به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۰۹:۵۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب : ۳۴۳۶۳۱

لاوروف اولین مانع ویران کننده در مسیر برجام است

لاوروف اولین مانع ویران کننده در مسیر برجام است
گروه سیاسی: ، پازل مناقشه هسته‌ای ایران آنقدر دچار ناهمگونی شده که شاید کمتر کسی امیدوار به احیای دوباره برجام، و رسیدن به شاکله توافق دی‌ماه سال 94 باشد. کارشکنی‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنار اهمال کاری برخی از طرف‌های برجامی عاملی شده که حتی بسیاری از کسانی تا دیروز دل به توافقی جدید میان دولت سید ابراهیم رئیسی و بایدن بسته بودند، امروز از احتمال رفتن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت و یا آغاز یک درگیری نظامی بگویند.

دل بستن بیش از حد ایران به روسیه در برجام و همچنین چشم‌پوشی طرف آمریکایی بر مداخلات و خرابکاری‌های آشکار و پنهان در برنامه هسته‌ای ایران شاید جزو اصلی‌ترین موانع در مسیر رسیدن به یک توافق جامع باشد. توافقی که اگر تا پایان سال میلادی 2022 شکل نگیرد، شاید منجر به تقابل منطقه‌‌ای و حتی برهم خوردن توازن قدرت در بلندمدت شود.در همین راستا یک کارشناس مسائل دیپلماسی همچنان امیدوار است که علائم حیاتی ضعیف باقی‌مانده در برجام مانع از مرگ توافق میان ایران و غرب شود. او که وضعیت فعلی را معلول رفتارهای ایران، آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌داند، بر نقش مخرب روس‌ها نیز تأکید دارد و حتی با نگاه بدبینانه حضور سرگئی لاوروف در تهران را دنبال می‌کند.فلاحت پیشه بر این باور است که یک جریان افراطی در داخل خاک سرزمین‌های اشغالی تصمیم گرفته به هر شکل ممکن ایران را تبدیل به یک دشمن ایدئولوژیک برای صهیونیست‌ها کند و در این مسیر نیز تمام توان خود را برای برهم زدن توافق میان ایران و غرب به کار خواهد بست.

هنوز برای اعلام شکست برجام زود است
حشمت‌الله فلاحت پیشه رییس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران با موضوع «علل افزایش تنش میان ایران و رژیم صهیونسیتی در ماه‌های اخیر»، اظهار داشت: شکست برجام منجر به آغاز یک جنگ سرد هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل خواهد شد.وی گفت: هنوز نمی‌توان به طور قطعی در خصوص شکست برجام صحبت کرد، اما به نظر می‌رسد شرایط بسیار دشواری در مسیر رسیدن به توافق میان کشورهای مختلف برجام پیش آمده است.

مخالفان برجام از شرایط فعلی سود می‌برند
این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به وضعیت طرفین برجام، عنوان داشت: تا به امروز ایران و آمریکا به عنوان دوطرف اصلی برجام هنوز نتوانسته‌اند منافع خود را از این توافقنامه تأمین کنند و شاهد هستیم که شرایط به گونه‌ای رقم خورده که منافع بازیگرانی که دشمن برجام بودند تأمین شود.فلاحت‌ پیشه با بیان این مطلب که رژیم صهیونسیتی در رأس هرم دشمنان توافق برجام قرار دارد، بیان داشت: صهیونیست‌ها بیش از همه از اجرایی شدن کامل توافق برجام ضرر می‌کنند. به همین دلیل تا به امروز شاهد بودیم که بیشترین تلاش از سوی مقامات رژیم صهیونسیتی برای شکست برجام صورت گرفته و این روند حتی در دولت جدید اسرائیل نیز به سرکردگی «نفتالی بنت» ادامه داشته است.

اسرائیلی‌ها نگاه آخر الزمانی به ایران دارند
رییس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تشریح علل دشمنی صهیونیست‌ها با ایران، بیان داشت: اسرائیلی‌ها یک نگاه آخر الزمانی و رسالت گونه به ایران دارند و با تحریف تاریخ یهودی-صهیونیستی ایران را به عنوان دشمن اصلی خود تعریف کرده‌اند.

آیا مکتب حِریدی بازیگردان امروز اسرائیل است؟
وی ادامه داد: اکثر سیاستمداران افراطی حاضر در حاکمیت امروز اسرائیل به نوعی پرورش یافته مکتب «حِریدی» هستند. این مکتب فکری با تعلیمات خود از طریق دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های مختلف اقدام به تربیت سیاستمداران، نظامیان و ایدئولوژیست افراطی می‌کند.این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: رسوخ اندیشه مکتب حریدی در میان سیاستمداران و نظامیان صهیونیست موجب شکل‌گیری ایده‌های بسیار خطرناک نظامی - امنیتی نیز شده است.فلاحت‌ پیشه یادآور شد: نفوذ تفکرات مکتب حریدی از زمان جنگ اعراب با اسرائیل تا به امروز در سیستم حکمرانی رژیم صهیونسیتی ادامه داشته و روز به روز نیز به تعداد پیروان افراطی این مکتب فکری در مقابل جریان چپ در اسرائیل، اضافه شده است.

ایران و آمریکا برجام را به کما بردند
رییس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با آسیب‌شناسی در خصوص وضعیت فعلی برجام، به دیده بان ایران گفت: فرصت نشناسی ایران و آمریکا باعث شد تا همه چیز به نفع مخالفان برجام پیش برود و به نوعی این توافقنامه وارد کما شود.وی تأکید کرد: شرایط به گونه‌ای رقم خورده که آمریکایی‌ها نیز از پیش‌بینی آینده‌ای بدون برجام عاجز مانده‌اند. فلاحت‌ پیشه تصریح کرد: سفر اخیر رافائل گروسی به سرزمین اشغالی و همچنین نزدیک شدن پرونده هسته‌ای کشورمان به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد نشانگر آن است که افق احیای برجام هر لحظه در حال تاریک تر شدن است. 
 
ایران بخشی از تأسیاست هسته‌ای خود را به زیرزمین برده است
نماینده سابق پارلمان خاطرنشان کرد: ایران پس از اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم گرفت که نظارت‌های فراپادمانی را کنار بگذارد و حتی بخشی از تأسیسات هسته‌ای خود را در قالب پدافند غیرعامل به زیر زمین برد که همگی این اقدامات به نوعی در واکنش به فشار طرف مقابل صورت گرفت و نشانگر آن است که شاید ایران نیز آینده مساعدی پیش‌بینی نمی‌کند.وی با اشاره به استراتژی آمریکا در قبال برجام، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که برجام دیگر در دستورکار اصلی برجام قرار ندارد و تنها بخشی از سیاست مهار آمریکا در قبال ایران را شکل می‌دهد. باید توجه داشت که در سیاست مهار آمریکایی‌ها مسائلی همچون؛ احیای برجام، تحریم و فشار حداکثری و موارد دیگر امکان وقوع دارد.

نگاه دولتی‌ها به روسیه حاوی یک طنز تلخ است
این کارشناس مسائل بین‌الملل در واکنش به حضور لاوروف ( وزیر امور خارجه روسیه) در تهران، در پاسخ به دیده بان ایران گفت: یکی از مقامات دولت سیزدهم اعلام کرده که سفر اخیر وزیر خارجه در راستای احیای برجام است. به نظر می‌رسد این موضع اعلامی از سوی دولتی‌ها نوعی «طنز تلخ» باشد.وی یادآور شد: نباید فراموش کنیم که سرگئی لاروف اولین مانع ویران کننده در مسیر برجام را قرار داد و حضور امروز لاوروف در تهران اگر ضربه دیگری به برجام وارد نکند، قطعا کمکی به احیای آن نیز نخواهد کرد.فلاحت‌ پیشه تصریح کرد: اگر اقدامات رژیم صهیونسیتی و حرکات ایذایی آنها در قبال پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ادامه پیدا کند، این احتمال وجود دارد که طرفداران رفتن به سمت بمب هسته‌ای در داخل ایران تقویت خواهند شد.

صهیونیست‌ها مهم‌ترین عامل اخلال در برجام هستند
این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: مقصر اصلی حرکت ایران و برخی کشورها در مسیر امنیتی شدن مسائل، در صورت شکست برجام؛ بدون شک رژیم صهیونسیتی است. هرچند که نباید از فرصت سوزی دولت بایدن در ابتدای کار خود و همچنین دو طرف ایران و آمریکا در ادامه مسیر احیای برجام غافل شد.رییس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به اشاره به پرونده هسته ای ایران به دیده بان ایران گفت: اگر شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که در یک فضای امنیتی ایران و اسرائیل وارد یک جنگ سرد هسته‌ای شوند، ایران حق دارد که از ابزارهای لازم در این رابطه استفاده کند و روز به روز نیز بر طرفداران این اقدام متقابل کشورمان در داخل، اضافه خواهد شد.

صهیونیست‌ها می‌گویند: اگر دشمن نداری، دشمن بساز!
این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها به عنوان یک ایدئولوژی در جهان امروز معتقدند که "اگر دشمن نداری، باید دشمن بسازی." در همین راستا نیز آنها در حال یک دشمن سازی هستند و ایران را نیز به عنوان اصلی‌ترین دشمن خود معرفی کرده‌اند.

جمهوری اسلامی آماده مقابله به مثل با صهیونیست‌ها است
نماینده ادوار مجلس ادامه داد: اگر شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که صهیونیست‌ها اقدامات بیشتری را در مقابل دشمن ساختگی خود (ایران) انجام دهند، اقدامات جمهوری اسلامی ایران به صورت طبیعی برای مقابله به مثل، و آمادگی «متقابل پشیمان کننده» و «بازدارنده» در قالب منشور سازمان ملل متحد قابل توجیه خواهد بود.
فلاحت‌ پیشه در پایان گفت: سیاست دفاعی ایران در بالاترین سطح از پدافند غیرعامل در حال انجام است که نمونه‌های آن را در فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان می‌توان مشاهده کرد، اما اگر سرنوشت برجام مبهم بماند، و بازیگری صهیونیست‌ها ادامه‌دار باشد؛ و همچنین آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کوتاهی‌ها و جهت‌گیری‌های منفی خود ادامه دهند، چه بسا که پدافند غیرعامل در ایران تبدیل به «پدافند عامل» شود و امروز نیز زمینه‌های آن وجود دارد.
مرجع : دیده‌بان ایران

۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ۱۳:۳۳
منافع ملت فدای عالیجناب پوتین ولی خوب فرمان می‌دهد و اجرا میشود (389657)
۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ۱۳:۳۹
نقش روسیه در عدم تواعق , بیشتر از ایران است (389659)
۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ۰۹:۵۲
متاسفانه گربه رقصانی روسها مثال زدنی هست . (389695)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها