابه‌التفاوت موجود در نرخ ارزها، شوک قیمتی را بر جای می‌گذارد.از سوی دیگر، کاهش مصرف گوشت و کمبود نهاده پیش از این تأثیر خود را روی فعالیت دامداران گذاشت. چنانکه طبق پیگیری‌ها برخی از آن‌ها ورشکسته شده‌اند. حال با توجه به کاهش تولید، بدیهی است که قیمت گوشت در هفته‌های پیش رو به روند صعودی خود ادامه دهد. به‌ویژه آنکه به نظر می‌رسد دولت برنامه جدی برای کنترل بازار ندارد. امری که در نرخ تورم منتشرشده در خرداد نمایان شد.

قیمت گوشت در بازار چند؟
بررسی  از سطح خرده‌فروشی‌ها نشان می‌دهد که قیمت گوشت در انواع مختلف آن دیگر بالای ۲۰۰ هزار تومان است. گرچه در مناطق مختلف کشور و پایتخت قیمت‌ها متفاوت است، اما در ادامه میانگینی از قیمت‌ها درج می‌شود.بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده امروز سوم تیر ۱۴۰۱ هر کیلوگرم گوشت گوسفندی خورشتی بی‌استخوان ۲۰۶ هزار تومان قیمت دارد. گوسفندی راسته با استخوان ۱۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت گوشت گوسفندی راسته بدون استخوان در هفته جاری تا ۲۵۰ هزار تومان هم پیش رفت.

راسنه پاک‌کرده گوساله هم‌اکنون در هر کیلو ۲۲۰ هزار تومان قیمت دارد. چرخ‌کرده مخلوط نیز بالاتر از ۱۷۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. ماهیچه پلویی نیز تا ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافت.آیا با توجه به این رکوردشکنی‌ها و واردات نهاده‌های جدید می‌توان به بازگشت قیمت گوشت امید داشت؟
مرجع : دیده‌بان ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها