کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تولید باتری زیستی از باکتری با شارژ سه هفته‌ای

3 تير 1401 ساعت 13:35


گروه علمی:محققان آمریکایی از تولید باتری زیستی خبر داده‌اند که متشکل از سه لایه باکتری است و انرژی تولید شده از این طریق در زیر نور خورشید برای تأمین برق به مدت سه هفته کافی است. تنوع بخشیدن به منابع انرژی بخش مهمی از روند کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی است و یکی از جایگزین‌های قابل استفاده، باکتری‌های تولید کننده برق است. مهندسان دانشگاه بینگهمتون آمریکا برای نخستین بار یک باتری زیستی ساخته‌اند که شامل سه لایه از گونه‌های مختلف باکتری است که به کمک هم نور خورشید را جذب کرده و الکتریسیته تولید می‌کنند.
 

گروه سازنده محفظه‌های حاوی باکتری‌های متمایز را در سه لایه روی هم قرار دادند. لایه بالایی، باکتری‌های فتوسنتزی را در خود جای داده که انرژی مورد نیاز را از نور خورشید به دست آورده و مولکول‌های آلی تولید می‌کردند که باکتری‌های لایه‌های زیرین را تغذیه می‌کنند. باکتری موجود در لایه زیرین باکتری است که از طریق خوردن مواد مغذی و به کمک برخی از مواد شیمیایی تولید شده توسط باکتری‌های لایه میانی، الکتریسیته تولید می‌کند.

گروه یادشده مدل‌هایی از این باتری‌های زیستی را با اندازه ۳ سانتی‌متر مربع آزمایش کرده و دریافتند که می‌توانند از این طریق برای هفته‌ها به شکل متناوب برق تولید کنند. از این باتری‌ها می‌توان برای تولید حسگرهای کوچک یا وسایل الکترونیکی در مناطق دورافتاده، بدون نظارت انسان استفاده کرد. نسخه فعلی این باتری زیستی مقدار زیادی برق تولید نمی‌کند، اما می‌توان با افزودن واحدهای بیشتر، خروجی آن را افزایش داد.مدل‌های آتی این باتری‌ها حتی در صورت شناور شدن بر روی آب کار کرده و در صورت آسیب‌دیدگی نیز ترمیم خواهند شد.


کد مطلب: 343453

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/343453/تولید-باتری-زیستی-باکتری-شارژ-سه-هفته-ای

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir