به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۳۴۳۸۷۴

بررسی چالش‌های تیم ملی فوتسال در آسیا

بررسی چالش‌های تیم ملی فوتسال در آسیا
گروه ورزشی: تیم ملی فوتسال ایران مهرماه امسال باید برای دفاع از عنوان قهرمانی خود در جام ملت‌های فوتسال آسیا به کشور کویت برود و در این رقابت‌ها شرکت کند. ایران که تاکنون ۱۲ بار عنوان قهرمانی آسیا را کسب کرده است، امید دارد جام سیزدهم را هم در خانه‌اش نگه دارد اما برنامه‌های آماده سازی به قدری مبهم و نامشخص است که می‌تواند شرایط تیم ملی را اورژانسی کند و همه چیز را تحت تاثیر خود قرار بدهد.

بازی دوستانه؛ فعلاً هیچ!
با هماهنگی وحید شمسایی و سرمربی تیم ملی فوتسال آرژانتین، قرار بود ایران در همین ماه یک دیدار تدارکاتی با آلبی سلسته برگزار کند. این مسابقه با توجه به سطح کیفی و فنی تیم آرژانتین از یک سو و کم تجربه بودن اکثر نفرات ایران می‌توانست کمک قابل توجهی به تیم ملی کند. با این حال رایزنی فدراسیون فوتبال ایران با همتای آرژانتینی بدون نتیجه ماند و این دیدار مهم و با ارزش لغو شد.همچنین مذاکراتی با تیم ملی اسپانیا در سطح مربیان دو تیم انجام شد که این مذاکرات هم ثمری نداشت چرا که اسپانیا اعلام کرده در تاریخ مدنظر ایران (شهریورماه) درگیر مسابقات لیگ داخلی و سپس مسابقات اروپا است.

مقایسه با کشورهای غرب آسیا
تیم ملی فوتسال ایران در مقایسه با کشورهای غرب آسیا یکی از کم کارترین تیم‌ها در انجام بازی‌های تدارکاتی و حضور در تورنمنت‌های مختلف بوده است. ایران از زمان شروع به کار وحید شمسایی، تنها در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا در قرقیزستان شرکت کرد و با تیم‌های ترکمنستان، مالدیو و قرقیزستان دیدار کرد تا جواز حضور در جام ملت‌ها را به دست آورد. از آن زمان، تیم ملی اردو و تمرین دیگری نداشته است.این در حالی است که کشورهای غرب آسیا از همان زمان پیوسته درگیر بازی و مسابقه بوده‌اند. به جز بازی‌های انتخابی جام ملت‌های آسیا، رقابت‌های فوتسال جام خلیج فارس برگزار شد و در حال حاضر هم مسابقات فوتسال کشورهای عربی در حال برگزاری است. تیم‌هایی چون عراق، کویت، لبنان، فلسطین، عربستان و بحرین از این تورنمنت‌ها بهترین استفاده را برای آماده سازی تیم‌های خود برده‌اند.

تایلند بازهم ناجی درجه ۲ ایران می‌شود؟
در این وضعیت وخیم بازی‌های دوستانه، فدراسیون فوتبال تنها دلخوش به تورنمنت تایلند است که قرار است چند هفته مانده به شروع جام ملت‌های آسیا، برگزار بشود. تایلند قبل از جام جهانی هم برگزار کننده یک تورنمنت شد و ایران را که آن زمان هم از فقر بازی تدارکاتی رنج می‌برد، نجات داد؛ البته با تیم‌هایی نه چندان قدرتمند.
الان هم فدراسیون فوتبال به کادر فنی تیم ملی فوتسال اعلام کرده است که برنامه‌هایش را برای حضور در تورنمنت تایلند اعلام کند. نزدیک بودن زمان این تورنمنت به جام ملت‌های آسیا، بُعد مسافت و خستگی بازیکنان و همچنین نامشخص بودن تیم‌هایی که از سوی تایلند دعوت می‌شود، وحید شمسایی را برای گرفتن تصمیم قطعی مردد کرده است.

فیفادی، لژیونرها و چالش بزرگ‌تر برای تیم ملی
یکی دیگر از چالش‌های بزرگ تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا، برگزاری این مسابقات در زمانی غیر از «فیفادی» است. این موضوع می‌تواند خطر غیبت مسلم اولادقباد و حسین طیبی دو لژیونر فعلی تیم ملی را در مسابقات قهرمانی آسیا جدی کند. اولادقباد فصل بعد در تیم پالما اسپانیا حضور خواهد داشت. حسین طیبی هم در حال حاضر در بنفیکا پرتغال است و فصل آینده هم در یک تیم اروپایی بازی خواهد کرد.

همزمانی بازی‌های تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا با بازی‌های لیگ اسپانیا از جمله مسائلی است که فدراسیون فوتبال برای حل آن باید از همین حالا دست به کار شود و با نامه نگاری با باشگاه پالما (و باشگاه طیبی) مجوز لازم را جهت همراهی این ملی پوشان بگیرد در غیر این صورت کار تیم ملی سخت‌تر هم می‌شود.

دل بستن به مسابقات لیگ برتر
با وضعیت بازی‌های تدارکاتی، کادر فنی تیم ملی فوتسال ایران فعلاً به مسابقات لیگ برتر چشم امید دوخته است. برگزاری لیگ به مدت چند هفته می‌تواند ملی پوشان را از نظر بدنی آماده کند اما این همه چیزی نیست که سرمربی تیم ملی به آن نیاز دارد چرا که در اردوی یک ماهه قبل از جام ملت‌ها، باید بازی‌های تدارکاتی برای حفظ آمادگی بازیکنان پیش بینی بشود.
مرجع : مهر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها