کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بیوتی بلاگری مردان از کجا آغاز شد؟

جامعه 24 , 5 تير 1401 ساعت 13:05


گروه جامعه: آرایش کردن در میان بانوان بسیار طبیعی و عادیست، اما این موضوع در میان مردان طبیعی که نیست هیچ بلکه بسیار هم غیرعادی به نظر می‌رسد. چندیست که پای مردان هم به دنیای آرایش و استفاده از ابزار و وسایل آرایشی باز شده است و اتفاقا در این راه هم با گام‌های بلندی قدم برمی‌دارند. وجود فضای مجازی و به‌ویژه اینستاگرام هم دراین عرصه یکه‌تاز است و در بروز و ظهور آن نقش به‌سزایی بازی می‌کند.

مدت‌هاست شاهد پخش ویدئو‌هایی هستیم که در فضای مجازی و از سوی بیوتی بلاگر‌های مرد منتشر می‌شود که مانند زنان و حتی غلیظ‌تر آرایش می‌کنند و اتفاقا کم هم فالوور و مخاطب ندارند. البته کارشان هم با بیوتی بلاگر‌های خانم تفاوتی ندارد جز این‌که مرد هستند و البته این خود به اندازه کافی غیرطبیعیست. کار آن‌ها هم آرایش کردن و آموزش آن و نقد و بررسی لوازم آرایش با برند‌های گوناگون است.

آن‌ها هم صفحاتشان پر است از تبلیغات لوازم و برند‌های گوناگون آرایشی و بهداشتی که از این راه هم درآمد هنگفتی دارند. اگرچه برخی از این بیوتی بلاگر‌های مرد خود آرایشگاه مردانه دارند و به شکلی کاملا تخصصی کار گریم و آرایش داماد و یا هر مرد دیگری که تقاضای این سبک از آرایش را دارد انجام می‌دهند، اما برخی دیگر درست مانند زنان آرایش می‌کنند و در این راه متخصصند تا جایی که گاه با چهره آرایش کرده، جنسیتشان قابل تشخیص نیست.

بیوتی بلاگری مردان از کجا آغاز شد؟
 داستان از درآمد و پول آغاز می‌شود چیزی که در دنیای امروز در همه چیز حرف اول را می‌زند. از چندی پیش توجه کمپانی‌های بزرگ محصولات آرایشی و بهداشتی و تلاش برای تبلیغ محصولاتشان روی مردانی که به این کار علاقه نشان می‌دادند جلب شد تا بتوانند با استفاده از آن‌ها از راهی غیرطبیعی طرفدار جلب کنند و محصولات خود را با سودی سرشار به فروش برسانند.

کیست که نداند این روز‌ها بلاگری به یکی از مشاغل بسیار پردرآمد تبدیل شده است و برخی آمار‌ها نشان از درآمد چند صد میلیونی آن‌ها در ماه دارد. همین موضوع و البته تاثیرگذاری این فضا روی مردم سبب شده است تا شرکت‌های بزرگ به سراغ راهی غیرطبیعی برای جذب هرچه بیش‌تر فالوور باشند.

فضای نه‌چندان سالم بلاگری
بلاگری شغل نان و آب داریست که این روز‌ها بسیار برسرزبان‌ها و روی بورس است و، چون نیازی به سرمایه یا مهارت خاصی هم ندارد می‌تواند به ناگاه برای فرد با استعدادی خاص در یک زمینه درآمد زیادی به همراه داشته باشد. اما همه چیز به همین سادگی نیست. مدت‌هاست سخن از بازشدن قمار در این فضا و درمیان بلاگر‌ها بر سر زبان‌ها افتاده است.

آل داوود می‌افزاید: «تحقیقی که بر روی ۱۰۰ بلاگر خانم پر مخاطب انجام شده نشان می‌دهد اولین حوزه سبک زندگی و بعد آشپزی، مدلینگ و زیبایی، سفر، پوشاک، ورزشی و موضوعات مختلف است.» این فعال فضای مجازی می‌گوید تبلیغ برای قمار از فعالیت‌های دائمی این بلاگر‌ها است: «در حال حاضر موضوع بلاگری در کشور ما به قمار هم گره خورده و فضای مجازی رها شده و به ویژه اینستاگرام منبعی شده است برای حوزه قمار و شرط بندی که هر کدام از این‌ها بالای چند میلیون فالور دارند و در کنار بلاگری در هر حوزه‌ای که هست، به تبلیغ برای قمار هم می‌پردازند یا خیلی از شرکت‌های لوازم آرایشی که به عنوان پروژه‌های تبلیغاتی به بلاگر‌های خانم و آقا داده می‌شود، اما نکته مهم جنگ شناختی است که از سوی دشمن بر بستر فضای مجازی و رسانه‌ها بر ضد ما جریان دارد.»

تاثیر بیوتی‌بلاگر‌های مرد روی جامعه
اگرچه بیش‌تر دنبال‌کنندگان این بیوتی‌بلاگر‌های مرد را زنان تشکیل می‌دهند و در این صفحات آموزش‌های مختلف از چگونگی ریمل و خط‌چشم زدن و دیگر روش‌های آرایش‌کردن را می‌آموزند، اما فالوور‌های مرد هم در میان آن‌ها دیده می‌شوند و به طورکلی می‌توان گفت با طبیعی جلوه‌دادن این مسائل کم‌کم آرایش‌کردن مردان هم عادی می‌شود و این مسئله می‌تواند روی فرهنگ و روش و سبک زندگی افراد جامعه تاثیر بد بگذارد.

سید علیرضا آل داوود کارشناس فضای مجازی درباره فعالیت بلاگر‌ها می‌گوید: «بلاگر‌ها به چند شاخه تقسیم می‌شوند فشن بلاگرها، فود بلاگرها، بیوتی بلاگر‌ها و بلاگر‌های طنز که حداقل از ۵ سال قبل و به خصوص بعد از همه‌گیری کرونا شاهد هستیم که مردم بیشتر به سمت فضای مجازی رفتند و از حوزه زندگی حقیقی به زندگی مجازی کوچ داده شدند و شاهد آن هستند که مردم به سمت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و به دلیل فضای مجازی رها شده بیش‌تر به سمت شبکه‌های اجتماعی خارجی مثل اینستاگرام و تلگرام سوق داده شدند.

نظارت برروی بلاگر‌ها
 در دنیای امروز اگر بر روی افراد و کار‌هایی که در جامعه انجام می‌دهند نظارتی وجود نداشته باشد ممکن است راه نادرست را در پیش گیرند و روی خود و دیگر اعضای جامعه تاثیر منفی برجای بگذارند.آل داوود تاکید می‌کند: «در کشور‌های اروپایی می‌توانند از طریق قانون‌هایی مثل GDPA و DMA در اتحادیه اروپا در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی به پلتفرم فشار بیاورند، اما در کشور ما متاسفانه شبکه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی خارجی پاسخ‌گو نیستند و حتی بر ضد ما فعالیت می‌کنند و این از عواملی است که افراد به سمت بلاگری در شبکه اجتماعی اینستاگرام و سایر پیام رسان‌ها می‌آیند.»

از نگاه این کارشناس در حوزه جنگ شناختی و ترکیبی هدف تغییر رفتار است و این‌ها می‌خواهند سبک زندگی ایرانی اسلامی را به سبک زندگی لاکچری و بی‌قید و بند تبدیل کنند. نکته دوم بحث ترویج مصرف گرایی و لذت و سود بیش‌تر در حوزه لیبرالیسم تعریف می‌شود و ایجاد حرص و طمع برای مردم و به خصوص نوجوان‌هایی که در آنجا فعالیت دارند.

تاثیر فضای مجازی بر نوجوانان و جوانان
در دنیا و از هنگام ورود فضای مجازی و دنیای اینترنت و گسترش آن در میان تمامی اقشار جامعه پژوهش‌های زیادی انجام شده است و از تاثیرات آن برروی افراد مختلف گفته‌اند و نتایج آن را منتشر کرده‌اند. براساس مطالعاتی که در انگلستان انجام شده است شبکه‌های اجتماعی حتی می‌تواند یکسری اختلالات روان‌شناختی برای جوانان به‌وجود آورند و سلامت روان آن‌ها را تهدید می‌کند بنابراین از مردم خواسته‌اند تا جوانان و نوجوانان خود را تا جای ممکن از این فضا دور نگه دارند.


کد مطلب: 343836

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/343836/بیوتی-بلاگری-مردان-کجا-آغاز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir