کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازگشت باکتری قاتل باستانی به جهان امروز ما

فرارو , 3 تير 1401 ساعت 12:34


گروه علمی: تب حصبه اگرچه در کشور‌های توسعه یافته شیوع بسیار اندکی دارد و به نظر می‌رسد که بطور کامل کنترل شده باشد، اما این تهدید باستانی که تصور می‌شود هزاران سال است وجود داشته باشد، هنوز قدرت به خطر انداختن دنیای مدرن ما را دارد. بر اساس تحقیقات جدید، باکتری عامل تب حصبه در حال ایجاد مقاومت دارویی گسترده است و به سرعت در حال جایگزینی سویه‌هایی است که مقاوم نیستند.

 
در حال حاضر، آنتی بیوتیک‌ها تنها راه برای درمان موثر تیفوئید هستند که توسط باکتری S Typhi ایجاد می‌شود. با این حال، دانشمندان می‌گویند طی سه دهه گذشته، مقاومت این باکتری به آنتی بیوتیک‌های خوراکی به شکل عجیبی در حال افزایش بوده است. محققان با تعیین توالی ژنوم ۳۴۸۹ سویه S Typhi که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ در نپال، بنگلادش، پاکستان و هند شایع شده بودند، متوجه ظهور سویه‌های جدیدی شدند که بشدت در مقابل دارو‌های خوراکی از خود مقاومت نشان می‌دهند.

دانشمندان می‌گویند سویه جدید XDR Typhi نه تنها در برابر آنتی بیوتیک‌های اولیه‌ای مانند آمپی سیلین، کلرامفنیکل و تری متوپریم/سولفامتوکسازول غیرقابل نفوذ است، بلکه نسبت به آنتی بیوتیک‌های جدیدتر مانند فلوروکینولون‌ها و سفالوسپورین‌های نسل سوم نیز مقاوم است. اما خبر بدتر اینکه این سویه جدید با سرعتی بسیار بیشتر از سویه‌های قبلی در حال گسترش به نقاط مختلف جهان است. بر اساس تحقیقات جدید اگرچه بیشتر موارد XDR Typhi از جنوب آسیا سرچشمه می‌گیرند، اما از سال ۱۹۹۰ تاکنون بیش از ۲۰۰ نقطه دیگر در جهان نیز این سویه را گزارش کرده اند.

دانشمندان می‌گویند بیشتر گزارش‌های سویه جدید مربوط به دیگر نقاط آسیا و آفریقا بوده است، اما بریتانیا، آمریکا و کانادا نیز مواردی از ابتلا را گزارش کرده اند. جیسون متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه استنفورد می‌گوید: «سرعت ظهور و گسترش سویه‌های بسیار مقاوم S. Typhi در سال‌های اخیر، می‌تواند یک دلیل واقعی برای نگرانی همه ما باشد. پس بهتر است هرچه سریعتر اقدامات پیشگیری فوری را، به‌ویژه در کشور‌های در معرض خطر، آغاز کنیم».

اگرچه دانشمندان سال‌هاست که درباره خطر گسترش حصبه مقاوم به دارو هشدار می‌دهند، اما تحقیقات جدید بزرگترین تجزیه و تحلیل ژنوم این باکتری محسوب می‌شود. دانشمندان می‌گویند در صورتی که نتوان دارویی برای این حصبه جدید و مقاوم پیدا کرد، تا ۲۰ درصد افراد مبتلا را می‌تواند به کام مرگ بکشاند. در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون نفر در سال به این بیماری مبتلا می‌شوند به همین دلیل دانشمندان هشدار می‌دهند بدون درمان جدید نه تنها آمار مرگ و میر بالا خواهد رفت بلکه موارد ابتلا نیز بیشتر خواهد شد. این دانشمندان می‌افزایند، اگر کووید-۱۹ چیزی به ما آموخته باشد، این است که بیماری‌ها در دنیای مدرن و امروزی ما به راحتی منتشر می‌شوند، پس هیچ تهدیدی را نمی‌توان ساده گرفت.


کد مطلب: 343433

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/343433/بازگشت-باکتری-قاتل-باستانی-جهان-امروز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir