به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۳ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۳۴۳۴۱۲

سرمایه‌گذاری در اغما

سرمایه‌گذاری در اغما
گروه سیاسی: روزنامه «جهان‌صنعت»نوشت: اقتصاد کلان و کسب‌وکار‌های بنگاهی و نیز خانواده‌ها هنگامی به سوی رونق و رفاه بیشتر می‌روند که اقتصاد کل با صیانت از مصرف کل راه را برای پس‌انداز بیشتر که در مسیر سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد قرار دارند را افزایش دهند. نسبت پس‌انداز به درآمد که همان پس‌انداز و در اقتصاد کلان با نسبتی بسیار اندک همان سرمایه‌گذاری است هنگامی افزایش را تجربه می‌کند که بازیگران اقتصاد احساس خطر و ناامنی‌شان روندی کاهنده را تجربه کند.
متاسفانه در ایران سال‌های طولانی است این شاخص در مسیر سرازیری قرار گرفته و به همین دلیل نمی‌توان با این روند به آینده امیدوار بود جز اینکه دستفرمان اداره‌کنندگان کشور و اقتصاد تغییرات بنیادین را در حرف و عمل تجربه کند. تازه‌ترین اندازه‌گیری درباره امنیت سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران نشان می‌دهد «شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در ایران که با استفاده از دو مجموعه داده‌های پیمایشی و آماری تهیه می‌شود در پاییز ۱۴۰۰ کمیت ۲۶/۶ از ۱۰ (۱۰ بدترین حالت) سنجیده شده است. مقدار عددی این شاخص در مطالعه فصل قبل (تابستان ۱۴۰۰) ۲۱/۶ بوده که نشان می‌دهد امنیت سرمایه‌گذاری در پاییز ۱۴۰۰ نسبت به فصل قبل از آن، نامناسب‌تر ارزیابی شده است.» در این ارزیابی صد‌ها فعال اقتصادی ایران از استان‌های گوناگون دلایل و عوامل افزایش خطر را به طور شفاف بیان کرده‌اند.
واقعیت این است که باید روزی این اتفاق بیفتد که بتوان از سرمایه‌گذاران بین‌المللی نیز نظرسنجی کرد که چرا سرمایه‌های خود را به ایران نمی‌آورند و چرا شرکت‌های بزرگ کشوری مثل روسیه که دولتشان با ایران پیمان راهبردی دارد حاضر نیستند حتی دفاتر کار خود را به ایران بیاورند و راهی دبی شده‌اند و چرا شهروندان روسی به جای خرید خانه در ایران به ترکیه هجوم آورده‌اند این بخش از اقتصاد تاریک ایران روشن می‌شد. یادمان باشد ایرانیان در چند سال تازه سپری شده به دلیل نرخ‌های تورم ۴۰ درصد سالانه قدرت خریدشان به اندازه‌ای کاهش یافته که نسبت پس‌انداز به درآمد آن‌ها روند نزولی دارد. از طرف دیگر دولت نیز با از دست دادن درآمد‌های صادرات نفت توانایی برای سرمایه‌گذاری در بخش عمرانی را از دست داده است. این‌ها بخشی از دلایل و عوامل به خطر افتادن بیشتر سرمایه‌گذاری در ذهن فعالان اقتصادی است. نکته آخر اینکه شهروندان ایرانی نیز بخشی از پس‌انداز‌های خود را از ریال به دلار و یا کالا‌های بادوام و نیز سکه و طلا تبدیل کرده و بر ابعاد فاجعه افزوده‌اند.

 
برچسب ها: سرمایه‌گذاری
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها