کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وقتی وضعیت چشم خبر از حمله قلبی می‌دهد

4 تير 1401 ساعت 10:22


گروه علمی: تحقیقات جدید ارتباط بین پیچیدگی عروقی در شبکیه چشم و خطر ابتلا به انفارکتوس میوکارد یا به عبارت دیگر «حمله قلبی» را شناسایی کرده است. این کشف با استفاده از هوش مصنوعی و "یادگیری عمیق" برای پردازش داده‌های گروه بزرگی از افراد انجام شد. اکنون محققان می‌توانند حملات قلبی را با دقت پیش‌بینی کنند اگر مدل ایجاد شده در افراد، شامل داده‌های جمعیتی باشد.

به زودی، اسکن شبکیه احتمالا بتواند حملات قلبی را پیش‌بینی کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کاهش پیچیدگی رگ‌های خونی در پشت شبکیه چشم انسان، یک نشانگر اولیه برای سکته قلبی است. دکتر هوارد کراوس، چشم پزشک در گفتگویی مطبوعاتی گفت: برای چندین دهه، من همراه این صحبت‌ها را مطرح کرده‌ام که چشم تنها پنجره‌ای به روح نیست، بلکه پنجره ای به مغز و پنجره ای به بدن نیز هست. هوش مصنوعی نیز این موضوع را ثابت می‌کند.

دکتر ریگود تدوالکار، متخصص قلب که در این تحقیق شرکت نداشت، در این خصوص گفت: «اگرچه ما می‌دانیم که معاینه عروق شبکیه می‌تواند ایده‌هایی در مورد سلامت قلب و عروق برای ما مطرح کند، این مطالعه به شواهدی کمک می‌کند که بر اساس آن، ویژگی‌های عروق شبکیه را می‌توان برای پیش‌بینی خطر فردی برای انفارکتوس میوکارد استفاده کرد.

بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، این پروژه از داده‌های Biobank بریتانیا استفاده کرد که حاوی اطلاعات جمعیت شناختی، اپیدمیولوژیک، بالینی و ژنوتیپ و همچنین تصاویر شبکیه چشم برای بیش از ۵۰۰ هزار نفر است. بر اساس داده‌های دموگرافیک، داده‌ها شامل سن، جنسیت، عادات سیگار کشیدن، فشار خون سیستولیک و شاخص توده بدنی (BMI) افراد بود.

محققان حدود ۳۸هزار شرکت کننده سفیدپوست بریتانیایی را شناسایی کردند که شبکیه چشم آنها اسکن شده بود و بعداً دچار حمله قلبی شدند. این بانک زیستی تصاویر فوندوس شبکیه و اطلاعات ژنوتیپ را برای این افراد ارائه کرد. در پشت شبکیه، در دو طرف جایی که به عصب بینایی متصل می‌شود، دو سیستم بزرگ رگ یا عروق خونی قرار دارند.

دکتر کراوس در این زمینه تصریح کرد: شبکیه چشم می تواند سرنخ هایی برای بسیاری از بیماری‌های سیستمیک داشته باشد. بیش از صد سال است که از زمان اختراع افتالموسکوپ، شبکیه چشم برای تشخیص انواع بیماری‌های سیستمیک در پزشکی امروزی مورد استفاده قرار گرفته است. هنگامی که ما اکنون از هوش مصنوعی و شبکه‌های یادگیری عمیق استفاده می کنیم، می توانیم تغییرات شبکیه را قبل از اینکه چشم پزشک لزوماً ببیند، ببینیم.

دکتر تدوالکار نیز گفت: [یافته‌ها] مطمئناً گامی در مسیر درست هستند و حداقل توضیحی جزئی ارائه می‌دهند. با این حال، ما باید شاهد تحقیقات بیشتری برای بازتولید یافته‌ها باشیم. هم دکتر تدوالکار و هم دکتر کراوس نسبت به محدوده افرادی که در داده ها نشان داده شده اند ابراز نگرانی کردند. دکتر کراوس خاطرنشان کرد که اکثریت آنها "سفیدپوست ساکنان بریتانیا هستند و طبقه بندی جنسیتی ندارند." به همین دلیل، شاید نتوان نتایج تحقیقات را برای همه افراد صادق دانست.


کد مطلب: 343559

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/343559/وقتی-وضعیت-چشم-خبر-حمله-قلبی-می-دهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir