کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جناح مورد حمایت ایران در عراق به اکثریت رسید

3 تير 1401 ساعت 14:11


گروه بین الملل: پارلمان عراق، عضویت ۶۴ نماینده جدید به جای نمایندگان مستعفی گروه مقتدی صدر را تأیید کرد. بدین ترتیب جناح مورد حمایت ایران اکنون در مجلس این کشور تبدیل به بزرگ‌ترین جناح شد.
۷۳ نماینده ائتلاف سیاسی به رهبری مقتدی صدر که بزرگترین ائتلاف در پارلمان عراق بود روز ۲۲ خرداد و با هدف شکستن بن‌بست در تشکیل دولت جدید به‌طور دسته‌جمعی استعفا دادند.پارلمان عراق از زمان برگزاری انتخابات در ماه اکتبر گذشته و به‌رغم چانه‌زنی‌های طولانی برای تعیین نخست‌وزیر و اعضای دولت جدید دستخوش بحران بود.در پی استعفای دسته‌جمعی نمایندگان ائتلاف مقتدی صدر، کرسی‌های آنان به نامزدهایی واگذار شد که میزان رای آنها در رتبه دوم بود.از مجموع ۷۳ کرسی خالی حدود ۴۰ کرسی به نمایندگان ائتلاف موسوم به «چارچوب هماهنگی» واگذار شد که از گروه‌های مورد حمایت ایران است.
این گروه در انتخابات، ۸۳ کرسی به دست آورده بود و با احتساب حدود ۴۰ نماینده دیگر، تعداد کرسی‌های آن در پارلمان عراق به حدود ۱۳۰ مورد افزایش می‌یابد. پارلمان عراق در مجموع ۳۲۹ کرسی دارد و هنوز تعداد دقیق کرسی‌های هر یک از گروه‌ها و ائتلاف‌های سیاسی را اعلام نکرده‌است.مقتدی صدر قبل از استعفای دسته‌جمعی نمایندگان این گروه خواستار تشکیل دولت «اکثریت» با مشارکت گروه‌های سنی و کُرد شده بود.
اگر چنین دولتی تشکیل می‌شد گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران از جمله ائتلاف موسوم به «چارچوب هماهنگی» که دربرگیرنده بازوی سیاسی گروه‌های حشد الشعبی است برای اولین بار طی دو دهه گذشته به اپوزیسیون رانده می‌شدند.تحولات اخیر باعث حذف شدن مقتدی صدر از صحنه سیاست عراق نخواهد شد. جریان صدر همراه با متحدان خود در انتخابات پارلمانی اخیر ۱۷۰ کرسی به دست آورده بود و به‌رغم استعفای ۷۳ نفر از آنها هنوز یک وزنه مهم تلقی می‌شود.تغییر تعادل قوا در مجلس عراق بخت گروه‌های شیعه برای تشکیل دولت آینده را افزایش می‌دهد ولی اگر سایر گروه‌های مهم از جمله پیروان و مؤتلفان مقتدی صدر در چنین دولتی سهیم نباشند بی‌ثباتی در عراق افزایش خواهد یافت.


 


کد مطلب: 343479

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/343479/جناح-مورد-حمایت-ایران-عراق-اکثریت-رسید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir