به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۳ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۳۴۳۴۲۲

چه خوراکی هایی باعث کبد چرب می‌شود؟

چه خوراکی هایی باعث کبد چرب می‌شود؟
گروه علمی:کبد از اعضای مهم بدن است که اختلال در عملکرد آن باعث اختلال بدن می‌شود، پس برای داشتن کبد لازم است مواد غذایی مضر برای کبد را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید. در ادامه شما را با این مواد غذایی آشنا می‌کنیم.اگر مبتلا به کبد چرب هستید، برای درمان آن لازم است سبک زندگی خود را تغییر دهید و غذا‌هایی که برای کبد چرب مضر هستند از برنامه غذایی خود حذف کنید. برای داشتن کبدی سالم باید غذا‌های مفید را در رژیم غذایی خود قرار دهید و با تحرک کافی از ابتلا به کبد چرب جلوگیری کنید.
 
راه‌های درمان کبد چرب
از اصلی‌ترین روش‌های درمان کبد چرب رژیم غذایی سالم است. چرب شدن کبد نشان دهنده وجود میزان زیاد چربی در رژیم غذایی فرد است. کبد سالم به عمل سم زدایی و تولید صفرا به عنوان یک پروتئین گوارشی کمک می‌کند. چرب شدن کبد سبب آسیب به کبد می‌شود و کبد قادر به انجام درست عملکرد آن نخواهد بود.

غذا‌های مضر برای کبد چرب
لبنیات پر چرب
 افرادی که از کبد چرب رنج می‌برند، باید از مصرف لبنیات پرچرب اجتناب کند. لبنیات پر چرب سرشار از چربی‌های اشباع هستند؛ اگر نوع کم چرب لبنیات را انتخاب کنید در طولانی مدت تاثیرات منفی بر کبد خواهند داشت.
نوشیدنی‌های گازدار

نوشیدنی‌های گازدار نیز از خوراکی‌های مضر برای کبد هستند؛ شما با اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های گازدار از جمله نوشابه می‌توانید به سلامت کبد خود کمک کنید.

گوشت قرمز
مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد گوشت قرمز احتمال آسیب به کبد شما را افزایش می‌دهد. پزشکان پیشنهاد می‌کنند که مصرف گوشت قرمز را به هفته‌ای یکبار کاهش دهید.

آرد سفید
آرد سفید به این معناست که آرد به میزان زیادی پردازش شده و به همین دلیل می‌تواند باعث بالا رفتن قند خون شود، اما آرد سبوس‌دار به دلیل مقدار فیبری که دارد اینگونه نیست. مصرف زیاد کربوهیدرات بدن را از سوزاندن چربی برای تولید انرژی منع می‌کند و به جای سوزاندن آن باعث انباشته شدن آن می‌شود. پس بهتر است مواد غذایی دارای آرد جو را جایگزین آرد سفید کنید.

نمک
محققان معتقدند مصرف زیاد سدیم در ابتلا به کبد چرب نقش دارد. می‌دانید که همه غذا‌های مصرفی روزانه ما به طور طبیعی حاوی سدیم هستند و بهترین راه کنترل سدیم کاهش میزان مصرف نمک است. سس‌ها، سوسیس، کالباس، کنسرو‌ها و غذا‌های فراوری شده و خوراکی‌های دارای مواد نگه دارنده نیز به دلیل وجود مقدار زیادی نمک باید محدود شوند.

نوشیدنی‌های الکلی
باید بدانید که نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی باعث مختل شدن عملکرد طبیعی کبد می‌شوند. الکل می‌تواند سلول‌های کبد را از بین می‌برد و نتیجه آن ایجاد بیماری‌هایی اعم از هپاتیت یا سیروز کبدی می‌شود.

مصرف زیاد قند
اگر مبتلا به کبد چرب هستید باید بدانید که برای درمان آن باید مصرف شکر و قند را محدود و یا حتی ممنوع کنید و به جای آن‌ها از عسل یا خرما استفاده کنید. شیرین کننده‌های مصنوعی نیز به دلیل وجود میزان زیاد قند و شکر باعث بدتر شدن وضعیت کبد چرب شما خواهند شد.

چربی‌ها
و اما چربی که اصلی‌ترین عامل ایجاد کبد چرب است. نه تنها میزان چربی مصرفی شما در ابتلا به کبد چرب مهم است، بلکه نوع چربی مصرفی نیز اهمیت زیادی دارد. مصرف چربی‌های جامد مثل کره، خامه، روغن حیوانی، دنبه و… منجر به ایجاد کبد چرب می‌شود و روغن‌های گیاهی از جمله کنجد، سویا، کلزا، زیتون و آفتابگردان به جای آن‌ها توصیه می‌شود.

مصرف چربی‌های ترانس
لازم است بدانید که استفاده از چربی‌های ترانس، کلسترول بد LDL شما را بالا می‌برد و مقدار کلسترول خوب یا همان HDL بدن شما را کاهش می‌دهند. پس این چربی‌ها را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

غذای بسیار تند
خوردن غذا‌های تند به کبد شما آسیب می‌رساند پس قبل از اضافه کردن این ادویه به غذای خود بیشتر به سلامت کبدتان فکر کنید.

غذا‌های سرخ شده
غذا‌هایی که با میزان زیادی روغن سرخ شده‌اند سرشار از چربی و کالری هستند. خوردن غذا‌هایی که به میزان زیاد سرخ شده‌اند و یا نمک زیادی دارند دریافت کالری را بالا برده و موجب افزایش وزن شما می‌شود.

مصرف امحا و احشاء
جگر، دل، قلوه، کله پاچه و… از جمله مواردی هستند که بهتر است به ندرت و کم در برنامه غذایی قرار گیرند.

فست فود‌ها
فست فود‌ها و غذا‌های آماده مقدار زیادی کلسترول، کربوهیدرات ساده و قند دارند. فست فود‌های خوش آب و رنگی که به مقدار غیرمنتظره‌ای قند دارند و با وجود این مقدار قند مغز شما را فریب دهند و میل شما را به مصرف این مواد غذایی افزایش می‌دهند.

رژیم غذایی مناسب برای بیماری کبد چرب
 مصرف میوه و سبزیجات به میزان زیاد جهت جلوگیری از ساخته شدن چربی توصیه شده است. سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکسل و کلم پیچ علاوه بر کمک به درمان کبد چرب می‌تواند جهت کاهش وزن نیز موثر باشد. مصرف گیاهان دارای فیبر زیاد مانند حبوبات و غلات، کم کردن میزان مصرف شکر، نمک، چربی‌های اشباع، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و عدم مصرف الکل نیز به بهبود بیماران مبتلا به کبد چرب کمک می‌کند. میوه‌های غنی از آنتی اکسیدان، سیب، چغندر، چای سبز، سیر، روغن زیتون و ... نیز در بهبود وضعیت کبد شما موثر خواهد بود.

استفاده از رژیم غذایی کم کالری و کم چرب نیز به شما کمک می‌کند تا با کاهش وزن خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را نیز کاهش دهید. اگر دارای اضافه وزن هستید بهتر است حدود ۱۰ درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید.
مواد غذایی که به آن‌ها اشاره شد نمی‌تواند جایگزین داروی تجویز شده توسط پزشک باشد. مصرف این مواد غذایی درکنار توصیه‌های پزشک وضعیت سلامت کبد شما را بهبود می‌بخشد.
برچسب ها: تغذیه کبد چرب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها