کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فرمانده مسئول تجاوز روسیه بركنار شد

حمله روسیه با ۱۴ موشک به پایتخت اوکراین

5 تير 1401 ساعت 13:36


گروه بین الملل: روسیه ، دست‌کم با ۱۴ موشک پایتخت اوکراین را هدف حمله قرار داد.
 مقام‌های اوکراینی می‌گویند که بر اثر اصابت این موشک‌ها دو ساختمان مسکونی آسیب دیده و ۵ نفر مجروح شده‌اند.این نخستین حمله هوایی نیروهای روسیه به کی یف از ۱۵ خرداد به این طرف است.
ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف که از صحنه انفجار بازدید کرد  گفت که حمله موشکی روسیه به پایتخت اوکراین پس از نزدیک به سه هفته توقف، با هدف «ارعاب اوکراینی‌هادر آستانه نشست ناتو» انجام شده است. نشست ناتو قرار است از ۲۸ تا ۳۰ ژوئن در مادرید برگزار شود.این حمله هم‌زمان با آن صورت می‌گیرد که نیروهای روسی در حال تصرف آخرین بخش‌های منطقه لوهانسک در شرق اوکراین هستند. پیشروی روس‌ها در این منطقه پس از کنترل کامل آنها بر ویرانه‌های شهر سیویرودونِتسک و کارخانه شیمیایی آن که صدها سرباز و غیرنظامی اوکراینی به آن پناه برده بودند، شتاب بیشتری گرفته است.پس از هفته‌ها نبرد و مقاومت شدید نیروهای اوکراینی برای جلوگیری از تسلط روسیه بر سیویرودونتسک، یک مقام اوکراینی تایید کرد که دستور عقب‌نشینی نظامیان اوکراینی از این شهر راهبردی صادر شده است.برای روسیه موفقیت در کنترل سیویرودونتسک که آخرین بخش باقی‌مانده در دست اوکراین در منطقه لوهانسک بود، یک موضوع کلیدی به‌شمار می‌رود.در همین حال روسیه  شلیک ده‌ها موشک به مناطق مختلف اوکراین در سراسر کشور را جدا از مناطق شرقی آغاز کرده است.به گفته فرماندهی نیروی هوایی اوکراین، برخی از این موشک‌ها از بمب‌افکن‌های‌ دوربرد روسیه که در بلاروس مستقر هستند، شلیک شده‌اند.
این موشک‌باران پیش از دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس  انجام شد.در این دیدار، پوتین گفت که قصد دارد سامانه موشکی «اسکندر-ام» را در اختیار بلاروس قرار دهد.
 این سامانه موشکی جایگزین موشک‌های «اسکاد» متعلق به دوران اتحاد جماهیر شوروی می‌شود. این سیستم دارای دو موشک هدایت‌شونده تا ۵۰۰ کیلومتر برد است که می‌توانند کلاهک‌های جنگی متعارف یا اتمی حمل کنند.
در همین حال فرماندار استان لوهانسک  ضمن تایید خبر از دست رفتن سیویرودونتسک گفت که نیروهای روسی به دنبال محاصره شهر همسایه آن، یعنی لیسیچانسک هستند.
سیویرودونتسک و لیسیچانسک نقاط کانونی حمله روسیه با هدف تصرف منطقه عمدتا روسی‌زبان موسوم به دونباس در شرق اوکراین است و تصرف لیسیچانسک به نیروهای روسی امکان کنترل تمامی بخش‌های اصلی این منطقه را می‌دهد.

بركناری  فرمانده مسئول تجاوز روسیه
ژنرال ارشد روسیه در امور اوکراین، ظاهرا بابت روند آهسته پیشرفت در دونباس و در بحبوحه گزارش‌هایی از شرب خمر او که موجب از دست رفتن اعتماد ولادیمیر پوتین شده، برکنار شده است.
 چنانچه این خبر تایید شود، اخراج ژنرال «الکساندر دورنیکوف» که بابت حضور در جنگ سوریه به چهره‌ای سرشناس تبدیل شد، از یک تغییر و تحول مهم دیگر در فرماندهی نظامی روسیه حکایت دارد که نشان می‌دهد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از چگونگی روند جنگ اوکراین رضایت ندارد. وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که کرملین اخیرا چندین ژنرال از جمله ژنرال دورنیکوف و ژنرال «آندری سردیوکوف» فرمانده نیروهای هوابرد را برکنار کرده است.
وزارت دفاع روسیه اظهارنظری در رابطه با این گزارش‌ها نداشته اما این تحولات چند هفته بعد از شایعات تاییدنشده از نارضایتی پوتین از عملکرد این مقام‌ها مطرح می‌شود.   ژنرال دورنیکوف ۶۰ ساله، با وجود اینکه فرماندهی نیروهای روسی در اوکراین را از اوایل آوریل بر عهده داشت، بیش از یک ماه است که در انظار عمومی دیده نشده است. با این حال، ارتش مسکو با مقاومت اوکراین تحت فشار قرار گرفته است و پیاده نظام آن قادر به تصرف بسیاری از شهرها نیست، آن هم به‌رغم اینکه اکثر این شهرها به دست توپخانه روسیه تقریبا با خاک یکسان شده‌اند.
ساموئل رامانی، از کارشناسان مؤسسه خدمات متحد سلطنتی در لندن، گفت که ژنرال دورنیکوف برای تصرف دونباس، که هدف اولویت پوتین از زمان شکست او در تصرف کی‌یف در ماه مارس بوده است، احتمالاً خیلی تعلل کرده است. او گفت: دورنیکوف تاریخ ۱۰ ژوئن را برای تصرف سورودونتسک تعیین کرده بود و به این هدف نرسید. او تاکتیک‌های تهاجمی به سبک آنچه در حلب سوریه استفاده می‌کرد، به کار می‌برد.

درخواست  ارسال تانک و موشک به اوکراین
وزیر خارجه سابق آمریکا علاوه‌ بر اینکه از ایالات متحده خواست تا تسلیحات بیشتری به اوکراین ارسال کند، گفت که "حمله غیرقانونی" ولادیمیر پوتین به اوکراین بیانگر "یک نسل کشی از پیش برنامه‌ریزی" شده است و براساس تعریف سازمان ملل از این واژه در سال ۱۹۴۸، حمله روسیه به اوکراین به منزله "نابودی عمدی یک ملت" است.
 مایک پامپئو، ضمن مقایسه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با جوزف استالین، دیکتاتور اتحاد شوروی سابق گفت: «فقدان انسانیت در پوتین نشان می‌دهد تا زمانی که او در قدرت بماند، روسیه یک زندان مجازی خواهد بود و هر کشوری که با او هم‌مرز باشد، هرگز امن نخواهد بود.»
وی از ایالات متحده خواست تا تسلیحات و تجهیزات بیشتری از جمله "تانک‌های آبرامز آمریکایی" و "موشک‌های پاتریوت"  را در اختیار اوکراین قرار دهند تا از درگیری بیشتر در اروپا جلوگیری شود.

 بسیج مخفیانه نیروهای روسیه
رئیس سرویس اطلاعات نظامی اوکراین گفت که روسیه از نیروهای ذخیره خود "به طور مخفیانه" جهت تکمیل تیم خود و بسیج نیروهایش در شرق اوکراین استفاده می‌کند و همچنین خاطرنشان کرد که اوکراین در آینده‌ای نه چندان دور کنترل سرزمین‌های خود را پس خواهد گرفت.
 کریلو بودانف، گفت: «اوکراین فقط از طریق "نیروی نظامی" می‌تواند در این جنگ پیروز شود. یک استراتژی بسیار ساده وجود دارد؛ پایدار کردن وضعیت، دریافت مقداری کمک و آماده‌سازی نیروها جهت شروع یک ضدحمله برای برگرداندن سرزمین‌هایمان. ما نباید منتظر معجزه باشیم که شاید طرف روسی خسته شود و از جنگیدن دست بردارد.»
این نظامی اوکراینی افزود: ۳۳۰ هزار پرسنل طی جنگ روسیه در اوکراین شرکت داشتند که یک سوم کل نیروهای مسلح روسیه است و این رقم شامل پرسنل غیرجنگی مانند کارکنان لجستیک نیز می‌شود.بودانف در ادامه گفت: «روسیه بسیج نیروهایش را به طور مخفیانه انجام می‌دهد و اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بخواهد چنین اقدامی را علنا اعلام کند، با سوالات ناخوشایندی در داخل کشورش مواجه می‌شود.»کریلو بودانف گفت که اوکراین از جبهه شرقی خود در شهر لیسیچانسک دفاع خواهد کرد و کی‌یف تلاش می‌کند تا وضعیت را به ثبات برساند.
وی خاطرنشان کرد: «آن دسته از افرادی که به اوکراین خیانت کردند و آن دسته از افراد خبیثی که به اینجا آمدند تا کشور ما را از بین ببرند، نابود خواهند شد. هیچ هدف دیگری جز این نیست.»
بودانف از ارائه جزئیات برنامه‌اش درخصوص ضدحمله به مناطقی مانند خرسون که تحت کنترل روسیه است، خودداری کرد.
وی تاکید کرد: «از ماه اوت ما باید انتظار نتایج مشخصی از سوی فعالیت‌های نظامی اوکراین داشته باشیم. فقط کمی صبر کنید. اتفاقات مشخصی رخ خواهد داد. اوکراین به مرزهای ۱۹۹۱ خود بازخواهد گشت و هیچ سناریو دیگری وجود ندارد و ما هم سناریوی دیگری را جز این در نظر نمی‌گیریم. در آینده‌ای نه چندان دور، سرزمین‌هایمان را پس خواهیم گرفت. همانطور که قبلا گفته‌ام، باز هم تکرار می‌کنم.»رئیس‌جمهوری روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه حمله به اوکراین را با هدف "نازی زدایی" و جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو آغاز کرد؛ حمله‌ای که روسیه خود آن را "عملیات ویژه نظامی" نامیده است و باعث شده که غرب واکنش‌های مختلفی نسبت به این مسئله نشان دهد و "شدیدترین تحریم‌ها" را علیه روسیه اعمال کند.


 


کد مطلب: 343850

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/343850/حمله-روسیه-۱۴-موشک-پایتخت-اوکراین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir