به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۸:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۳۴۳۸۵۱

ناتو عرصه را بر چین تنگ‌تر می‌کند

ناتو عرصه را بر چین تنگ‌تر می‌کند
گروه بین الملل: همچنان که رهبران ائتلاف ناتو برای شرکت در نشست سالانه این ائتلاف در مادرید آماده هستند، ناظران می‌گویند که این بزرگترین ائتلاف نظامی جهان احتمالاً موضع سرسختانه‌تری را در قبال چین در واکنش به موضع پکن در قبال جنگ روسیه در اوکراین اتخاذ خواهد کرد.
 انتظار می‌رود سران ناتو برای نخستین بار نام چین را در سند مربوط به مفهوم استراتژیک جدید این ائتلاف وارد کنند، سندی کلیدی که مسیر امنیتی آینده و توسعه نظامی این بلوک ۳۰ عضوی را ترسیم کرده و در جریان این اجلاس تصویب می‌شود.اخیرا یک مطالعه مرتبط با ناتو در همه کشورهای عضو این ائتلاف نشان داد که چین از نظر ۵۲ درصد از پاسخ‌دهندگان به عنوان یک تهدید امنیتی تلقی می‌شود که نسبت به یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۲۱ افزایش ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.ینس استولتنبرگ، مقام ارشد ائتلاف ناتو، در رویدادی که این هفته توسط شرکت رسانه‌ای پولیتیکو در بروکسل برگزار شد، با لحنی متفاوت از لحن یک سال قبلش گفت: چین آشکارا در حال به چالش کشیدن نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین است.
دبیرکل ناتو عنوان کرد که سرمایه‌گذاری‌های چین در زمینه تجهیزات نظامی مدرن جدید و تمایلش برای کنترل بر زیرساخت‌های حیاتی در اروپا باعث شده اتخاذ یک موضع قوی‌تر از سوی ناتو هر چه مهم‌تر بشود.این لفاظی‌های تند دبیرکل ناتو در تضاد با اظهارات استولتنبرگ در نشست ناتو در بروکسل در سال گذشته میلادی است، جایی که او در آن عنوان کرده بود با وجود چالش‌های برنامه‌های تقویت نظامی و افزایش نفوذ و رفتارهای زورمندانه چین برای امنیت این ائتلاف، فرصت‌هایی برای تعامل با پکن به ویژه در قبال "مسائلی نظیر تغییرات آب و هوایی و کنترل تسلیحات" وجود دارد.سایر اعضای ناتو نیز در سال گذشته میلادی رویکرد معتدل‌تری در قبال پکن اتخاذ کرده بودند و نیاز به تمرکز بر چین را مردود دانستند.امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از این نشست سران ناتو گفت: ناتو سازمانی است که به اقیانوس اطلس شمالی مربوط می‌شود، چین ارتباط چندانی با اقیانوس اطلس شمالی ندارد. بنابراین، بسیار مهم است که خودمان را دچار تشتت نکنیم و نسبت به روابطمان با چین مغرض نباشیم.این دیدگاه‌ها در سال جاری میلادی از سوی دیپلمات‌های لیتوانی و پرتغال هم که هنوز از تمرکز بر چین نگران هستند، منعکس شده است و آنها اشاره می‌کنند که ناتو برخلاف روسیه هیچ مرز مستقیمی با این کشور ندارد.وانگ لوتونگ، مسئول امور اروپای دولت چین، پیش از نشست سران ناتو تاکید کرد: چین دشمن ناتو نیست و نباید اینگونه در نظر گرفته شود.وانگ در توییتی نوشت: چین هیچ چالشی ایجاد نمی‌کند و فرصت‌های اقتصادی را برای جهان از جمله اعضای ناتو به ارمغان آورده است.رامون پاچکو پاردو، استاد روابط بین‌الملل و فرستاده منطقه‌ای شرق و جنوب شرق آسیا در کینگز کالج لندن، گفت که خودداری چین از محکوم کردن روسیه "تهدید اصلی" برای کشورهای ناتوست.
شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین، در نشست آنلاین بازارهای نوظهور بلوک بریکس، بار دیگر بر حمایت از روسیه تاکید کرد و تحریم‌های غرب علیه کرملین را مورد انتقاد قرار داد.
پاردو خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم این تصور نیز وجود دارد که چین در صورت لزوم در حوزه سایبری و همچنین از روسیه در زمینه نقل و انتقال تسلیحات از روسیه حمایت خواهد کرد. بنابراین اعضای ناتو احساس خطر می‌کنند.نفوذ رو به گسترش چین و نیاز به رسیدگی به چالش‌های امنیتی ناشی از آن، اولین بار توسط ناتو در بیانیه‌ای پس از نشست این ائتلاف در لندن در سال ۲۰۱۹ به رسمیت شناخته شد.جیم تاونسند، معاون امور اروپا و ناتوی وزیر دفاع سابق آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، پیش‌بینی کرد که اعضای اروپایی ناتو نسبت به چین رویکرد واقع بینانه‌تری نسبت به یک یا دو سال پیش ایجاد خواهند کرد.
تاونسند گفت: برای مدتی طولانی، کشورهای اروپایی لزوماً به چین و حوزه هند-اقیانوسیه همچون آمریکا نگاه نمی‌کردند. با این حال، اکنون، چرخش بسیار متفاوتی به ویژه با حمایت چین از وضعیت فعلی روسیه و از بابت فعالیت‌های آن در هنگ‌کنگ و سایر بخش‌های آسیا در کار است. این امر باعث شده اروپا متوجه شود که آنچه در حوزه هند- اقیانوسیه در قبال چین اتفاق می‌افتد، آنها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما اینکه ناتو به عنوان یک ائتلاف چه خواهد کرد و اینکه کشورها به‌طور جداگانه در رابطه با چین و حوزه هند-اقیانوسیه چه خواهند کرد، هنوز مشخص نیست و ممکن است در این اجلاس مورد بحث قرار بگیرد.
جوریس تیر، تحلیلگر امور چین در مرکز مطالعات استراتژیک لاهه نیز نظر مشابهی داشت و خاطرنشان کرد که وابستگی ناتو به ارتش آمریکا و ناخرسندی ناشی از حمایت پکن از مسکو همچنین باعث می‌شود که کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به پیشنهادات سیاسی آمریکا در مورد چین و حوزه هند-اقیانوسیه بازتر برخورد کنند.
۲۱ کشور از ۳۰ کشور عضو ناتو همچنین عضو اتحادیه ۲۷ کشوری اروپا هستند. علاوه بر موضوع چین، در این اجلاس بحث‌هایی درباره امنیت آسیا-اقیانوسیه با حضور استرالیا، ژاپن، نیوزلند و کره جنوبی به عنوان کشورهای "شریک"  مطرح خواهد شد.کیم سونگ هان، مشاور امنیت ملی کره جنوبی اوایل ماه جاری میلادی گفت، سئول به طور ویژه "مایل است از فرصت این نشست برای گفت‌وگو در مورد برنامه هسته‌ای کره شمالی استفاده کند."
پاردو، عضو کینگز کالج گفت: این برای کره جنوبی مهم است، زیرا می‌تواند نشان دهد که کشورهای دیگری در اروپا و آمریکا هم وجود دارند که کره شمالی را یک تهدید می‌دانند. این می‌تواند منجر به همکاری عملی، به ویژه در زمینه [امنیت] سایبری و به اشتراک‌گذاری اطلاعات، بین ناتو و آسیا-اقیانوسیه شود.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها