به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۳۴۳۸۸۱

حمایت از ایده تشکیل ناتوی خاورمیانه

حمایت  از ایده تشکیل ناتوی خاورمیانه
گروه بین الملل:  پادشاه اردن گفت که از تشکیل یک ائتلاف نظامی شبیه به ناتو در منطقه خاورمیانه حمایت می‌کند.
ملک عبدالله دوم گفت که اگر قرار است چنین ائتلافی بین «کشورهای هم‌نظر» ایجاد شود، باید دستور کار بسیار روشنی داشته باشد.
ملک‌عبدالله دوم در بخشی از مصاحبه که پخش شده می‌گوید، اگر چنین ائتلافی، دستور کار روشنی نداشته باشد، «همگان را گیج خواهد کرد».او گفت که اگر پیشنهاد تشکیل این ائتلاف مطرح شود، «من از اولین کسانی خواهم بود که از آن حمایت می‌کند».ناتو یک ائتلاف نظامی است که علاوه بر کشورهای اروپایی و کانادا، آمریکا نیز در آن حضور دارد.بر اساس منشور این ائتلاف، حمله به یکی از اعضای ناتو، حمله به همه اعضای آن تلقی می‌شود و به همین دلیل همه اعضا از آن کشور دفاع خواهند کرد.با توجه به قدرت نظامی قابل ملاحظه آمریکا، این باور وجود دارد که حضور در ناتو به تضمین امنیت اعضای آن کمک قابل‌توجهی کرده است.هنوز روشن نیست که در ایده تشکیل احتمالی «ناتوی خاورمیانه» آمریکا نیز حضور خواهد داشت یا نه.
در دولت دونالد ترامپ، گام‌هایی برای تشکیل ائتلافی نظامی در خاورمیانه برداشته شد که به برپایی کنفرانس «ائتلاف استراتژیک خاورمیانه» یا «مسا» در سال ۲۰۱۹ میلادی انجامید.
کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، به همراه اردن در این کنفرانس حضور داشتند.عربستان پیشتر در سال ۲۰۱۵ نیز «ائتلاف نظامی اسلامی مبارزه با تروریسم» را با حضور ۴۱ کشور تاسیس کرد.
از هر دوی این پروژه‌ها با عنوان تبلیغاتی «ناتوی عربی» نام برده شد، اما هیچ کدام آنها به تشکیل یک ائتلاف نظامی شبیه به ناتو ختم نشد.اما اخیرا اسرائیل اعلام کرد که در تلاش است تا همراه با آمریکا، یک ائتلاف دفاع هوایی در خاورمیانه تشکیل بدهد.ملک‌عبدالله دوم در پاسخ به سوالی درباره این پیشنهاد اسرائیل گفت که مذاکرات در سطح منطقه‌ای ادامه دارد.
وی در عین حال افزود: «ما می‌خواهیم ببینیم که تا چه اندازه این (پیشنهاد اسرائیل)، می‌تواند دیگران را در بربگیرد. اگر من جای ایران بودم و به این پروژه‌های منطقه‌ای نگاه می‌کردم که به سوی غرب در حرکت هستند، (از خودم می‌پرسیدم) که جای من کجاست؟»اسرائیل مشخصا گفته است که هدف از تشکیل چنین ائتلافی، «مقابله با تهدید ایران» خواهد بود.

 
برچسب ها: اردن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها