به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۳ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۳۴۳۵۱۰

۳ سیگنال مهم برای قیمت دلار

۳ سیگنال مهم برای قیمت دلار
گروه اقتصادی: تحرکات بین‌المللی برای از سرگیری مذاکرات وین در روزهای اخیر افزایش یافته. از سوی دیگر بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم ماهانه در خرداد رکوردشکنی کرده است. این موارد سیگنال‌هایی را برای قیمت دلار و بازار ارز ارسال می‌کنند.قیمت دلار صرافی ملی، در هفته اخیر ۱،۰۲ درصد و در ماه خرداد ۱۰،۵۷ رشد داشت. نرخ دلار در بازار آزاد نیز در هفته‌های گذشته نوسانات زیادی داشت. حالا سیگنال‌های داخلی و خارجی متضادی برای بازار ارسال می‌شود که می‌توانند روی روند قیمت‌ها اثرگذار باشند.

در این میان، دلار صرافی ملی در هفته‌ای که رو به پایان است، وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد، اما دوباره به سطح ۲۷ هزار تومان بازگشت. در بازار آزاد نیز در این هفته، نوسانات زیادی اتفاق افتاد و دلار به کانال‌ بالاتر رفت و برگشت داشت.افزایش تورم، ادامه ابهام‌ها در مورد مذاکرات وین، صدور قطعنامه شورای حکام و اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه تحریم‌ها، از جمله مواردی هستند که روی قیمت دلار اثرگذار بوده‌اند. هر چند بانک مرکزی تلاش کرد با اقداماتی بازار را کنترل کند، اما برخی فعالان این حوزه معتقدند عدم تزریق ارز به بازار، زمینه‌ساز افزایش مجدد قیمت دلار در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شد.البته در این میان چند عامل دیگر هم می‌تواند اثرگذار باشد. در هفته آینده چه سیگنال‌هایی ممکن است بر قیمت دلار اثر بگذارند؟

۳ سیگنال برای قیمت دلار
اکنون در میان عوامل متعددی که می‌توانند بر بازار ارز اثرگذار باشند، شاید بتوان سه سیگنال را مهم‌تر ارزیابی کرد.

۱- رکوردشکنی تورم ماهانه خرداد
مرکز آمار روز چهارشنبه شاخص قیمت مصرف کننده برای خرداد ۱۴۰۱ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، نرخ تورم ماهانه در ماه پایانی فصل بهار، به ١٢،٢ درصد رسید. این رقم در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٨،٧ واحد درصد افزایش داشته است و البته، در مقایسه با سال‌های پس از انقلاب نیز رکوردشکنی محسوب می‌شود.
پیش از این اردیبشهت ۱۳۷۴ با ثبت تورم ماهانه ۷.۲۴ درصدی رکورددار بود.مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی گفت: با توجه به حرکت دولت به اسم جراحی اقتصادی و آزادسازی قیمت‌ها، فنری از دید تورمی در جامعه آزاد شد که خود را در قیمت دلار آزاد نشان داد.

اقتصادنیوز در روز چهارشنبه (همان روزی که دلار بازار آزاد بار دیگر به کانال بالاتر رفت)، نوشت: «بازار ارز نه از وین سیگنال گرفت، نه از واشنگتن و نه از ساختمان وزارت خارجه! امروز خیابان فاطمی و ساختمان مرکز آمار، خوراک اصلی را به بازار ارز داد؛ نرخ تورم ماهانه رکورد شکست. مهم‌ترین خبر امروز، برخلاف روزهای گذشته سیاسی نبود. اعلام نرخ تورم از سوی مرکز آمار بازتاب زیادی در بازار ارز داشت. معمولا در بازارهای بزرگ مالی جهان، نرخ تورم یک عامل کلیدی و جهت دهنده محسوب می‌شود اما در بازار ایران، این فاکتور کمتر مورد توجه بوده است. اما نرخ تورم ماهانه ۱۲ درصدی چیزی نبود که از دست معامله‌گران ارزی در برود.»

۲- تحرکات بین‌المللی در مورد مذاکرات وین
در مقابل سیگنال داخلی تورم که می‌تواند اثر افزایشی بر قیمت دلار داشته باشد، برخی تحرکات بین‌المللی، ممکن است تا حدودی سیگنال کاهشی را برای بازار صادر کنند.این روزها اخبار از افزایش تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات وین حکایت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین‌ها، سفر قریب‌الوقوع جوزف بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران است. آنگونه که مهر گزارش داده، او امشب برای مذاکره در مورد موضوعات مختلف از جمله برجام به تهران سفر می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز در روزهای گذشته برای دیدار و گفتگو با مقامات ایرانی به کشور سفر کرده بود. کارشناسان، هدف از این سفر را کاهش تنش‌ها و یافتن راهی برای ازسرگیری مذاکرات وین می‌دانند.
در این میان، انریکه مورا، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی با انتشار تصویری، از شام کاری با حضور جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا، و راب مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در موضوع ایران، در بروکسل خبر داد.مورا، موضوع این دیدار را گفتگوی عمیق درباره برجام و چشم‌اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه توصیف کرد.

۳- اعلام قطعیت سفر پوتین به ایران
سیگنال دیگری که می‌تواند بر قیمت دلار و نوسانات بازار ارز اثرگذار باشد، اعلام قطعیت سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ایران است.امروز سخنگوی کاخ کرملین، سفر پوتین به ایران را قطعی اعلام کرد. اما تاریخ این سفر هنوز مشخص نیست.آنگونه که ایرنا گزارش داده است، طبق شنیده‌ها، سفر پوتین به تهران صرف نشست‌های دوجانبه نمی‌شود. قرار است بخشی از مذاکرات در قالب نشست آستانه صورت گیرد. احتمالاً محوریت این جلسات آتش‌بس در سوریه باشد.

هر چند در این خبر، به مذاکره دو کشور در مورد برجام اشاره‌ای نشده، اما بعید است دو طرف از فرصت آن، برای این منظور استفاده نکنند. در این میان اخیرا نشریه دیلی اکسپری در گزارشی نوشت: در میانه جنگ اوکراین، روسیه روابط خود در زمینه انرژی را با ایران گسترش داده است. [بر این اساس]دیپلمات‌های دو کشور در خصوص فازهای دوم و سوم توسعه نیروگاه هسته‌ای ایران گفتگو کردند.

در ادامه گزارش دیلی اکسپرس آمده است: طبق اعلام «جواد اوجی» وزیر نفت ایران، روسیه هم اکنون بخشی از مبلغ ۵ میلیارد دلاری را که وعده آن را داده بود، برای پروژه‌های انرژی، کشاورزی و حمل و نقل در ایران اختصاص داده است. طبق این گزارش، ایران و روسیه تصمیم دارند تا تجارت سالانه خود را ظرف سه سال اینده به ۴۰ میلیارد دلار برسانند.طبق اعلام وزیر نفت کشورمان، تهران و مسکو همکاری‌های خود در بخش مالی و بانکی، پتروشیمی و انرژی هسته‌ای را به شکلی چشمگیر افزایش می‌دهند. او همچنین اعلام کرده است دو کشور توافق کرده‌اند تجارت دوجانبه را با واحد پولی خود انجام دهند.

برخی طرف‌ها روسیه را عاملی برای توقف مذاکرات وین می‌دانند و این اخبار می‌تواند چندان برای این گفتگوها مثبت نباشد.البته، دیبا، کارشناس‌ بازارهای مالی معتقد است: اگر اتفاق خاصی در فضای سیاسی جامعه رخ ندهد، نرخ دلار تا حدودی تعدیل می‌شود.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: قیمت دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها