به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ساعت ۱۸:۲۹
کد مطلب : ۳۴۳۷۲۰

بلیت‌های شناور اوضاع را بهتر می‌کند؟

بلیت‌های شناور اوضاع را بهتر می‌کند؟
گروه فرهنگی: مشکل اساسی صنعت سینما در کشور ما کمبود مخاطب است.»، «مخاطبان سینما در کل کشور ۱۰ تا ۱۲ درصد جمعیت را تشکیل می دهند»، «۸۰ درصد خانواده های مذهبی و انقلابی ما به سینما نمی روند»، «با ورود بخش خصوصی و احداث سالن های سینمایی مجهز و به روز، فضای مخاطبان نیز متحول می شود. » محمد خزاعی در نشست شورای اداری دستگاه‌های فرهنگی و هنری استان کرمانشاه که یکم تیر برگزار شد، این‌ موضوعات را مطرح کرد.

کمبود مخاطب با افزایش سالن سینما حل می‌شود؟
مسائلی که همه آن را می‌دانند اما راه حلی برای آن ندارند. در حال حاضر همه افراد می‌دانند وقتی مجموع مخاطبان سینما در فصل بهار، سه میلیون و ۷۵۰ هزار نفر است، یعنی مشکل اساسی سینمای ما کمبود مخاطب است اما ارگان‌ها دولتی فکری به حال این ماجرا نمی‌کنند و در عوض تصمیم می‌گیرند تعداد سالن‌های سینما را افزایش دهند. این موضوع کاملا مشخص است که یک کشور با جمعیتی نزدیک به ۸۵ میلیون نفر در هر ماه می‌تواند به طور میانگین یک میلیارد و ۲۵۰ هزار نفر را به سالن‌های سینما بکشاند، قطعا مشکلش سالن سینما نیست، مشکلش کیفیت آثار و قیمت بلیت سینما هم هست.

ابراهیم عامریان، تهیه کننده سینما بیان کرد، که این حرف اشتباه نقل شده و قرار است در شهرهایی که سینما در آن وجود ندارد، سالن نمایش ساخته شود. او درباره این موضوع گفت: «در تا آنجایی که من خبر دارم قرار است در شهرهایی که سینما ندارند، قرار است سالن‌های نمایش فیلم ساخته شود. البته در کلانشهرهای مانند تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز که پردیس سینمایی دارند، این کار به هیچ‌عنوان منجر به افزایش مخاطب نمی‌شود.»

چرا مخاطبان به سینما نمی‌روند؟
رییس سازمان سینمایی اعلام کرده ۸۰ درصد خانواده‌های مذهبی و انقلابی به سینما نمی‌روند و تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد مردم مخاطبان سینما هستند. این مسئله دیگر با قیمت بلیت کاری ندارد، بلکه مشکل اصلی این ماجرا کیفیت آثار تولید شده است.

محتوایی که ابراهیم عامریان، تهیه کننده فیلم‌هایی چون«دینامیت» و «انفرادی» نسبت به آن اعتراض داد. عامریان اعتراض خود را این‌گونه مطرح کرد و گفت: «مشکل ما در عرصه سینما صرفا بحث مسائل مالی نیست یک بخشی مربوط به کیفیت آثار تولیدی است.»سجاد نوروزی نیز مسئله کاهش کیفیت آثار تولیدی را جدی دانست و گفت: «ما مشکلاتی جدی در زمینه تولید داریم و این موضوع خودش را در ریزش مخاطب نشان می‌دهد، یک بخشی از عدم مراجعه مخاطبان به سینما ناشی از مسائل مالی است، اما کیفیت فیلم‌های سینمایی هم باعث شده که تعدادی از مخاطبان به سینما بی اعتماد شوند. چون نظام تولید در ایران هیچ‌گاه به مخاطب متکی نبوده و سود خود را از تولید به دست آورده نه از اکران، برخی از کارگردانان در چند سال اخیر به هرچیزی دست زدند که فقط یک محتوایی تولید کنند.»

نوروزی ادامه داد: «مشکلات در زمینه تولید باید حل شود، تا زمانی که سود در تولید است، نه در اکران، وضع ما همین خواهد بود. برخی از فیلمسازان ما مانند خودروسازان داخلی هستند، باور دارند هرچه که بسازند، مردم مجبور به تماشای آن هستند، چون در ایران فیلم خارجی اکران نمی‌شود، درصورتی که در حال حاضر رفتار مخاطبان ما نشان می‌دهد که مجبور تماشای هرچیزی که تولید می‌شود، نیستند.»

بلیت‌های شناور اوضاع را بهتر می‌کند؟
برای بهبود کیفیت آثار که تا کنون تدبیری اندیشیده نشده است، اما به نظر می‌رسد مسئله قیمت بلیت سینما با طرح شناور سازی قیمت بلیت بهبود پیدا کند. ماجرای طرح شناورسازی قیمت بلیت سینما از تصمیم مجید اکبرشاهی مدیرعامل موسسه تصویر شهر آغاز شد. او اعلام کرده بود: «پس از تجربه موفقی که در فروش بالای فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» با اجرای طرح نیم بها بلیت در روز میلاد حضرت امام رضا (ع) داشتیم، تصمیم گرفتیم که تمهیداتی برای جذب مخاطب بیشتر در سینماهای زیرمجموعه در نظر بگیریم. بر آن شدیم که در برخی روزها و ساعات بهای بلیت را در سینماها کاهش دهیم.»

اکبرشاهی درباره جزئیات بیشتر این طرح و قیمت بلیت سینماهای زیرمجموعه ادامه داد: «سه روز ابتدای هفته (شنبه، یکشنبه و دوشنبه) بلیت در پردیس‌های سینمایی «ملت»، «تماشا» و «راگا» تا ساعت ۱۹ به صورت نیم بها و از ساعت ۱۹ به بعد برای تمامی فیلم‌ها در پردیس ملت از ۴۵ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان و در پردیس‌های راگا و تماشا از ۳۵ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان کاهش می‌یابد.»

سجاد نوروزی با تایید مزایای شناور بودن بلیت سینما گفت: «سه شنبه‌ای که گذشت، برای سینما، پر مخاطب‌ترین روز سال بود. متاسفانه باید این موضوع را بپذیریم که به علت جراحی اقتصادی اخیر، قیمت بلیت سینما، برای یکسری از اقشار جامعه موضوعیت پیدا کرده است.هر صنعت و تجارتی هم برای نحوه درست ارائه و توزیع خودش باید متناسب با شرایط روز فکر کند، سینما هم از این ماجرا مستثنی نیست.»
 
او ادامه داد: «شناورسازی قیمت بلیت سینما نیز طرحی بود که حوزه هنری آن را پای ریزی کرده است و امیدواریم که با قدرت به بقیه سینماها نیز تسری پیدا کند و مانند سه‌شنبه‌های نیم بها تبدیل به یک سنت شود.»
نوروزی ادامه داد: «البته در این مسیر نیز نباید کارهای هیجانی انجام داد، شناور سازی قیمت بلیت بر اساس زمان و اقبال مخاطب و ساعت نمایش یک کار علمی و مبتنی بر شناسایی رفتار مخاطب است.»او درباره توانایی افزایش مخاطب با اجرای این طرح در سینما گفت: «شناور بودن قیمت بلیت در سینما می‌تواند به افزایش مخاطب کمک کند منتهی باعث نمی‌شود که ضعف‌های عرصه تولید نادیده گرفته شود.»هرچند ابراهیم عامریان چندان موافق این طرح نبود، او درباره مخالفتش با این طرح گفت: «خیلی موافق طرح بلیت شناور نیستم. نه به این خاطر که مخاطب پول کمتری بدهد، بلکه به این خاطر است که باور دارم شناور شدن بلیت سینما هم کمکی به استقبال مخاطب از سینما نمی‌کند.»
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: سینما
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها