به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب : ۳۴۳۷۱۲

وقوع زمین‌لرزه با خشکسالی ارتباط دارد؟

وقوع زمین‌لرزه با خشکسالی ارتباط دارد؟
گروه جامعه:با توجه به اینکه کشور ما در سیکل گرمایشی قرار گرفته است، برخی معتقدند در ایران بعد از دوره خشکی، زلزله‌ها مشاهده شده اند که نشان می دهد ارتباط مشخصی با افزایش خشکسالی ها دارد.
 
 
از طرف دیگر نیروی محرک آنها یعنی افزایش بارش وجود ندارد و به نظر می رسد این قضیه منتفی باشد. از سوی دیگر برخی معتقدند وقوع زلزله با کاهش بارش و خشکسالی ارتباطی ندارد.بنابراین با مدیرگروه و عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه بوعلی سینا و مسئول مرکز شبکه لرزه نگاری همدان در این زمینه مصاحبه کردیم.مدیرگروه زمین‌شناسی دانشگاه بوعلی‌سینا  اعلام کرد: وقوع زلزله با کاهش بارش و خشکسالی ها خیلی ارتباطی ندارد.
 
دکتر رضا علی‌پور مطرح کرد: شاید اگر خشکسالی ها و کمبود بارش ها نبود اصلاً چنین چیزی مطرح نمی شد و برخی این موضوعات را با زلزله ارتباط نمی دادند.وی با بیان اینکه پدیده خشکسالی و کمبود بارندگی بر لایه های سطح زمین و نهایتاً تا عمق ۲۰۰ متری و ایجاد فرونشست تأثیرگذار است، افزود: معمولاً کم عمق ترین زلزله در چهار تا پنج کیلومتری عمق زمین به وقوع می پیوندد.

علی‌پور مطرح کرد: پدیده های فوق در لایه های بالایی زمین، روان آب های سطحی، ایجاد فرونشست، آسیب به سازه ها و از بین بردن بافت اصلی زمین تأثیرگذار است و تاکنون مدرک اثبات شده‌ای دال بر اثر خشکسالی بر ایجاد زلزله وجود ندارد یا لااقل چنین چیزی نیست.

مسئول مرکز شبکه لرزه نگاری همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خشکسالی اثر سطحی بر روی زمین دارد در حالیکه زمین لرزه معمولاً در عمق رخ می دهد بنابراین وقوع زمین لرزه ها را نمی توان به این پدیده ربط داد.
عزت الله تیموری مطرح کرد: خشکسالی در بلندمدت تأثیر ناچیزی بر زمین دارد و فقط می تواند موجب ایجاد نشست زمین در حد چند متر شود این در حالیست که گسل در عمق ۱۰ کیلومتری است.

وی بیان کرد: در جنوب‌غرب استان همدان گسل لرزه خیز نهاوند را داریم که به معنای آن است که پتانسیل لرزه خیزی دارد اما نمی توان زمان وقوع آن را پیش بینی کرد.تیموری با بیان اینکه در شمال شرق گسل آوج را داریم، افزود: زمین یک صفحه یکنواخت است به طوریکه یک قطعه از گسل در نهاوند واقع بوده و به وسیله دستگاه هایی که می گذاریم فقط فعالیت گسل را ثبت می کنیم.

وی با اشاره به وجود ۵۷ مورد زلزله در سه ماهه نخست امسال و وجود سه پهنه زلزله‌خیز در سطح استان همدان، بیان کرد: در پهنه شمالی استان ۲۶ مورد، در بخش مرکزی ۲۰ مورد و در بخش جنوبی ۱۱ مورد زلزله به بزرگی یک تا ۳.۶ ریشتر به ثبت رسیده است.به گفته مسئول مرکز شبکه لرزه نگاری همدان، طی سه ماهه امسال بزرگترین زمین لرزه در تاریخ ۲۲ فروردین ماه، ساعت ۲۲:۳۳ به بزرگی ۳.۶ ریشتر در ملایر رخ داده است.
برچسب ها: خشکسالی زلزله
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها