به روز شده در ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ - ۰۱:۴۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۳۴۳۶۲۶

چگونه با سوگ و اندوه ناشی از آن کنار بیاییم؟

چگونه با سوگ و اندوه ناشی از آن کنار بیاییم؟
گروه جامعه: در زندگی کسی نیست که با مفهوم سوگ آشنا نباشد و آن را درک نکرده باشد. همه ما در زندگی انواع و اقسام ناراحتی‌ها و رنج و اندوه و سوگ را تجربه کرده و می‌کنیم. حس سوگ به‌ویژه هنگامی‌ست که ما عزیزی را از دست می‌دهیم، اما این حس باید تا کجا و چگونه باشد؟حتما با افرادی برخورد کرده‌اید که نمی‌دانند چگونه با سوگ و اندوه ناشی از آن کنار بیایند و در این زمینه واکنش‌های گاه حیرت‌آوری دارند.

چگونگی رویارویی با سوگ
ما باید بیاموزیم هنگامی‌ که با سوگ روبه‌رو می‌شویم و برای نمونه عزیزی را از دست می‌دهیم قرار نیست اندوه ما را از پای درآورد یا فرد از دست‌رفته را فراموش کنیم، اما مهم این است که یاد بگیریم چگونه و به چه شکل اندوه و احساسات متناقض خود را که شامل عشق و خشم است تجربه کنیم و آن را پشت سر بگذاریم و با وجود آن به زندگی خود ادامه دهیم.

راه‌کار‌هایی برای سبک کردن اندوه سوگ
باید بدانیم که دیر یا زود مرگ به سراغ همه می‌آید و هیچ‌کس تا ابد در کنار دیگری نمی‌ماند این‌گونه شاید بتوان اندکی از بار اندوه را کم کرد.ما باید نبود عزیزمان را بپذیریم و به‌گونه‌ای با آن سازش کنیم و زمان کافی برای پذیرش و عبور از سوگواری را به خود دهیم. درواقع شما باید بتوانید به‌اندازه‌ کافی برای رخدادی که پیش آمده سوگواری کنید و اگر به هر شکل این کار را نکنید و مدام خود را در مرحله انکار قرار دهید و نخواهید با اندوه پیش روی خود روبه‌رو شوید دچار سوگ ناتمام می‌شوید و این احساس را تجربه خواهید کرد.

نشانه‌های سوگ ناتمام
۱- عصبی و تحریک پذیر می‌شوید و واکنش‌های شما با موقعیت متناسب نیست
فرض کنید رویدادی رخ داده که شما را آزرده کرده است، اما واکنشی که شما به آن نشان می‌دهید و میزان خشم و ناراحتی شما با آن تناسب ندارد.ممکن است اندوه شما پشت خشمتان پنهان شده باشد، خشم می‌تواند احساسی را پنهان کند که کنار آمدن با آن برای ما سخت است. از خودتان بپرسید آیا خشمی که در این لحظه دارید حس دیگری را پنهان می‌کند؟

۲- همیشه انتظار بدترین رخداد را دارید
هنگامی‌ که کسی را که دوست دارید از دست می‌دهید معمولا این ترس به سراغتان می‌آید که ممکن است هر آن‌چه دوست دارید را هم از دست بدهید. درواقع حس می‌کنید هر چه دوست دارید در خطر است. ماندن در این مرحله به این معناست که هنوز نتوانستید با از دست‌دادن و تجربه فقدان کنار بیایید.

۳- رفتار‌های خود آسیب‌رسان دارید
اگر رفتار‌های خود آسیب‌رسان مانند سوء مصرف مواد و الکل و رفتار‌های پرخطر دارید به‌معنی این است که سوگ شما ناتمام مانده است. برخی از افراد از این رفتار برای پرت‌کردن حواس خود استفاده می‌کنند تا اندوه خود را فراموش کنند.

۴- زندگی‌کردن در گذشته
افرادی که دچار سوگ ناتمامند مدام در گذشته و هنگامی‌که عزیزشان در کنارشان بود زندگی می‌کنند. باید بدانیم غم و اندوه به دلیل از دست‌دادن کسی که دوستش داریم کاملا یک فرایند طبیعیست، اما گیر افتادن در گذشته و برنگشتن به روال عادی زندگی می‌تواند نشانه‌ای از سوگ ناتمام باشد.

۵- کرختی احساسی
ممکن است فرد نسبت به تجربه‌ از دست‌ دادن عزیزش کرخت شود، اما بی‌حسی به‌معنای این نیست که شما به مرحله‌ پذیرش رسیده‌اید و با سوگ کنار آمده‌اید.
برچسب ها: روانشناسی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *