به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۳۴۳۸۷۸

بایدها و نبایدهای پیشگیری از بیماری وبا

بایدها و نبایدهای پیشگیری از  بیماری وبا
گروه جامعه:رئیس انجمن متخصصان میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی کشور گفت: برای نخستین بار وبا در استان‌های غربی کشور به دلیل همجواری با عراق شیوع یافته و زائران عتبات عالیات موارد بهداشتی را کاملا رعایت کنند.دکتر مسعود مردانی افزود: با توجه به شیوع بیماری وبا در کردستان عراق به دلیل تعاملات اقتصادی و غیره این بیماری در کردستان ایران نیز بسیار شایع شده و بر اساس گزارش وزارت بهداشت تاکنون ۱۷ نفر به آن مبتلا شده اند.
 
وی اظهار داشت: وبا یک بیماری عفونی است که هر سال با آغاز فصل گرما شایع می شود و برای اولین بار است که این بیماری در استانهای غربی کشور شیوع پیدا کرده و با توجه به اینکه در عراق وضعیت بهداشت و درمان مناسبی وجود ندارد از زائران ایرانی درخواست می شود موارد بهداشت فردی و اجتماعی را کاملا رعایت کنند تا دچار آن نشوند.مردانی ادامه داد: ۲۵ تا ۵۰ درصد از موارد مبتلا به بیماری وبا منجر به مرگ می شوند، حدود ۹۰ درصد بیماران بدون علامت بوده و بیماری می تواند از طریق دست های آلوده، تماس با مواد دفعی، استفراغ بیماران یا وسایل و لوازم آلوده به مدفوع بیمار منتقل شود.

این پزشک، مصرف آب آلوده، شستشوی سبزی و میوه ها با آب آلوده، غذاهای آلوده که در خارج از یخچال نگهداری شوند و انبار کردن غذاهایی همچون شیر، برنج پخته، تخم مرغ و غیره در خارج از یخچال و تغذیه کودکان و نوزادان با بطری آلوده به جای شیرمادر را از مواردی بیان کرد که می تواند عامل انتقال بیماری وبا باشد.مردانی تصریح کرد: در مواقع ابتلا به اسهال حاد آبکی شدید با دفعات بسیارزیاد سریعا به مراکز بهداشتی درمانی و یا پزشک مراجعه کنید.
وی اظهار داشت: برای پیشگیری از ابتلا به وبا باید از آب آشامیدنی سالم استفاده شود. در مناطقی که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله کشی وجود ندارد و از آب چاه، تانکرها، آب چشمه ها و غیره استفاده می شود حتما قبل از مصرف، آب جوشانده و یا کلرزنی شود.

این متخصص بیماریهای عفونی ادامه داد: از سبزیجات و میوه جات شسته شده و ضدعفونی شده استفاده، قبل از تهیه غذا و توزیع غذا، قبل ازخوردن غذا، قبل از دادن شیر یا غذا به کودک حتما دستها با آب و صابون شسته، باید دستها را بطور مکرر با آب و صابون به طور کامل شسته شود.مردانی توصیه کرد: از مصرف غذاهای آماده و غیربهداشتی مثل آب میوه، معجون، بستنی، ساندویچ و شیرموز خودداری شود، از دست فروشها خرید نکنید. ، مواد غذایی از دسترس مگس و آلودگی های دیگر محافظت شود و از مصرف یخ غیربهداشتی خودداری کنید.
برچسب ها: بیماری وبا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها