به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۳۴۳۷۵۵

بهترین درمان برای ویروس گوارشی جدید چیست؟

بهترین درمان برای ویروس گوارشی جدید چیست؟
گروه علمی: کودکان، سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا افرادی که در طول روز اسهال بیشتر از ۵ الی ۶ بار و هر بار حجیم و آبکی داشته باشند باید به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنند. در غیر این صورت در اغلب موارد، درمان این ویروس به مصرف داروی خاصی نیاز ندارد.
 
، اگر فردی به این ویروس مبتلا شود، احتمالا به شدت احساس بیماری می‌کند و ممکن است بارها در طول روز علائمی همچون استفراغ و اسهال داشته باشد. همین موضوع می‌تواند منجر به کم آبی بدن، به ویژه در کودکان خردسال، سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای شود. علائم کم آبی بدن شامل مواردی همچون کاهش ادرار، خشکی دهان و گلو و احساس سرگیجه هنگام ایستادن است. کودکانی که دچار کم‌آبی می‌شوند ممکن است با اشک کم یا بدون اشک گریه کنند و به طور غیرمعمول خواب آلود یا بهانه‌گیر شوند.
 
راهکارهای پیشگیری و درمان ویروس گوارشی جدید
توجه داشته باشید که این ویروس بسیار مسری بوده و رعایت نکات بهداشتی در این خصوص ضرورت دارد.
رعایت نکات بهداشتی ساده می‌تواند از بروز بیماری و حتی پیشگیری از آن موثر باشد:
 پرهیز از نوشیدن آب غیربهداشتی و آب و یخی که منبع نامشخص دارد. به جای آن در هنگام خروج از منزل می‌توانید از آب بسته‌بندی شده استفاده کنید. اجتناب از مصرف غذاهای فست‌فودی و آماده و به جای آن استفاده از غذاهای خانگی و سالم پیشنهاد می‌شود.

 درصورتیکه بیمار هستید لازم است که در خانه بمانید به خصوص اگر شغل شما در زمینه تهیه و توزیع غذاست.
 برای کاهش برخی علائم این بیماری و جلوگیری از کم‌آب شدن بدن مایعات و میوه‌هایی همچون سیب بخورید. نوشیدن آب میوه‌های طبیعی بدون شکر نیز راهکاری خوبی هستند. از دادن نوشابه‌های گازدار یا آب میوه‌های دارای شکر و مواد قندی به کودکان خودداری کنید زیرا می‌تواند اسهال آنها را بدتر کند. شیرخواران باید طبق معمول به تغذیه خود ادامه دهند چه با شیر مادر و چه با شیرهای دیگر.

 در طول بیماری استراحت و خواب کافی داشته باشید.  در صورت داشتن علائم کم آبی، از نوشیدنی‌های مخصوص آبرسانی (اُ آر اِس) که در داروخانه‌ها موجود هستند استفاده کنید و درصورت عدم بهبود به پزشک مراجعه کنید. اگر اشتها دارید غذاهای ساده مانند کته ساده، نان خشک و ماست و پونه را امتحان کنید.
دست‌های خود را به خصوص پس از استفاده از سرویس بهداشتی و تعویض پوشک، قبل از خوردن غذا، آماده کردن یا دست زدن به غذا، قبل از خوردن دارو یا دادن دارو به شخص دیگر به خوبی با آب و صابون بشویید.

حتی قبل از شروع علائم بیماری، ویروس در استفراغ یا مدفوع بیمار وجود دارد. این ویروس همچنین می‌تواند تا دو هفته یا بیشتر، پس از بهبودی در مدفوع باقی بماند. بنابراین شستن مرتب دست‌ها در این مدت بسیار مهم است. می‌توانید علاوه بر شستن دست از مواد ضدعفونی کننده نیز استفاده کنید، اما شستن دست همیشه بهترین گزینه است. میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف با دقت بشویید. توجه داشته باشید که ویروس گوارشی جدید در برابر گرما نسبتاً مقاوم است بنابراین اجازه دهید غذا به خوبی پخته شود و از مصرف غذاهای خام و نیم‌پز خودداری کنید.

  غذاهایی که ممکن است به ویروس آلوده شده باشند را دور بریزید.  شیرخواران و کودکان بیمار را از نقاطی که غذا در آنجا نگهداری و آماده می‌شود دور نگه دارید. با استفاده از پاک کننده‌های خانگی (سفید کننده‌ها)، سطوح یا اشیایی که ممکن است آلوده باشند را ضد عفونی کنید. شستشوی هرگونه مدفوع یا استفراغ در توالت و تمیز کردن اطراف آن توصیه می‌شود:دستکش پلاستیکی یا یکبار مصرف بپوشید و کل ناحیه را با دستمال پاک کرده، سپس محل را با استفاده از یک پاک کننده طبق دستورالعمل روی برچسب محصول ضدعفونی کنید. اجازه دهید محلول ضدعفونی کننده (سفیدکننده) حداقل به مدت پنج دقیقه روی ناحیه آلوده بماند، سپس دوباره کل ناحیه را با آب گرم و صابون تمیز کنید. کار را با شستشو لباس‌های کثیف، بیرون آوردن سطل زباله و شستن دست‌ها به پایان برسانید.
 
 حوله و ملحفه‌های افراد بیمار را به اشتراک نگذارید و درصورت آلوده شدن، شست‌وشو داده و در معرض نور خورشید قرار دهید.  وقتی بیمار هستید و حداقل تا دو روز پس از پایان علائم، نباید برای دیگران غذا تهیه کنید یا مراقبت‌های بهداشتی ارائه دهید. این مورد برای پرسنل بیماری که در رستوران‌ها، مدارس، مهدکودک‌ها، مراکز مراقبت از سالمندان و سایر مکان‌هایی که ممکن است افراد در معرض ویروس قرار داشته باشند، صدق می‌کند.
 برای اطمینان از ایمن بودن مواد غذایی در برابر ویروس، ظروف، پیشخوان و سطوح آشپزخانه را به صورت مرتب قبل از تهیه غذا، تمیز و ضدعفونی کنید.

 لباس‌های آلوده شده را به خوبی بشویید. لباس‌ها یا ملحفه‌هایی را که ممکن است به استفراغ یا مدفوع آلوده باشند را فورا خارج کرده و بشویید. هر گونه لباس یا ملحفه که ممکن است به ویروس آلوده باشند به طور جداگانه در آب داغ (۶۰ درجه سانتیگراد) برای اطمینان از نابودی ویروس بشویید. اقلام کثیف را با احتیاط و بدون تکان دادن شست‎وشو دهید. هنگام دست زدن به وسایل کثیف، دستکش پلاستیکی یا یکبار مصرف بپوشید و بعد از آن دستان خود را با آب و صابون تمیز کنید.
برچسب ها: ویروس گوارشی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها