به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۳۴۴۰۱۳

انحصار واردات هیچ تاثیری در تغییر کیفیت خودرو‌های داخلی نخواهد داشت

انحصار واردات هیچ تاثیری در تغییر کیفیت خودرو‌های داخلی نخواهد داشت
گروه اقتصادی: فشار و اجبار به مردم در خرید هر خودرویی با هر قیمتی، نتیجه سال‌ها انحصار خودروسازی داخلی کشور است که نه تنها هیچ رشدی در این به ظاهر صنعت وجود نداشته که حتی باعث عدم‌نزول روز به روز کیفیت خودرو‌های تولید داخل شده است؛ بنابراین تنها راه باقی‌مانده برای رشد کیفیت و کاهش قیمت‌ها، واردات خودرو آن هم با شرایطی است که به نفع مردم باشد، نه شروطی که مجدد به نفع خودروساز‌های داخلی تمام شود.
به هر روی، خارج شدن انحصار خودروسازی و قطع دست مافیا و رانت‌خواران این حوزه، منوط به اجرای صحیح واردات خودروی خارجی و نظارت دقیق بر نحوه آن است.

حسن همتی، نماینده تکاب و شاهین‌دژ در همین خصوص گفت: بی‌کیفیت و گران بودن خودرو‌های داخلی، موضوعی است که علت و دلیل آن را باید از مسئولان ذیربط جویا شد، اما آنچه مسلم می‌باشد این است که تا وقتی در خودروسازی و حتی صنایع دیگر، رقابت وجود نداشته باشد، آن صنعت، مافیایی می‌شود.

وی افزود: به هر روی، زمانی که بحث رقابت در تولید یک محصولی مثل خودرو وجود نداشته باشد، آن محصول، بی‌کیفیت و گران می‌شود و از آن‌جایی که در بخش خودروسازی کشور ما، رقابت وجود ندارد، تقریباً خودروساز‌ها خود را به شکل تحریمی و یکه‌تازی و فشار به مردم هماهنگ کرده‌اند که نتیجه‌اش خودرو‌های تولیدی فعلی است.
همتی با تاکید بر اینکه هر شخصی که پشت صنعت خودورسازی کشور است، باید به مردم معرفی شود، اظهار کرد: خودرو‌هایی که در حال حاضر به مردم فروخته می‌شود، قیمت‌های نجومی دارند. علاوه بر این، نه کیفیت و نه کمیت خوبی دارند و هر روز که می‌گذرد از وزن و امکانات دیگر خودروی تولیدی، کم می‌کنند و گویی با این کار، آهن‌آلات را به پلاستیک تبدیل می‌کنند.

این عضو کمیسیون امنیت مجلس تصریح کرد: طبیعتاً ما نیز مثل سایر افراد از اینکه رانت و مافیا پشت سر خودروسازی کشور است، شنیده‌ایم. اگر بنده دسترسی به رانت و افراد دخیل در آن را پیدا کنم، در اولین فرصت آن را افشا می‌کنم و نمی‌دانم چرا دیگران این کار را انجام نمی‌دهند.

وی با اشاره به مصوبه ساماندهی صنعت خودرو گفت: با آزادسازی واردات، صد درصد کیفیت خودرو‌های داخلی افزایش پیدا می‌کند، چراکه بحث رقابت به وجود می‌آید. اما این در صورتی اتفاق می‌افتد که واردات خودرو را نیز انحصاری و در اختیار عده‌ای معدود قرار ندهند، چراکه نمی‌توان به اهداف مدنظر رسید و تاثیری در افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی نخواهد داشت؛ بنابراین واردات خودرو باید به شکلی باشد که هر کسی توانایی واردات را داشت بتواند آن را انجام دهد.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت صمت آیین نامه واردات خودرو را به شکلی در حال تدوین و تنظیم است که ممکن است به اهداف مدنظر مجلس نزدیک نبوده و به نفع مردم نباشد، اظهار کرد: هر چقدر هم تدوین این آیین نامه پنهانی باشد، بالاخره مشخص می‌شود که به چه صورت بوده است، اما تا زمانی که مشخص نشده نمی‌توان پیش‌قضاوت کرد. ولی مردم مطمئن باشند نماینده‌ها و شخص خود بنده، پیگیر این مسئله هستیم که این مقررات به نفع مردم و نه به نفع خودروساز باشد، چراکه ما نماینده مردم هستیم و نه نماینده خودروساز‌ها و باید تمام کارهایمان به نفع و سود مردم باشد.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها