به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۳۴۴۰۱۵

منتظر اینترنت طبقاتی باشید

منتظر اینترنت طبقاتی باشید
گروه فناوری:عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در روزهای گذشته گفت: وزارت ارتباطات به‌زودی اینترنت ویژه کودکان و نوجوانان را در اختیار خانواده‌های ایرانی قرار می‌دهد. ارائه این سرویس گامی برای رفع دغدغه‌های فرهنگی والدین برای مواجهه فرزندانشان با فضای مجازی است.

پیرامون این موضوع حمید ضیایی پرور؛ کارشناس فضای مجازی  گفت: اینترنت مخصوص کودکان و خانواده به صورت کلی موضوع خوبی است. این طرح حتی در کشورهای اروپایی هم وجود دارد. اینترنت ملی نه تنها در اپراتورهای تلفن همراه بلکه در سرویس‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت نیز وجود دارد. سند بالادستی در شورای عالی فضای مجازی تحت عنوان سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی تصویب شده است.

ضیایی پرور اظهار کرد: بر اساس این طرح وزارت ارتباطات ملزم به ارائه سیم‌کارت مخصوص به کودکان شده است. وظایف دیگری نیز بر اساس این طرح برای سایر دستگاه‌ها تعریف شده است. این روند کاملاً قانونی و برای اولین بار مطرح نشده است. در دولت قبل هم این خدمت پایه‌ریزی شده بود. به طور مثال مجموعه انارستان سیم‌کارت مخصوص کودک دارد. تعدادی از اپراتورها هم به صورت محدود و اعلام نشده، سیم‌کارت‌های کودک را طراحی کرده بودند.

نگرانی‌های مردم از طرح اینترنت کودک
وی افزود: این سیم‌کارت‌ها به صورت پایلوت اجرا می‌شد. به لحاظ فنی اینترنت این سیم‌کارت‌ها به جای عبور از لیست فیلترینگ عمومی، از لیست سفید عبور می‌کند. این لیست سفید مجموعه‌ای از سایت‌های مخصوص کودکان است. لیست سفید مذکور به تائید دستگاه‌های حاکمیتی مثل وزارت ارشاد، قوه قضاییه، دادستانی، دستگاه‌هایی که کار فرهنگی انجام می‌دهند؛ رسیده است. ملاک‌های اخلاقی و رفتاری اروپایی‌ها در بحث صیانت از کودک متفاوت است.

این کارشناس فضای مجازی تأکید کرد: پیرامون طرح اینترنت کودک در ایران چند نگرانی وجود دارد. ممکن این لیست به طبقات دیگر نیز گسترش پیدا کند. به طور مثال لیستی برای دانشجویان، خبرنگاران باشد و روحانیون، مسئولین، پزشکان و رانندگان لیست ویژه داشته باشند. در نتیجه اینترنت طبقاتی مطرح می‌شود. اگر به کودک و نوجوان محدود شود، امر قابل تقدیری است. این طرح نگرانی بخشی از جامعه خصوصاً طیف مذهبی و متدین را کم می‌کند.

طرح صیانت از اینترنت کودک خطرناک‌تر است
ضیایی پرور خاطرنشان کرد: طرح صیانت خیلی فجیع‌تر از طرح اینترنت کودک است. مباحث کلی حاکم بر فضای مجازی را در نظر دارد. شورای عالی فضای مجازی هم به اسم سند صیانت از کودکان سند تنظیم کرده است اما صیانت کلی تمام اقشار را در بر می‌گیرد که خیلی خطرناک است. اگر دولت و وزارت ارتباطات نگرانی‌های فعالین فضای مجازی را برطرف کند و به بخش‌های دیگر تسری پیدا نکند که همانند کره شمالی نشویم؛ جای نگرانی نیست.

وی در پایان گفت: خرید سیم‌کارت کودک برای خانواده‌ها اجباری نیست. سیم‌کارت کودک دغدغه آن دسته از خانواده‌هایی که نگران هستند را برطرف می‌کند. در تمام دنیا استاندارد کودک در فضای مجازی وجود دارد. نرم‌افزار کنترل والدین در همه گوشی‌ها وجود دارد. البته الان کودکان از والدین زرنگ‌تر شده‌اند. تمام کنترل‌های والدین را دور می‌زنند و شاید در جایی آنها والدین را کنترل کنند. به واسطه شکاف نسلی مهارت بچه‌ها از والدین بیشتر شده است. کلیت طرح اینترنت کودک خوب است اما باید نگرانی‌های جامعه در خصوص اینترنت طبقاتی را لحاظ کنیم.

 
مرجع : گسترش نیوز
برچسب ها: اینترنت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها