به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۳۴۳۶۱۴

مرگبارترین و پر قدرت ترین زلزله های دنیا

مرگبارترین و پر قدرت ترین زلزله های دنیا
گروه حوادث: بامداد روز چهارشنبه گذشته زلزله مهیبی به قدرت ۶.۱ ریشتر پکتیکا در افغانستان را لرزاند. براثر این زمین‌لرزه مهیب بیش‌ از ده‌ هزار و پانصد نفر کشته و ده‌ها هزار نفر بی‌خانمان و مجروح شدند.براثر این زلزله مرگبار بیست روستا به‌صورت کامل تخریب شد. در این زمین‌لرزه آنچه حائز اهمیت است، نبود امکانات درمانی و اسکان و زلزله زدگان است و حتی بر اثر پس‌لرزه‌ها تاکنون چندین نفر جان خود را از دست داده‌اند.تنها در کشورمان نیست که زلزله‌های مرگ‌باری رخ می‌دهد، علاوه‌بر ایران و همسایگانش در سراسر دنیا تاکنون زلزله‌های مرگ‌باری رخ داده‌است که هزاران نفر را به کام مرگ کشیده است. در این گزارش به مهم‌ترین زمین‌لرزه‌ها در دنیا می‌پردازیم.

زلزله ۹.۵ ریشتری در شیلی
۲۲ اوت ۱۹۶۰ زلزله‌ای با قدرت ۹.۵ ریشتر در شیلی رخ داد. براثر این زمین‌لرزه که در عمق ۳۰کیلومتری زمین بود، علاوه‌بر تخریب و رانش زمین سونامی مهیبی نیز به وقوع پیوست.این زمین لرزه ۵۵۰ میلیون دلار به زیرساخت‌های شیلی خسارت وارد کرد. بر اثر این زمین‌لرزه ۱۶۵۰ نفر کشته شدند و دو میلیون نفر خانه خود را بر اثر زلزله، رانش زمین و سونامی از دست دادند.

۲۵۰ هزار کشته در زلزله و سونامی جنوب شرق آسیا
از این زلزله به‌عنوان یکی از پرقدرت‌ترین و مرگ‌بارترین زمین‌لرزه‌های دنیا یاد می‌شود. بر اثر زمین‌لرزه‌ای که با قدرت ۹.۱ ریشتر جزیره سوماترای اندونزی در دسامبر سال ۲۰۰۴ روی داد سونامی قدرتمندی با موج‌هایی به طول ۶۳ متر در چهارده کشور جنوب شرقی آسیا به‌وجود آمد.بر اثر این زمین‌لرزه و سونامی که کشور‌های مختلفی از جمله ژاپن را دربرگرفت، ۲۳۰ هزار نفر براساس اعلام رسانه‌ها کشته شدند و یکی از مرگ‌بارترین زمین‌لرزه‌های دنیا به ثبت رسید.

زلزله یک شهر را با خاک یکسان کرد
در ماه اوت سال ۱۸۶۰ زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۹ ریشتر شهر اریکا در پرو را به لرزه درآورد و بر اثر این زمین‌لرزه سونامی به طول شانزده متر سواحل این شهر را درنوردید.این زمین‌لرزه قدرتمند به‌حدی بود که این شهر را با خاک یکسان کرد و ۲۵ هزار نفر جان خود را از دست دادند. قدرت این زلزله به‌قدری زیاد بود که بخش‌هایی از شیلی و آمریکا هم دچار سونامی شدند.

۷۰۰ کشته در زلزله شیلی
در فوریه سال ۲۰۱۰ میلادی زمین‌لرزه‌ای که با قدرت ۸.۸ ریشتر در بیو بیو شیلی رخداد، سونامی قدرتمندی نیز به وجود آمد.با وجود اینکه زمین‌لرزه در عمق۳۳ کیلومتری زمین رخ داد و شهر هم از استحکام خوبی برخوردار بود، اما بر اثر این زمین‌لرزه قدرتمند ۷۰۰ نفر کشته شدند و طول موج‌های بزرگی در ساحل ایجاد شد که شیلی مجبور به پنجاه و سه بار اعلام خطر سونامی و تخلیه سواحل خود در مناطق زلزله‌زده شد.

زلزله مرگبار هائیتی
دوازدهم ژانویه سال ۲۰۱۰ زلزله‌ای با قدرت هفت ریشتر کشور فقیر هائیتی را لرزاند. بر اثر این زمین‌لرزه که در بیست و پنج‌ کیلومتری پایتخت رخ داد خسارات بسیاری وارد و تعداد زیادی از خانه‌ها تخریب شد.بر اثر این زمین‌لرزه ۱۶۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند و تا سال‌ها بعد به‌علت این‌که هائیتی کشوری فقیر شناخته می‌شد، نتوانست ویرانه‌های زمین‌لرزه را بازسازی کند.

زلزله مرگبار در سیچوان چین
در می‌ سال ۲۰۰۸ زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۷.۸ ریشتر شهر سیچوان چین را لرزاند تا برای اولین‌بار چین هم در لیست کشور‌های با زمین‌لرزه‌های مرگ‌بار قرار بگیرد.براثر وقوع این زمین‌لرزه در منطقه‌ای که ششصد هزار نفر جمعیت داشت نزدیک به ۸۷ هزار نفر جان خود را از دست دادند که از این میان بیش‌از پنج هزار نفر آن‌ها کودکانی بودند که در مدارس مشغول تحصیل بودند.همچنین این زمین‌لرزه باعث شد تا در بخش‌هایی از استان سیچوان رانش زمین رخ داده و دویست نفر نیز به‌خاطر رانش جان خود را از دست بدهند.

زلزله مرگبار کشمیر پاکستان
در اکتبر سال ۲۰۰۵ زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۷.۸ دهم ریشتر مظفرآباد مرکز کشمیر پاکستان را لرزاند.براثر این زمین‌لرزه مهیب که در فصل زمستان رخداد ۷۸۰ هزار خانه به‌طور کامل ویران و میلیون‌ها نفر آواره شدند.در جریان این زمین‌لرزه بیش از ۸۰ هزار نفر کشته شدند و تا هفته‌ها طول کشید که دولت پاکستان بتواند آب‌ و برق را در مناطق زلزله‌زده وصل کند. براثر این زمین‌لرزه میلیون‌ها نفر در این مناطق آواره شدند و خانه‌های خود را از دست دادند.
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: زلزله
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها