به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۳۴۳۵۸۲

آمادگی اروپا برای زندگی بدون گاز روسیه

آمادگی اروپا برای زندگی بدون گاز روسیه
گروه بین الملل: رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا  هشدار دادند که دوران انرژی ارزان به سر رسیده و طرح‌های جدیدی را برای کاهش وابستگی به گاز روسیه تصویب کردند.
آنها مسکو را به بهره‌برداری از کاهش صادرات گاز به عنوان ابزار فشار متهم کردند که به خصوص در کشورهایی نظیر آلمان می‌تواند روی تولیدات صنعتی و تامین انرژی مورد نیاز مصرف‌کنندگان تاثیر مهمی به جا بگذارد.چارلز میشل، رییس شورای اروپا گفت: «افزایش تورم مایه نگرانی جدی است. تحت تاثیر تهاجم نظامی روسیه بهای مواد غذایی، سوخت و بسیاری از کالاهای مصرفی رو به افزایش است.»او یادآوری کرد که رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد هماهنگ کردن اقدامات خود در این زمینه به توافق رسیده‌اند.در این اجلاس اقدامات مشخصی تصویب نشده ولی کمیسیون اروپا مامور شده که منابع بیشتری را برای تامین انرژی مقرون به صرفه تضمین کند.
اورسولا فن درلاین، رییس کمیسیون اروپا گفت این اقدامات از مدتی پیش آغاز شده، حجم واردات گاز مایع از آمریکا در مقایسه با سال قبل حدود ۷۵ درصد و واردات گاز از نروژ نیز ۱۵ درصد افزایش یافته است.او افزود: «کمیسیون اروپا در ماه ژوئیه طرح‌های دیگری برای کاهش وابستگی به گاز روسیه را آماده خواهد کرد. در حال حاضر ما خود را برای بدترین حالت ممکن نیز آماده می‌کنیم.»قرار است طرح‌های کمیسیون اروپا در اجلاس بعدی سران کشورهای عضو در ماه اکتبر مورد بحث قرار بگیرد.
خانم فن در لاین افزود: «ما در حال بررسی مدل‌های گوناگونی برای جلوگیری از افزایش بهای انرژی و برق و تغییر در ساماندهی این بازار هستیم. یکی از سئوالات این است که آیا ساختار فعلی بازار انرژی در اروپا پاسخگوی نیازهای ماست؟»یکی از موضوعات اختلاف برانگیز دخالت دولت‌ها برای کنترل بهای انرژی است. اسپانیا و پرتغال در یک اقدام هماهنگ برای بهای برق سقف مشخصی تعیین کرده‌اند، ولی سایر دولت‌های اروپایی هشدار می‌دهند که چنین اقداماتی در بازار انرژی اختلال بیشتری ایجاد خواهد کرد و برای بودجه دولتی هزینه سنگینی خواهد داشت.
روسیه از شروع تهاجم نظامی به اوکراین در پنجم اسفند صادرات گاز به بیش از ده کشور اتحادیه اروپا را کاملا قطع کرده و یا کاهش داده است. مقامات اروپايی هشدار می‌دهند که روسیه هر لحظه ممکن است تمامی صادرات گاز به اروپا را متوقف کند.وزير اقتصاد آلمان هشدار داد اگر ميزان صادرات گاز روسيه که اخيرا باز هم کاهش يافته در اين حد باقی بماند اين کشور در فصل زمستان با کمبود انرژی روبرو خواهد شد و ناگزير می‌شود بعضی از صنايع را تعطيل کند.قبل از شروع جنگ اوکراین حدود ۴۰ درصد از گاز اتحادیه اروپا از روسیه تامین می‌شد و جبران فقدان گاز روسیه به خصوص در شرایطی که نرخ تورم به مرز ۱۰ درصد افزایش یافته است برای دولت‌ها و مردم کشورهای اروپایی چالش بزرگی خواهد بود.
نخست وزير بلژيک گفت اگر به مشکل تورم توجه نکنيم اقتصاد اتحاديه اروپا دچار رکود خواهد شد. او هشدار داد که زمستان سختی در پيش است.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها