کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مصرف انرژی بیت کوین شیب نزولی پیدا کرد

4 تير 1401 ساعت 14:10


گروه اقتصادی: قیمت بیت کوین پس از سقوط آزادی که در ماه ژوئن داشت، پایین مانده و مصرف عظیم برق این بلاک چین هم به طور مشابه شیب پیدا کرده است.به گزارش ایسنا، طبق برآورد مصرف برق توسط الکس دو وریز، اقتصاددان ارز دیجیتال، طی چند هفته گذشته مصرف برق بیت کوین بیش از یک سوم کاهش پیدا کرده است.
 

عطش بیت کوین برای مصرف انرژی، باعث نگرانی فعالان محیط زیست و مدافعان حقوق مصرف کننده نسبت به آلودگی و قیمت برق شده است. مصرف انرژی بیت کوین بر مبنای سالانه از ۲۰۴ تراوات ساعت در یازدهم ژوئن، به حدود ۱۳۲ تراوات ساعت در ۲۳ ژوئن کاهش پیدا کرد. با وجود کاهش مصرف، این میزان مصرف همچنان بسیار بالا محسوب می‌شود و تقریبا معادل میزان برقی است که آرژانتین در یک سال مصرف می‌کند.

این که شبکه بیت کوین چه میزان انرژی مصرف می‌کند، به ارزش آن مربوط است؛ هرچه ارزش بیت کوین بالاتر باشد، ماینرها انگیزه بیشتری برای افزایش فعالیتشان دارند و شاید دستگاه‌های جدیدی برای استخراج بیت کوین خریداری کنند. قیمت بیت کوین در نوامبر سال ۲۰۲۱، به حدود ۶۹ هزار دلار رسید. در زمان پیک قیمت بیت کوین، مصرف برق سالانه بلاک چین، بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ تراوات ساعت بود که مشابه میزان مصرف برق سالانه همه دیتاسنترهای جهان بود.

ارزش بیت کوین ماه‌هاست که روند نزولی پیدا کرده است اما به کاهش فوری مصرف انرژی منتهی نشده است زیرا قیمت این رمزارز بالای سقف کلیدی مانده است. اگر قیمت بالای ۲۵ هزار و ۲۰۰ دلار بماند، شبکه بیت کوین می‌تواند فعالیتهای استخراج که سالانه حدود ۱۸۰ تراوات ساعت برق مصرف می‌کنند، را حفظ کند. از آنجا که استخراج کنندگان بیت کوین در دستگاههایشان سرمایه گذاری کرده‌اند، احتمالا به استفاده از آنها تا جایی که به سود برسند، ادامه می‌دهند.

مشکل این است که اگر قیمت بیت کوین خیلی کاهش پیدا کند، ماینرها به دلیل هزینه‌های برق، ضرر می‌کنند. بنابراین ممکن است دستگاههای قدیمی را متوقف یا بازنشسته کنند.بر اساس گزارش وب سایت ورج، مصرف انرژی شبکه اتریوم هم کاهش پیدا کرده و روز جمعه به نصف میزان مصرف در اواخر ماه مه رسید.


کد مطلب: 343673

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/343673/مصرف-انرژی-بیت-کوین-شیب-نزولی-پیدا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir