به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : ۳۴۳۸۸۵

آیا عمل پیکر تراشی خطرناک است

گروه سلامت و زیبایی: زندگی شهری، نداشتن سبک زندگی مناسب، عدم تحرک و انجام فعالیت‌های بدنی از جمله عواملی هستند که در میزان اضافه وزن و تشکیل بافت چربی اضافی در لایه‌های زیرین پوست تأثیر به سزایی دارند.
آیا عمل پیکر تراشی خطرناک است
 از طرفی نداشتن تناسب اندام و وجود لایه‌های چربی موجب می‌شود تا افراد اعتماد به نفس کافی نداشته باشند. روش‌های مختلفی برای حذف رسوبات چربی اضافه وجود دارد که پیکرتراشی یا کانتورینگ بدن یکی از انواع آن به شمار می‌رود.

نقش پیکرتراشی در لاغری
بسیاری از افراد به دلیل اضافه وزن شدید و ناگهانی دچار بافت چربی اضافه در لایه‌های زیرین پوست می‌شوند. این اتفاق می‌تواند در نواحی مختلفی از بدن مانند شکم، پهلو، پیکرتراشی بازو‌ ، باسن، ران و یا حتی ساق پا نیز نمایان شود. برای از بین بردن این رسوبات چربی می‌توان شیوه‌های مختلف را امتحان کرد. استفاده از رژیم‌های سخت و انجام تمرینات ورزشی دشوار حتی زیر نظر یک مربی مخصوص می‌تواند تا مقدار زیادی در از بین بردن چربی‌ها تأثیرگذار باشد.
در برخی موارد افراد با استپ وزنی مواجه شده و از زمانی به بعد هیچ یک از روش‌های گفته شده حتی با تغییر سبک زندگی نیز نمی‌توانند اثر مثبتی در رفع چربی‌ها داشته باشند. از این رو انجام عمل‌های زیبایی مانند پیکرتراشی می‌تواند کارساز باشد.
پیکرتراشی یا کانتورینگ بدن به عملی گفته می‌شود که با از بین بردن چربی‌های اضافه و در برخی موارد حذف پوست اضافه ایجاد شده در ناحیه مشخص موجب می‌شود تا فرد به اندام ایده آل خود دست یابد. نکته قابل توجه در این نوع جراحی، لاغری و کاهش سایز به دست آمده در نتیجه پایانی است. این به معنای کاهش مقدار عددی وزن نیست بلکه تغییر شکل دادن فرم بدن و لاغری ظاهری خواهد بود.

نحوه اجرای پیکرتراشی
پیکرتراشی یا کانتورینگ بدن یکی از شیوه‌های درمانی برای از بین بردن رسوبات چربی تجمع یافته در لایه‌های زیرین پوست است. استفاده از تکنیک‌های مختلف تهاجمی (جراحی) و یا غر تهاجمی (غیر جراحی) در پیکرتراشی به منظور زیباسازی اندام و دستیابی به ظاهر ‌ایده‌آل به صورت‌های گوناگون انجام می‌شود.
شیوه‌های گوناگون پیکرتراشی بر اساس معیار‌های مختلف از جمله معاینات فیزیکی بیمار توسط پزشک معالج، آزمایش‌های لازم جهت بررسی وجود یا عدم وجود بیماری خاص در بیمار، میزان بافت چربی تجمع یافته، مشخصات بیمار از جمله سن، جنسیت و وزن و... در جلسات مشاوره قبل از جراحی توسط جراح انتخاب شده و به بیمار توضیحات لازم ارائه می‌شود.
روش‌های جراحی به دلیل استفاده از بیهوشی عمومی و انجام برش‌هایی بر روی بدن بیمار تا مقدار زیادی در بین افراد مراجعه‌کننده خوشایند نیست. از این رو بیشتر بیماران به سمت روش‌های غیرتهاجمی یا کم تهاجمی روی می‌آورند.

انواع پیکرتراشی
پیکرتراشی با توجه به اندام بیمار، مقدار رسوبات چربی تجمع یافته، اندام و بافت مشخص برای جراحی و... به شیوه‌های مختلف در قسمت‌های متفاوتی از بدن از جمله پیکرتراشی باسن انجام می‌شود.
لیپوساکشن، لیپوماتیک، لیفت، لیپولیز، کرایولیپولیز، انجماد بافت چربی و... از جمله تکنیک‌ها و انواع پیکرتراشی است که بسته به نوع انتخابی بیمار و هم چنین میزان بافت چربی که قصد از بین بردن آن‌ها را دارند، قیمت انجام پیکرتراشی می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال هزینه پیکرتراشی بازو یا توجه به اینکه ناحیه کوچکی از بدن را شامل می‌شود مقداری کمتر از هزینه پیکرتراشی شکم را به خود اختصاص می‌دهد.

آیا پیکرتراشی خطرناک است؟
پیکرتراشی یکی از انواع عمل زیبایی است که در مدت زمان اندکی می‌تواند شما را به اندام ایده آلتان برساند. اجرای این جراحی به عنوان محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شیوه‌های درمانی از بین بردن چربی‌های موضعی و اضافی در زیر بافت مورد نظر شناخته می‌شود. اما نباید فراموش کرد در برابر تمام مزایای این عمل جراحی، عوارض و خطرات احتمالی نیز وجود دارد.
 از بین بردن چربی‌ها و پوست اضافه در برخی نواحی مانند شکم، پهلو، باسن و داخل و خارج ران‌ها که به راحتی با تغییر در غذا خوردن و ورزش امکان‌پذیر نبوده است، با پیکرتراشی طی یک یا چند جلسه ممکن خواهد بود. حذف و بیرون کشیدن مقدار رسوبات چربی بیشتر توسط جراح متخصص در پیکرتراشی می‌تواند لاغری مناسب با اندام فرد را به دنبال داشته باشد.
از طرفی چنانچه جراح متخصص شما از مهارت و دانش کافی برخوردار نبوده و یا از تکنیک نامناسب با بافت و اندام شما استفاده کند، پیکرتراشی می‌تواند با عوارض و خطرات احتمالی روبرو شود. از این رو انتخاب یک جراح متخصص آشنا به اندام جراحی شده و هم چنین داشتن مهارت کافی در انجام تکنیک‌های به روز دنیا و به کارگیری تجهیزات پیشرفته و مدرن موجب می‌شود تا پیکرتراشی با میزان عوارض و خطرات کمتری صورت گیرد.

عوارض و خطرات احتمالی پیکر تراشی
پیکرتراشی مشابه با سایر عمل‌های جراحی می‌تواند خطرات و عوارضی را داشته باشد. اما حضور جراح متخصص با تجربه و هم چنین تیم مراقب سلامت و بهداشت در مراکز درمانی می‌توانند نقش به سزایی در کاهش عوارض احتمالی آن داشته باشد.



همان طور که گفته شد روش‌های پیکرتراشی به دو صورت جراحی و غیر جراحی انجام می‌شوند که هر کدام می‌توانند عارضه‌های بعد از جراحی مخصوص به خود را داشته باشند.
عوارض لیپولیز
لیپولیز یکی از تکنیک‌های پیکرتراشی برای از بین بردن چربی‌های موضعی در بدن است. در این روش با کمک چند آنزیم، چربی‌ها هیدرولیز می‌شوند. بیشتر در افرادی که با چاقی موضعی سروکار دارند و به دنبال کاهش سایز هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هرچند این یک روش غیرتهاجمی به حساب می‌آید اما می‌تواند با عوارضی مانند خطر ابتلا به عفونت و جای زخم مواجه شود، در صورتیکه مراقبت‌های بعد از عمل به خوبی انجام نشود.
عوارض کرایولیپولیز
یکی از جدیدترین تکنیک‌های پیکرتراشی که با کمک سرما، بدون وارد کردن آسیب به پوست و سایر بافت‌های بدن، چربی اضافه را از بین می‌برد، کرایولیپولیز است. روش مناسب به منظور حذف چربی‌ها و رسیدن به لاغری موضعی است. برخی از عوارض آن شامل کبودی، قرمزی، متورم شدن در نقاط مشخصی از بدن، ایجاد توده و یا سفت شدن بافت جراحی شده، از دست دادن حس در اندام تحت مل، گرفتگی عضلات و... را می‌توان نام برد.
 
عوارض لیپوماتیک
لیپوماتیک از سری روش‌های پیشرفته لیپوساکشن است که با ایجاد ارتعاشات گرمایی و حرکت میله کانولا در بافت چربی، آن را جدا کرده و به سمت بیرون مکش می‌کنند. در این روش خطراتی که ممکن است بیمار با آن مواجه شود، عبارت‌اند از:
•    ایجاد بافت اسکار و یا جای زخم
•    متورم شدن و کبودی در ناحیه سوراخ شده
•    احساس درد و ایجاد عفونت در ناحیه مشخص شده
•    خونریزی
•    امکان وارد شدن آسیب به بافت‌های اطراف در اثر عدم تنظیم دقیق ارتعاشات
عوارض لیپوساکشن
لیپوساکشن به عنوان قدیمی‌ترین شیوه پیکرتراشی شناخته می‌شود که با استفاده از میله کانولا و از طریق ایجاد سوراخ کوچکی در اندام مورد نظر، به بافت چربی نفوذ کرده و با حرکات ممتد موجب جدا شدن رسوبات چربی شده و در نهایت آن‌ها را به سمت بیرون مکش می‌کند.
عوارض احتمالی که لیپوساکشن به همراه دارد، شامل خونریزی، عفونت، آسیب به بافت‌های دیگر، آسیب به رگ‌ها، عضلات، تورم و کبودی، تجمع مایع خونی و چربی در رگ‌های عروقی و وارد شدن به ریه‌ها (لخته شدن خون در ریه)، ایجاد مشکلات قلبی و کلیوی می‌شوند.

یادداشتی از کلینیک ماه
پیکرتراشی به عنوان یکی از تکنیک‌های درمان چاقی موضعی و از بین بردن چربی‌های اضافی تجمع یافته در لایه‌های زیرین پوست در بسیاری از کلینیک‌های زیبایی به کار برده می‌شود. مانند سایر جراحی، پیکر تراشی نیز می‌تواند با عوارض و خطراتی در صورت عدم رعایت استاندارد‌های لازم در جراحی و هم چنین مراقبت‌های بعدی مواجه شود.
کلینیک زیبایی ماه با بهره‌مندی از جراحان متخصص در زمینه انجام جراحی‌های زیبایی مانند پیکرتراشی به شیوه‌های مختلف، تمام تلاش خود را دارد تا با به حداقل رساندن عوارض و خطرات پیکرتراشی، شما را در داشتن اندام ایده آل همراهی کند. شما می‌توانید به صورت حضوری و غیرحضوری از جلسات مشاوره و معاینات پزشکان کلینیک ماه استفاده کنید.
 
سایت clinicmah.com
شماره تماس کلینیک  : 02122779197
اپلیکیشن WHATSAPP : 09129725917
اپلیکیشن ایسنتاگرام: @mah.laser.surgery
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها