به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۳۴۳۵۶۳
بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی کجاست؟

اکونومیست: تهران یکی از بدترین شهرهای جهان برای زندگی است

اکونومیست: تهران یکی از بدترین شهرهای جهان برای زندگی است
گروه زندگی: شهرهای ابوظبی و دبی برای پنجمین سال متوالی، به‌عنوان قابل زندگی‌ترین شهرها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا معرفی شده‌اند و از میان ۱۷۲ شهری بررسی شده، تهران در رتبه ۱۶۳ است و وین، پایتخت اتریش، بار دیگر در صدر فهرست قرار گرفت.

تهران اما در گزارش سال ۲۰۲۲ اکونومیست با رتبه ۱۶۳ از میان ۱۷۲ شهر حاضر در این رتبه‌‌‌بندی، در میان 10 شهر پایین این رتبه‌‌‌بندی قرار گرفته است. شهرهای دوالا، هراره، داکا، پورت مورسبی، کراچی، الجزیره، طرابلس، لاگوس و دمشق نیز بعد از تهران به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌‌‌اند.
نتایج یک بررسی تازه از رتبه‌بندی بهترین و بدترین شهرها جهان نشان می‌دهد تهران، پایتخت ایران، باوجود گرانی سرسام‌آور مسکن و هزینه‌های بالای زندگی، کماکان یکی از بدترین شهرهای جهان برای زندگی است و در قعر جدول در کنار دمشق، پایتخت سوریه، هراره، پایتخت زیمبابوه، دوآلا، پایتخت کامرون و طرابلس در لیبی قرار دارد.
تهران در حالی یکی از پایین‌ترین کیفیت‌های زندگی در جهان را دارد که بسیاری از شهرهای منطقه از جمله دبی، ابوظبی و استانبول در رتبه‌های خوبی قرار دارند.
برای مثال، از میان ۱۷۲ شهری که بررسی شده است، تهران در رتبه ۱۶۳ است. در حالی که شهرهای ابوظبی و دبی در امارات متحده، به‌ترتیب در جایگاه ۷۷ و ۷۹ قرار دارند. شهرهای ابوظبی و دبی برای پنجمین سال متوالی، به‌عنوان قابل زندگی‌ترین شهرها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا معرفی شده‌اند.

بهترین شهرهای جهان برای زندگی کجاست؟
بر اساس آخرین یافته‌های واحد اطلاعات نشریه اکونومیست، وین، پایتخت اتریش، بار دیگر در صدر فهرست قرار گرفت.
پایتخت اتریش، در دوره همه‌گیری ویروس کرونا از ردیف ۱۰ شهر اول جهان خارج شد. وین سال پیش در رتبه ۱۲ قرار داشت.
پس از وین، کپنهاگ پایتخت دانمارک، زوریخ در سوئیس و شهرهای کلگری و ونکوور، در غرب کانادا، در ردیف‌های بعدی فهرست برترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲ قرار دارند.
در میان ۱۰ شهر اول جهان، تنها اوزاکا در ژاپن و ملبورن در استرالیا، هر دو به طور مشترک با رتبه ۱۰، در خارج از قاره اروپا و کانادا قرار دارند.
بر پایه داده‌های نشریه اکونومیست، هیچ یک از شهرهای ایالات متحده و بریتانیا در ردیف ۱۰ شهر برتر جهان قرار ندارند.

بدترین‌ها شهرها کدام است؟
دمشق، پایتخت سوریه، کراچی بزرگ‌ترین شهر پاکستان، داکا، پایتخت بنگلادش، طرابلس پایتخت و بزرگ‌ترین شهر لیبی و لاگوس پرجمعیت‌ترین شهر نیجریه، در فهرست بدترین شهرهای جهان برای زندگی قرار دارند.

معیارهای انتخاب و سنجش چیست؟
ده‌ها معیار برای سنجش و ارزیابی بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی وجود دارد. از دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و آموزش رایگان، تا کیفیت هوا، آب سالم و شرایط اقلیمی، زیرساخت‌های شهری، شرایط زندگی کودکان، سالمندان، افراد توان‌خواه، امکان استفاده از دوچرخه و… نشریه اکونومیست ۳۰ عامل را در رتبه‌بندی سالانه بهترین و بدترین شهرهای جهان در نظر می‌گیرد.
برچسب ها: تهران پایتخت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها