به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۳۴۳۹۸۸
سونامی استیضاح وزرای رئیسی در مجلس

خط و نشان علنی دولت و مجلس اصولگرا

خط و نشان علنی دولت و مجلس اصولگرا
گروه سیاسی: سونامی استیضاح وزرای رئیسی در مجلس به راه افتاده است و هر روز یک وزیر به زیر تیغ استیضاح می رود. یک روز نام سیدرضا فاطمی امین مطرح می شود و روز دیگر نام رستم قاسمی. یک بار به دنبال برکناری وزیر کشور هستند و بار دیگر به دنبال برکناری وزیر جهاد کشاورزی.چنانکه حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی روایت کرده، وزرای صمت، کشور، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی از وزرایی هستند که درخواست استیضاح‌شان به هیأت‌رئیسه مجلس رفته است.گویی ماه عسل مجلس انقلابی و دولت اصولگرا خیلی زود به پایان رسیده و این روزها فقط در حال خط و نشان کشیدن علیه همدیگر هستند.

کارت زردی که اختلافات را علنی کرد
24 خردادماه بود که وکیل‌المله ها اولین کارت زرد خود را به سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت دادند و کمتر از یک هفته بعد از آن، سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول نخستین طرح استیضاح وزیر دولت سیزدهم در مجلس خبر داد و گفت: طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول و برای بررسی به کمیسیون تخصصی ارسال شد.بعد از اعلام وصول لابی ها برای کم کردن امضاهای طرح استیضاح کلید خورد. در این میان اما برخی روایت ها نیز خبر از تهدید و خط و نشان کشیدن علنی برای وزیر صمت از سوی نمایندگان مطرح شد. تهدیدهایی که پشت پرده آن درخواست ها و سهم خواهی های منطقه ای بوده است.

جنجال بزرگ تهدید وزیر از سوی نمایندگان 
دو روز پیش خبرگزاری فارس مدعی شد دو نفر از نمایندگان مجلس که از طراحان و پشت صحنه‌های استیضاح وزیر صمت هستند پس از فشارهای متعدد در آخرین بار در قالب پیامکی تهدید آمیز، اتمام حجت کرده‌اند که باید گزینه آنها در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو به عنوان مدیر منصوب شود‌.ادعایی که روز گذشته با واکنش شدید نمایندگان مطرح شد و در نامه‌ای به محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس خواستار بررسی صحت و سقم اعمال فشار خارج از قانون چند نماینده مجلس به وزیر صمت درباره انتصاب برخی افراد در شرکتی خاص و ارتباط احتمالی این موضوع به مساله پیگیری استیضاح فاطمی‌امین شدند.

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، در تذکری با اشاره به اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صمت هجمه شدیدی علیه نمایندگان ایجاد شده است تا امضای خود را پس بگیرند. در رسانه‌های مختلف به انحای مختلف نمایندگان را متهم می‌کنند و یکی از خبرگزاری ها و برخی فعالان فضای مجازی تهمت‌های بی سند و مدرکی را علیه نمایندگان مطرح کردند. درهمین راستا از هیئت رئیسه درخواست می‌کنم از شأن مجلس دفاع کنند چراکه استیضاح حق نمایندگان است.

این نماینده مجلس افزود: باید با خبرگزاری متخلف مطابق قانون برخورد شود چراکه در تمام ادوار و در همین مجلس نیز استیضاح انجام شده است؛ حالا این که استیضاح وزیر صمت چه قباحتی دارد که این همه هجمه علیه مجلس راه افتاده است را نمی‌دانم.همچنین سید جواد حسینی کیا، نائیب رئیس کمیسیون صنایع و معادن گفت: هیئت رئیسه مجلس به ادعای وزیر صمت مبنی بر دریافت پیامک تهدیدآمیز از سوی نمایندگان رسیدگی می‌کند. پس از بررسی و صحت ادعای وزیر مبنی بر دریافت پیامک تهدیدآمیز از سوی نمایندگان مجلس، این موضوع به شورای نگهبان و نیرو‌های اطلاعاتی منتقل می‌شود و دستگاه‌های نظارتی به آن ورود خواهد کرد.

وی گفت: اگر ادعای وزیر صمت اشتباه بوده و نمایندگان چنین کاری انجام نداده باشند، باید درباره علت این ادعا پاسخ دهد؛ آقای فاطمی امین باید با ارسال نامه به وزارت اطلاعات، اسامی نمایندگان تهدیدکننده را اعلام کند و نمایندگان هم نباید به وزیر پیامک تهدیدآمیز برای پست مدیریتی دهند؛ زیرا بی‌توجهی به تذکر رهبر انقلاب است و نمایندگان هم، معمولا در حوزه اجرایی دخالت نمی‌کنند.

وزیر تهدید نمایندگان را تایید کرد یا تکذیب؟
اگر چه خبرگزاری فارس، همچنان بر ادعای خود پافشاری می کند و در خبری نوشته است، وزیر صمت در جلسه کمیسیون اصل نود مجلس با تایید خبر اعمال فشارها و درخواست‌های برخی نمایندگان تاکید کرده که زیر بار فشارها برای انتصاب نامعقول نمی رود. اما، علی جدی، نماینده مردم شیروان با بیان اینکه وزیر صمت موضوع تهدید پیامکی از سوی نمایندگان برای انتصاب افراد را تکذیب کرد، به خانه ملت گفت: فاطمی امین برخی مطالبی که در فضای مجازی مبنی بر اینکه نمایندگان با تهدید و فشار به دنبال انتصاب افراد هستند را تکذیب کرد.

لابی دولت برای فرار وزیر از استیضاح
اما ادعای لابی دولت با نمایندگان مجلس برای منتفی کردن طرح های استیضاح امری قابل انکار نیست، اتفاقی که سابقه دیرینه در پارلمان داشته و همواره وزیر زیر تیغ استیضاح با دادن برخی وعده ها درباره حوزه های انتخابیه استیضاح را منتفی کند.

شاهد این گزاره را هم می توان در اظهارات سید محمد حسینی، معاون پارلمانی دولت دید که در گفتگویی با مهر بیان کرد:« بحث استیضاح وزیر صمت از مدت‌ها قبل مطرح بود. تعدادی از نمایندگان امضاهایشان را پس گرفتند. ولی پس از اینکه در جلسه هیات رئیسه اعلام و به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد، در روز دوشنبه امضاهای دیگری گرفته شد. این حق نمایندگان است که می‌توانند امضاها را افزایش بدهند. طبق آن چیزی که در مجلس به ما داده شد، ۳۶ نفر امضا کرده بودند. تاکنون ۲۰ نفر امضایشان را پس گرفتند. امیدواریم در جلسه کمیسیون تعداد امضاها به کمتر از ۱۰ نفر کاهش یابد و استیضاح مطرح نشود. البته اگر ۱۰ نفر امضا کنند و بیشتر باشد، استیضاح می‌تواند مطرح شود.»

چند قدم تا استیضاح وزیر صمت
شمارش معکوس برای استیضاح فاطمی امین به صدا درآمده است و تنها چند ساعت تا بررسی طرح استیضاح او در کمیسیون صنایع و معادن باقی مانده است، باید دید که نمایندگان از خواسته خود عقب نشینی می کنند یا فاطمی امین  از کابینه رئیسی خارج می شود.
مرجع : قرن نو
برچسب ها: استیضاح دولت مجلس
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ۱۲:۵۳
رییسی قالیباف........ (389763)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها