به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۳۴۴۰۱۸
تصمیمات دولت محکوم به شکست است

دولت به دخل و خرج خودش اهمیت می‌دهد نه دخل و خرج مردم

دولت به دخل و خرج خودش اهمیت می‌دهد نه دخل و خرج مردم
گروه اقتصادی: روز‌ها به تندی برای دولت سیزدهم می‌گذرد و با وجود وعده‌هایی که دولتمردان داده بودند، وضعیت اقتصادی در یکی از بدترین دوران قرار دارد. از طرفی، جراحی اقتصادی دولت که چند ماه پیش شروع شده بود همچنان ادامه دارد و مشخص نیست چه زمانی وضعیت بهبود می‌یابد.

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز و عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور یکی از منتقدان شیوه جراحی اقتصادی دولت سیزدهم است و معتقد است در روند پیش گرفته شده، حق مردم ادا نمی‌شود. او می‌گوید: نوسان‌های چند هفته‌ای در قیمت‌های بازار و تغییراتی که در طرح دولت و تصمیمات آن‌ها پیش آمده و یا به بعد موکول می‌شود، حکایت از این دارد که یک طرح منسجمی در دسترس نیست.

علیرضابیگی می‌گوید: اگر دولت نقشه راه را می‌دانست و به یک طرح منسجم می‌رسید، این همه اما و اگر پیش نمی‌آمد یا طرح دستخوش تغییرات نمی‌شد. از طرفی، طرح دولت همه حوزه‌ها را شامل نمی‌شود؛ به طور مثال می‌بینیم که ارز ترجیحی از حوزه واردات نهاده‌های دامی حذف شده و در برخی بخش‌ها به قوت خود باقی است. البته من معتقدم چون دولت اعتبار و منابع ارزی لازم را نداشت، ارز ترجیحی از نهاده‌های دامی را حذف کرد و اگر منابع، موجود بود حتماً روی به چنین کاری نمی‌آورد.

او می‌گوید: حذف ارز ترجیحی به شیوه کنونی، جراحی اقتصاد و واقعی شدن اقتصاد نیست. باید مسیر به گونه‌ای باشد که همه حوزه‌ها را شامل شود و در ادامه، جایگزین مناسب آن برای مردم در نظر گرفته شود؛ این در حالی است که روند کنونی دولت از روی اضطرار است و ایراد اصلی به نیتی است که آن‌ها تعقیب می‌کنند. یعنی دولت، منابع ارزی لازم را ندارد و بیشتر به دنبال تراز کردن درآمد و هزینه خودش است. این یعنی انتقاد ما به دولت این است که چرا فقط به دخل و خرج خود اهمیت می‌دهد، اما توجه به دخل و خرج خانواده‌ها ندارد؟ همین رویکرد باعث نارضایتی شده است.

علیرضابیگی می‌گوید: مجلس به دنبال این بود و است که دولت به مردم کالابرگ الکترونیکی بدهد اما به نظر من، ضرورتی ندارد. یعنی اگر قرار باشد اصلاح ساختار اقتصادی انجام شود ما باید درآمد حاصل از جراحی اقتصادی را در اختیار مردم بگذاریم. مجلس، سالانه ۱۸ میلیارد دلار را در اختیار دولت قرار می‌دهد که به عنوان یارانه غیرمستقیم به مردم بدهد. یعنی به این واسطه، کالا ارزان به دست مردم برسد، ولی چیزی که به دست مردم می‌رسد، ۱.۵ میلیارد دلار است. پس پرداخت یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی، حقی نیست که به مردم ادا شود بنابراین تصمیمات دولت محکوم به شکست است.

نماینده مردم تبریز می‌گوید: جراحی اقتصادی در طول ۴۳ سال انقلاب، سه بار انجام شد. اولین بار در زمان آقای هاشمی، تحت عنوان «تعدیل» اقتصادی صورت گرفت که شکست خورد و دولت وقت مجبور به عقب‌نشینی شد. در زمان آقای احمدی‌نژاد برای دومین بار اتفاق افتاد و بار سوم در دوره آقای روحانی بود که فجایع آبان را به بار آورد. حال برای چهارمین بار داریم جراحی اقتصادی را اعمال می‌کنیم. این شیوه آقای رئیسی نشان می‌دهد که ایشان و تیم‌شان از تجربه گذشته درس نگرفته‌اند.
مرجع : رویداد24

علی
Italy
۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ۱۱:۵۷
آقایان محترم، مردم می فهمند که مشکل اصلی در تامین ارز برای مملکت و مدیریت ناصحیح کشور است.مسئله هسته ای و مشکلات منطقه ای ره حل کنید همه چیز درست می شود. (389757)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها